Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro hänger sig i uppstart, prövat det mesta


Carpvik

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en MacBook Pro unibody som har bettet sig lite underligt, varit lite långsam osv en tid, har fått återställa den ifrån Timemachine ett par ggr pga det här och då har den skärpt till sig, fram tills igår.

 

Nu hänger den sig direkt efter startljudet och det blir en grå skärm med ett äpple och "badbollen" som snurrar, den tar sig inte vidare.

Har provat med reset av SMC, PRAM, VRAM, försökt starta i säkert läge vilket den inte heller går med på.

Varit inne i skivverktyget och kontrollerat skivan vilken den inte har hittat några fel på, däremot hittar den mängder med fel på Skivbehörigheterna som jag väljer att reparera men i nästa uppstart är de där igen.

 

Har som sagt testat att återställa ifrån timemachine både ifrån dagen innan, veckan innan och månaden innan utan resultat.

Har även formaterat hela disken och återställt ifrån TimeMachine till tom och nyformaterad HDD.

 

Hur går jag vidare i min felsökning, vad tror ni problemet är? Är det hårddisken? Hinner inte riktigt vara av med maskinen på service gärna.

 

Tacksam för hjälp!

 

/Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du kört Apple Hardware Test?

 

Misstänker att det kan vara hårdvarufel

1) Hårddisk håller på att ge upp

2) Felpå RAM-minnet

3 Fel på logikkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört testen då den vägrar starta testet när jag trycker in D vid uppstart.

Testar jag ALT vid uppstart så frågar den endast om vilken skiva jag vill starta ifrån och då får jag upp "Macintosh HD" eller "Recovery HD"

 

Jag har dessvärre inte skivorna som följde med datorn kvar då de försvann i en flytt.

 

Tack för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det där låter inte alls bra.

Jag skulle börja kolla minnena.

Skruva av locket och plocka yt ett minne och testa.

 

Likadant?

 

Ta ur det andra istället.

 

Likadant, då är det inte minnena.

 

Nu skulle jag byta intern disk alternativt plugga i en extern disk.

 

Skulle det fortfarande vara likadant så är det logic-kortet som det är fel på.

 

Bara en fråga för att:

 

Den har inte fått vätska över sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter inte alls bra.

Jag skulle börja kolla minnena.

Skruva av locket och plocka yt ett minne och testa.

 

Likadant?

 

Ta ur det andra istället.

 

Likadant, då är det inte minnena.

 

Nu skulle jag byta intern disk alternativt plugga i en extern disk.

 

Skulle det fortfarande vara likadant så är det logic-kortet som det är fel på.

 

Bara en fråga för att:

 

Den har inte fått vätska över sig?

 

 

Jag har gjort testet med att plocka ur minnena men felet kvarstår.

Jag har ingen annan interndisk att pröva med i detta nu, hur menar du att jag gör för att testa med en extern?

 

Om det är hårddisken som är kass förstår jag ju vad det innebär. Men om det skulle vara logic kortet, vad innebär det isåntfall?

Den har inte fått vätska över sig såvitt jag vet, men jag vet ju också att det enkelt letar sig in i burkarna....

 

Tack för hjälpen hittills!

 

 

Edit:

 

Kan väl även fylla på med att jag, när datorn står och tuggar i "gråskärmsläge" kan komma åt den via min iMac som en dator i nätverket och ansluta till den och har på så vis även kunnat plocka ur endel filer ur den osv.

Jag vet inte om det skulle kunna vara något som säger er något om HDDn? Om den är Ok eller om den ändå kan vara skadad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...