Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köp av beggad MBP, stämmer säljarens uppgifter?

Ksurf

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är helt ny här och är på gång att köpa min första mac.

Siktar på en beggad och har läst en hel del här på forumet och frågat andra för att veta hur jag på bästa sätt kollar upp säljare och dator. Men erkänner: är ganska okunnig på datorer och i synnerhet mac.

Pratade med en säljare idag (mbp 13" 2,3 i5 500Gb, köpt ny jan el feb -11) som inte sade sig ha systemskivorna. Han påstod att de inte behövs på den nya mbp, även om datorn kraschar så ska man kunna ladda ned allt igen. Hm, stämmer detta? Är det inte så att dessa installations/återställningsskivorna (två grå ska det vara?) alltid finns när man köper en mac och att man bör få med dem?

Vidare har han Office 11 installerat och jag frågade då efter licensnyckeln ifall jag skulle behöva installera om det (jag förstår det som att man ska ha det?). Den ville han inte dela med sig av, han sa att det var hans privata konto/lösenord på AppStore han var tvungen att ge mig i så fall. Vad jag vet så finns det väl sätt man kan få ned Office igen men att det kräver lite mer jobb och kunskaper. Så är det fel av mig som köpare att få ta del av nyckeln? Har han köpt Office till sin mac via appstore så kan han väl ändå inte flytta med den till annan dator, eller..?

Frågade om dator blev varm och fläktarna satte igång högljutt ibland (känner till det problemet..) även vid relativt liten belastning och då påstod han att denna modell inte hade fläktar alls. Och detta är INTE SSD-hd utan den vanliga (SATA HDD). Känns som han inte vet vad han snackar om..

Nu kommer jag inte att köpa den här datorn av andra skäl (han hade t ex inget kvitto och verkade helt nollad på vad thunderboltport är, körde wt säljsnack o s v) MEN jag skulle ändå vilja höra era åsikter om det andra. Bra att veta till nästa gång.

Tacksam för svar!

Om han köpt Office med appstore är det väl bundet till hans apple-konto, vilket jag antar att man kan ta med sig även om man byter dator, det är ju inte rimligt att man måste lämna allt man köpt bakom sig bara för att man valt att köpa via nätet för download utan att få en skiva. Licensen bör vara kopplad till hans konto och därmed bör han kunna ta med sig det. Jag blir rätt besviken om mitt Borderlands (som jag inte kan köra på min nuvarande macbook inte kan tankas på min nästa macbook)

Det stämmer tydligen att det inte kommer med några skivor nuförtiden. Enligt upgift ska Lion finnas med på något inbyggt flashminne.

Fläktar ska den nog ha, även om jag inte kan svara på det definitivt låter det märkligt att den inte skulle ha det.

Det är helt säkert ingen SSD om den är på 500Gb, apple vill ju ha ett tillägg på 8-9 tusen kronor för att sätta i en så stor SSD.

Microsoft Office säljs inte via App Store.

MacBook Pro har fläktar.

Med Lion så finns det en restore-partition på hårddisken som gör att du inte behöver någon systemskiva vid ominstallation på ny hårdvara. Jag har inte koll på hur det funkar om man byter hårddisk, men gissar att det finns någon hårdvara som stödjer installation över nätet.

Office kan som sagt inte köpas via App Store alltså ljuger säljaren i detta fall. Se det som att Office inte följer med helt enkelt du behöver en egen licens på programvaran om du skall vara laglig.

Alla macar har fläktar punkt. Detta oberoende av disk vanligt magnetminne eller SSD, detta har ingen koppling till datorns interna kylning. Både processor internminne och övriga komponenter behöver kylning av luft som transporteras av fläktarna inne i burken. Alltså ytterligare en lögn från säljaren. Om datorn kom med Lion för installerat borde du få med ett USB-minne med Lion på för att kunna installera om det även om det finns en sk återställnings partition på hårddisken som skapas i samband med installation av Lion. Dubbelkolla detta med en apple återförsäljare eller apple, troligtvis ytterligare en lögn från säljaren.

Tre lögner/desinformation från säljaren skulle göra mig mycket skeptisk till att köpa denna burk av denne säljare, tycker du borde hitta ett annat objekt att köpa av någon mer seriös.

Kan säljaren uppvisa kvitto på att det faktiskt han som är ägaren till datorn (så att du inte köper stöldgods)?

Lycka till med att inhandla en begagnad Mac...

/Lars

Till denna modell som kom i slutet av feb 2011 så fick man snö leoparden på skiva. Den kom alltså inte för installerad med lion, då lion släpptes juni? 2011.

Kan med säkerhet säga detta då jag har samma "årsmodell" fast 2,7GHz i7.

Som redan påpekats, säljaren ljuger för dig om det mesta. Hade inte vågat köpa av en sådan person.

Han har rätt i att Lion inte behöver skiva, MEN du kan inte installera om det utan att själv köpa det via App Store med ditt eget Apple-ID. Försöker du installera om med hans version som ligger installerad kommer den att fråga efter hans Apple-ID under installationen och accepterar inget annat som jag har förstått det efter att ha läst om liknande situationer här på forumet där folk köpt datorer med Lion förinstallerat av andra, dvs där datorn inte levererats med det från fabrik.

Du vill dessutom ha med skivorna för annars så måste du själv köpa de program som ingår i iLife som följer med på de systemskivor som levererades med datorn vid inköpet.

Nej, Office finns inte att köpa via App Store och nej, han kan inte lagligt sälja det med datorn utan att lämna med produktnyckel och skivor. Som sagt, säljaren är oseriös, så gör affärer med någon annan som är ärlig.

För mig låter det som det är stöldgods pga avsaknad av kvitto, återställningsskivor och office 11 via App Store. Säljaren ljuger för dig om det mesta, vilket borde vara en tydlig varning!

Det intressanta är om han har kartong och alla tillbehör till datorn. Undrar vart han har köpt datorn? Är det via AppleStore då borde det inte vara några problem med att få tag på Kvitto!

Tack för all hjälp!

Mycket som inte stämmer som sagt. Angånde Lion så hade 'en kompis' installerat det, han hade alltså förmodligen Snow leopard från början. Och då ska man väl ha skivor..Som jag skrev från början så kommer jag inte att köpa denna, känns alldeles för oseriöst. Och även om det verkligen är hans egen köpta dator så känns det inte bra att han är så okunnig, han kan ju ha fulmekat allt möjligt.Känns liksom bättre att köpa från en inbiten macmänniska!

Tillägger att jag köpte en Macbook Pro 15" under hösten 2011. I datorn fanns Snowleopard men jag fick ladda ner Lion gratis ifrån Appstore.

Jag fick alltså ingen cd skiva, usb minne eller någonting. Kan dock göra en recovery tillbaka till Snowleopard pga en partition som finns liggandes på HDD - sedan installera om Lion via mitt Apple konto.

Tillägger att jag köpte en Macbook Pro 15" under hösten 2011. I datorn fanns Snowleopard men jag fick ladda ner Lion gratis ifrån Appstore.

Jag fick alltså ingen cd skiva, usb minne eller någonting. Kan dock göra en recovery tillbaka till Snowleopard pga en partition som finns liggandes på HDD - sedan installera om Lion via mitt Apple konto.

Stämmer och Lion finns bara som nerladdning, finns att köpa som USB direkt från Apple visserligen. Det du beskriver gäller de datorer som såldes från att Lion presenterades till lansering och är helt normalt för Apple att göra så. Samma sak med alla tidigare OS.

Men du har fel angående SL och återställningspartitionen. Den skapas när Lion installeras och den har inget alls med SL att göra och det stämmer bra att du kan installera om Lion direkt därifrån om du har tillgång till nätverk. Dock kräver det att du laddar ner det igen med samma Apple-ID som inköpet gjordes, så vid försäljning så måste köparen köpa en egen kopia av Lion.

Stämmer och Lion finns bara som nerladdning, finns att köpa som USB direkt från Apple visserligen. Det du beskriver gäller de datorer som såldes från att Lion presenterades till lansering och är helt normalt för Apple att göra så. Samma sak med alla tidigare OS.

Men du har fel angående SL och återställningspartitionen. Den skapas när Lion installeras och den har inget alls med SL att göra och det stämmer bra att du kan installera om Lion direkt därifrån om du har tillgång till nätverk. Dock kräver det att du laddar ner det igen med samma Apple-ID som inköpet gjordes, så vid försäljning så måste köparen köpa en egen kopia av Lion.

Så du menar att jag inte kan få tillbaka Snowleopard med min återställningspartition? Låter konstigt kan jag tycka :)

Så du menar att jag inte kan få tillbaka Snowleopard med min återställningspartition? Låter konstigt kan jag tycka :)

Nej, inte alls konstigt. Det är Lion only.

Men starta från din återställningsskiva som levererades med datorn med C nertryckt eller ALT om du vill. Därifrån kan du installera om med SL. Men varför skulle du vilja göra det och därifrån ladda ner och installera om Lion fundersam.gif Återställningspartitionen tar ju bort det steget i installationsprocessen....

Nej, inte alls konstigt. Det är Lion only.

Men starta från din återställningsskiva som levererades med datorn med C nertryckt eller ALT om du vill. Därifrån kan du installera om med SL. Men varför skulle du vilja göra det och därifrån ladda ner och installera om Lion fundersam.gif Återställningspartitionen tar ju bort det steget i installationsprocessen....

Jag syftade mer på om man hellre ville ha Snowleopard, så måste det ju gå på något sätt att installera det "före Lion" om man nu vill ha det senare igen. Detta då eftersom Snow Leo var det "första" man hade på denna laptop.

Jag syftade mer på om man hellre ville ha Snowleopard, så måste det ju gå på något sätt att installera det "före Lion" om man nu vill ha det senare igen. Detta då eftersom Snow Leo var det "första" man hade på denna laptop.

Jo, det är inga problem, radera disken och installera om SL från din återställningsskiva som följde med datorn så....

Jo, det är inga problem, radera disken och installera om SL från din återställningsskiva som följde med datorn så....

Ah, tänkte väl :) Jaja, nu blir det Walking Dead. Sen sova så sött för att få morgondagen så fort som möjligt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...