Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Foxit Reader, farligt till mac?

lillevaen

Recommended Posts

Hej!

Hade lite bekymmer med adobe reader så tänkte att jag drar ner Foxit Reader.

Medan jag laddade ner filen från softonic.com läste jag lite om foxit reader och såg att det tydligen kan innehålla virus för mac.

jag avbröt därför nedladdningen precis innan den var färdig.

Är Foxit reader farligt för mac? Kan jag känna mig säker iom att jag avbröt nedladdningen innan den var klar?

Mvh.

Detta hittade jag:

According to a press release from the Foxit Corporation, hackers have disguised versions of the Jahlav Trojan horse as a pirated version of Foxit Reader for Mac. Any user foolish enough to download a version of "Foxit Reader for Mac" from a source other than the official Foxit website at www.foxitsoftware.com is, therefore, risking infecting their iMac or MacBook.

Det finns inga virus till mac, dock några former av skadlig programvara, som MacDefender. Så uppgiften om Foxit Reader är uppenbarligen fel eller okunnig. Att avbryta nedladdning är fullt tillräckligt.

Hann inte ändra min förra post, läs detta efter.

På foxitsoftware.com finns ingen version för mac. Så om du hittar en någon annanstans så är den av skum karaktär.

Om du laddat ner den så är du fortfarande säker också. Kräver att du kör den och knappar in lösenord åt den för att den ska kunna göra någon skada.

Trojanen i fråga ändrar ditt dns-register. Dock är den minst 3 år gammal, skulle tro att apples inbyggda trojanskydd har koll på den.

Kanske värt att testa hur bra skyddet är...

Så uppgiften om Foxit Reader är uppenbarligen fel eller okunnig.

Exakt vad menar du?

Exakt vad menar du med din fråga?

Jag tyckte att det lät från ditt svar att Foxit Reader för mac var "ok". Då du skrev att "Det finns inga virus till mac, dock några former av skadlig programvara, som MacDefender. Så uppgiften om Foxit Reader är uppenbarligen fel eller okunnig."

Men visst, jag kan se att ditt svar var riktat till felformuleringen av TS angående namnet virus istället för trojan.

Så som svar på din fråga:

Jag menade att jag ville att du skulle utveckla ditt svar ytterligare. Då det kunde vara tvetydigt.

Jag menade att det inte handlade om virus, vilket var vad som påstods. Kan inte se att jag välsignar Foxit Reader på något sätt. Men så kan man ju tolka det om man ger sig tusan på det.

Alix svar kan tolkas lite olika så för att förtydliga: Trojaner finns till mac, och enligt det inklistrade kan det finnas trojaner i "foxit reader for mac" om dom tankas från andra ställen än deras hemsida, så undvik. Finns det ingen macversion på deras hemsida bör du låta bli programmet. :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...