Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det omöjligt att lägga till albumsbild till wav filer i itunes?


Bladelius

Rekommendera Poster

Hej alla glada. Jag är ny här på forumet. Jag undrar om det är helt omöjligt att manuellt lägga till albumsbild till skivor som jag rippat in i iTunes som inte finns med i databasen? När man kör Wav filer alltså? Jag vill ha helt okomprimerat ljud. Då ljudkvaliteten är det viktigaste. Hur mycket plats formatet tar bryr ja mig inte om.

För tillället kör jag pc men mest för och testa iTunes. Kommer iTunes att fungera som jag vill så kommer jag köpa en Mac Mini.

Jag kör datorn till en Bel canto D/A omvandlare med Nordost usb kabel och en Bladelius Thor 2-Kanals förstärkare och Focal Electra högtalare.

Så det är mycket fina saker ja spelar upp musiken på. Men går det inte att lägga in albumsbilder till Wav formatet så spricker hela konceptet. Använder min iPad som remote och det funkar klockrent.

Så om det finns någon som kan hjälpa mig så skulle jag bli mycket glad.

Tack på förhand/Andreas

 

 

Minskar texten så den inte skriker...

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att lägga till album omslag till wav. Använd Apple Lossless istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1330861733[/url]' post='1524672']

Det går inte att lägga till album omslag till wav. Använd Apple Lossless istället.

 

Så om man vill köra okomprimerat ljud så går det inte använda itunes om man vill ha skivomslag på albumen?

Vad är apple lossless? är det också något komprimerat skräp?

Tack för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1330869215[/url]' post='1524703']

Nej, Apple Lossless behåller all information som fanns på skivan. Wikipedia länk på vad lossless innebär.

Kortfattat kan det beskrivas som att ljudspåret zippas för att sedan vid uppspelning automatiskt zippas upp.

 

Vet du om det finns något annat pogram som tillåter Wav som går att styra med Ipad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man vill köra okomprimerat ljud så går det inte använda itunes om man vill ha skivomslag på albumen?

Vad är apple lossless? är det också något komprimerat skräp?

Tack för snabbt svar.

Att du inte kan ha bilder i wawlåtarna är förmodligen för att wav inte har "taggar" som i mp3/mp4. Då finns ingen bildtagg att lägga den i. Apple lossless... Kolla Zepmans länk där. Apples lossles heter ALAC ...jmf m FLAC.

 

Du kan också köra filerna som .aif - de tar även bilder o sånt i iTunes.

 

Standard AIFF is a leading format (along with SDII and WAV) used by professional-level audio and video applications, and unlike the better-known lossy MP3 format, it is non-compressed (which aids rapid streaming of multiple audio files from disk to the application), and lossless. Like any non-compressed, lossless format, it uses much more disk space than MP3—about 10MB for one minute of stereo audio at a sample rate of 44.1 kHz and a sample size of 16 bits. In addition to audio data, AIFF can include loop point data and the musical note of a sample, for use by hardware samplers and musical applications.

The file extension for the standard AIFF format is .aiff or .aif. For the compressed variants it is supposed to be .aifc, but .aiff or .aif are accepted as well by audio applications supporting the format.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Aiff

 

Vore kanske det bästa för dig om du vill ha fullkvalitet på ljudet. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara helt nördig finns det inget annat sätt än att spela upp CD direkt, eftersom de har ett eget audioformat, Red Book. Oavsett lossy eller lossless, komprimerat eller okomprimerat, så innebär en konvertering från Red Book till andra format möjliga dataförluster som påverkar ljudet.... :nerd:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Jag skojar bara och driver lite med hifihajpen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1330872678[/url]' post='1524709']

Att du inte kan ha bilder i wawlåtarna är förmodligen för att wav inte har "taggar" som i mp3/mp4. Då finns ingen bildtagg att lägga den i. Apple lossless... Kolla Zepmans länk där. Apples lossles heter ALAC ...jmf m FLAC.

 

Du kan också köra filerna som .aif - de tar även bilder o sånt i iTunes.

 

 

 

Vore kanske det bästa för dig om du vill ha fullkvalitet på ljudet. :yeahbaby:

 

Men det är väll bara i Itunes som det inte går o lägga till bilder manuellt? på pc i tex Windows media player. går det ju utmärkt o lägga in bilder manuellt på dom som inte finns i databasen. även i Wav. Därför tycker ja det är konstigt att det inte går i Itunes som är ett mer påkostat program än vad Winows meda player är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väll bara i Itunes som det inte går o lägga till bilder manuellt? på pc i tex Windows media player. går det ju utmärkt o lägga in bilder manuellt på dom som inte finns i databasen. även i Wav. Därför tycker ja det är konstigt att det inte går i Itunes som är ett mer påkostat program än vad Winows meda player är.

WAV är Microsofts eget lossless-format, AIFF och Apple Lossless är Apples dito, därför är det inte konstigt att möjligheterna för WAV är större i Microsofts egna program. Ett kort och gott råd: Släpp WAV om du vill uppnå full funktionalitet i Mac OS X och iOS-miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1330890224[/url]' post='1524803']

WAV är Microsofts eget lossless-format, AIFF och Apple Lossless är Apples dito, därför är det inte konstigt att möjligheterna för WAV är större i Microsofts egna program. Ett kort och gott råd: Släpp WAV om du vill uppnå full funktionalitet i Mac OS X och iOS-miljö.

 

Okej där ser man. får väll testa o se om det är någon hörbar skilnad på ljudkvaliteten mellan Wav och Aiff då. Eftersom ljudvaliten är det viktigaste. Men vill även ha ett bra smidigt annvändarvänligt och snyggt program o spela upp musiken i.

Som ja skrev tidigare så är det bara ett test. Kör med pc nu. Men funkar Itunes som ja vill så kommer ja köpa en mac dator. Troligtvist en mac mini om det är något o ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...