Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tveksam till Mac.


Soundb

Rekommendera Poster

För ett halvår sedan bytte jag till en iMac. Främst bytte jag för att få allt-i-ett lösningen. Har både iPhone och iPad vilket gjorde valet enkelt, en iMac 27" i5 4gb minne.

 

Magic mouse? Säkert jätte bra men den funkar inte alls för mig. Hackar och går långsamt. Läst i timmar och försökt med det mesta. Bytt portar på routern, osv osv. Använder nu min gamla logitec..

 

Grå rullgardin som tvingar mig att hålla in power knappen tills datorn slocknat? Ja, jag har läst ett par timmar om det också. Det här är nån typ av kernal (stavning) fel som gör att jag måste starta om datorn, utan att spara. Hålla in knappen tills den dör, detta har hänt ett 20tal gånger (gråa hår). Problemet har dock löst sig automatiskt när jag fick en bättre anslutning. Uppstår tydligen när man surfar med iphonens nätverk (hade inget adsl då)

Men, problemet finns fortfarande där...

 

Tangentbordet tappar signal med datorn?

Varför då? Jag har ju inte ens rört det och ändå tappar det signalen..

 

Köpte powerpoint som jag arbetar med. Kör pc på jobbet så det va självklart att ha samma programvara hemma. Men.. Det är ju inte samma? Tydligen skillnad på Mac och pc, även fast det är microsoft . Jag kunde självklart ha läst på lite innan men jag tyckte det va självklart. Saknar viktiga (för mig) funktioner. Allmänt svårjobbat. Provade keynote men fick gråa hår direkt.

 

Excel? Ska det verkligen lagga när man scrollar i stora excel filer, imacen är ju ny? Att prova numbers är inte att tänka på..

 

Autocad laggar..

 

Uppdaterat till lion men utan Magic mouse så känns det som bortkastade pengar.

 

Varje gång jag sätter mig vid datorn så är det nåt nytt problem, små saker som gör att jag undviker datorn.

Jag arbetar inte med den längre pga powerpoint, excel, CAD.

 

vad gör jag? Säljer den och kopplar in pc:n?

Installera om, hjälper det?

Hur gör jag om jag vill installera om utan att tappa alla program/bilder/filer?

 

iCloud som Synkar med iPhone och iPad. Nu är jag inte ensam om att använda datorn. Hur gör jag för att inte dela allt med sambon? Skapar ett eget användarkonto? Hur delar vi då filmer och musik?

 

Hade räknat med guld och gröna skogar när jag köpte imacen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare så fanns det problem med internetdelning och iPhone med iOS4, men jag har aldrig råkat ut för det i IOS5. Blev just Kernel Panic.

 

Men jag tycker verkligen att det låter som att du har stora problem med din datorn, eventuellt med hårdvaran. Du har aldrig funderat på att lämna in den? För KP ska man i princip aldrig få.

 

Ja, tyvär så är det ingen garanti för funktion bara för att MS har utvecklat programvarorna. Ironiskt eller hur?

 

Förstår inte att det skulle vara mer bortkastat utan gester i Lion än i Snow Leopard. Men kan du inte använda en Magic Trackpad då som komplement till musen? Att ha en Magic Mouse är absolut inget krav, skulle säga att den musen inte är för de flesta.

 

Gällande trådlösa tillbehör så kan jag säga att de brukar vara rätt så känsliga för om man har bra batterier eller inte. Har tidigare använt "billiga" batterier från stormarknaden och hade själv väldigt mycket problem med att min mus tappade kontakten väldigt ofta.

 

Vad har du för systemkrav på AutoCad? Kikat så att du inte får problem med att minnet inte räcker till? Likså vid stora och avancerade excelfiler?

 

Om du inte vill byta dator så installera Windows och kör allt arbetsrelaterat där. Mac är en av datorer som funkar som stabilast och snabbast med Windows jämfört med "traditionella PC"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är så beroende av pc versionerna av poser plikt och excel så föreslår jag att du installerar Windows på macen.

Om du vill kan du göra så att hela disken blir en Windows partition eller om du vill ha bägge operativsystemen så kan du dela disken, en partition för Mac och en för Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gör jag? Säljer den och kopplar in pc:n?

 

Är du beroende av Windows-program så är det ett alternativ. Annars kan du installera Windows i Bootcamp och köra de programmen där, eller i en virtuell miljö i Parallels Desktop eller VMWare Fusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det ios5 som ger mig KP.

 

Jag funderade på att lämna in den men har inte haft tid. Trodde ett tag att det va hårddisken som strulade. Fick tips att stoppade i ios skivan och köra nån kontroll. Allt verkade OK. Borde jag lämna in den iaf?

 

Trackpad skulle absolut funka som ett komplement. Är dock rädd att den ska tappa signal lika ofta som tangentbordet. Ska prova med andra batterier. Kör Ikeas nu, billiga och har varit kanon till annat!

Möjligt att gester inte är det ända som är bra med lion, just nu är jag lite uppgiven..

 

Att CAD och excel skulle kräva bättre spec än det jag har idag låter otroligt. Min arbetsdator har sämre spec och klarar CAD och excel galant.

 

Får bli så. Göra två partitioner och köra win + iOS. Inte speciellt sugen på att betala för Windows igen men bättre det än att inte använda datorn alls.

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte kvar licens sedan din förra dator? Eller kan använda din licens som du har på jobbet eftersom syftet är arbetsrelaterat?

 

Inte alls omöjligt att det är olika systemkrav, det är inte samma program som till Windows så kraven kan vara helt olika.

 

Sen håller jag med om Lion, det är lite mähä och SL är i grunden bättre om man inte har behov av specifika funktioner som introducerades i Lion. Det är min åsikt.

 

Har du "bara" 4 GB RAM kan det vara en orsak till att det inte fungerar så bra, vad säger aktivitetskontroll och sidor ut under minne när du arbetat med AutoCad eller excel?

 

Det skulle kunna vara minnet som är problemet, inte din hårddisk. Det kollar du enklast med Apple Hardware Test (AHT) som finns på dina gråa systemskrivor. Starta datorn med D nedtryckt.

 

Ett annat problem kan också vara att du uppgraderat från SL. I 90% av fallen är det inga problem, men det händer. Det bästa ur felsökningssynpunkt förutom AHT är att formatera och installera Lion från grunden. Görs om man startar datorn med CMD + R nertryckt, raderar skivan i Skivverktyg och fortsätter installationen. Kräver att du har tillgång till nätverk och inte mobilt bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen håller jag med om Lion, det är lite mähä och SL är i grunden bättre om man inte har behov av specifika funktioner som introducerades i Lion. Det är min åsikt.

 

Jag har kört Lion sedan dagen det lanserades och finner att skillnaden är rätt liten jämfört med Snow Leopard. Det är förmodligen aningen enklare för den som aldrig använt OS X innan, men som har erfarenhet av iOS, men för mig så finns det ingen direkt skillnad. Jag använder Lion på samma sätt som jag använde Snow Leopard (och för den delen Leopard). Det är bara nyare och förhoppningsvis lite säkrare i och med den sandboxing som finns i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även låta memtest86+ köra några pass så att man vet att det inte är några fel med RAM-minnena.

 

Ladda ner och bränn ut denna iso-fil på cd-skiva.

Starta sedan datorn från skivan. (Håll inne ALT- eller C-knappen)

Låt köra några pass. Får du ens ett enda error så är det något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Har tyvärr inte möjlighet att sitta vid datorn nu, återkommer ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det löser sig i kväll :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också inne på att 4 GB RAM inte räcker och att det orsakar en del laggningar. 4 GB är inte mycket om man kör Lion och ska ha några tunga program i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera till minst 8GB internminne så borde lagget försvinna, jag uppgraderade min MBP till 8GB och blev av med allt lagg i systemet för dom uppgifter jag gör på datorn och har inga sidor ut i aktivitetskontrollen (det är när ram minnet är fullt och måste lagra saker på hårddisken). Lion kräver minst 4GB för att köra på bra enligt mig och minst 8GB om man skall köra lite tyngre program så som CAD eller bildbehandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade RAM med 2 x 4 GB RAM-kit från komplett för under 400:- så jag har 12 GB RAM. Nu kan dottern redigera film hur mycket hon vill och det blir RAM över... iMacen har 4 platser varav 2 är fyllda från fabrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rookie fråga. Är alla program som ligger i dockan igång, eller är det bara dom som lyser med blå prick? Blev bättre när jag tog bort ett par stycken :)

 

Gjorde ett AHT test, inga konstigheter där.

Har tyvärr inga brännskivor till memtestet.

 

Vad köper jag för minnen. Har 2*2gb 1333mhz ddr3 nu. Bör man köpa samma märke och storlek?

Räcker det med 8gb eller ska jag göra som axelman och köra 12gb.

Blir troligen så att jag installerar Windows för arbetet.

 

Mycket bra forum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rookie fråga. Är alla program som ligger i dockan igång, eller är det bara dom som lyser med blå prick? Blev bättre när jag tog bort ett par stycken :)

 

Gjorde ett AHT test, inga konstigheter där.

Har tyvärr inga brännskivor till memtestet.

 

Vad köper jag för minnen. Har 2*2gb 1333mhz ddr3 nu. Bör man köpa samma märke och storlek?

Räcker det med 8gb eller ska jag göra som axelman och köra 12gb.

Blir troligen så att jag installerar Windows för arbetet.

 

Mycket bra forum!

 

Program i gång har blå prick resten ligger där så snällt för att vara lätt tillgängliga.

...

Eftersom du har 4 GB RAM och det mest prisvärda är att köpa 2 x 4 GB så får du 12 GB. Men visst kan du köpa 2 x 2 GB om du vill men varför?

...

Tips på minnen som jag köpte

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650401

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett halvår sedan bytte jag till en iMac. Främst bytte jag för att få allt-i-ett lösningen. Har både iPhone och iPad vilket gjorde valet enkelt, en iMac 27" i5 4gb minne.

 

Magic mouse? Säkert jätte bra men den funkar inte alls för mig. Hackar och går långsamt. Läst i timmar och försökt med det mesta. Bytt portar på routern, osv osv. Använder nu min gamla logitec..

 

Grå rullgardin som tvingar mig att hålla in power knappen tills datorn slocknat? Ja, jag har läst ett par timmar om det också. Det här är nån typ av kernal (stavning) fel som gör att jag måste starta om datorn, utan att spara. Hålla in knappen tills den dör, detta har hänt ett 20tal gånger (gråa hår). Problemet har dock löst sig automatiskt när jag fick en bättre anslutning. Uppstår tydligen när man surfar med iphonens nätverk (hade inget adsl då)

Men, problemet finns fortfarande där...

 

Tangentbordet tappar signal med datorn?

Varför då? Jag har ju inte ens rört det och ändå tappar det signalen..

 

Köpte powerpoint som jag arbetar med. Kör pc på jobbet så det va självklart att ha samma programvara hemma. Men.. Det är ju inte samma? Tydligen skillnad på Mac och pc, även fast det är microsoft . Jag kunde självklart ha läst på lite innan men jag tyckte det va självklart. Saknar viktiga (för mig) funktioner. Allmänt svårjobbat. Provade keynote men fick gråa hår direkt.

 

Excel? Ska det verkligen lagga när man scrollar i stora excel filer, imacen är ju ny? Att prova numbers är inte att tänka på..

 

Autocad laggar..

 

Uppdaterat till lion men utan Magic mouse så känns det som bortkastade pengar.

 

Varje gång jag sätter mig vid datorn så är det nåt nytt problem, små saker som gör att jag undviker datorn.

Jag arbetar inte med den längre pga powerpoint, excel, CAD.

 

vad gör jag? Säljer den och kopplar in pc:n?

Installera om, hjälper det?

Hur gör jag om jag vill installera om utan att tappa alla program/bilder/filer?

 

iCloud som Synkar med iPhone och iPad. Nu är jag inte ensam om att använda datorn. Hur gör jag för att inte dela allt med sambon? Skapar ett eget användarkonto? Hur delar vi då filmer och musik?

 

Hade räknat med guld och gröna skogar när jag köpte imacen :(

Guld och gröna skogar för den som kan lära om, som kan glömma alla ovanor från Windowsvärlden.

För Macen är så mycket bättre och på så många sätt men du ser det inte eftersom du förväntar dig att den ska fungera exakt som Windows med exakt samma program, från Microsoft till råga på allt elände.

 

Vilket får mig att dra slutsatsen att du måste haft en tillfällig blackout när du köpte Macen.

Gör som föreslagits, installera lämplig version av Windows, helst i egen partition med Mac OS X i den andra, men huvudsaken är att du får köra vidare med Windows eftersom det är det enda du har vana med.

 

Datorn och systemet har inget värde i sig, hur skinande blankt och vackert det än må vara, bara det du kan göra med det varför det är bäst att hålla sig till det beprövade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gjorde ett AHT test, inga konstigheter där.

Har tyvärr inga brännskivor till memtestet.

 

Mycket bra forum!

Vi försöker gärna hjälpa till där vi kan, men tack, det värmer kramis.gif

 

Du kan även lägga det på ett USB om du har ett sådant över, det ska formateras med Mac OS Extenden, guid partitionstabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är varken gammal eller hund, så en del omlärning hade jag räknat med! Nu köpte jag inte macen främst för att arbeta med, utan som hemdator.

Dock vill jag kunna arbeta hemifrån ibland. Ibland har blivit mer sällan då Mus, tangentbord, KP och lagg har strulat.

 

Hade allt funkat som det borde så hade jag nog kunnat accepterat att vissa powerpoint funktioner saknas och att kortkommandon inte är desamma.

 

Glöma alla ovanor hoppas jag verkligen inte, jag har fortfarande Windows på jobbet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS Office för Mac är inte samma Office som Office för Windows. Det är filkompatibelt, men har både lite annat utseende och lite andra funktioner, men det mesta är likt om än inte allt. Jag föredrar helt klart Keynote framför Power Point, Keynote har fler funktioner och jag upplever det som mer lättjobbat - men, om man är van vid att jobba i MS Office så ger Apple iWork (Pages, Numbers, Keynote) en del "gråa hår" ja därför att arbetssättet är så skilt. Men om man vänjer sig vid iWork så får man mycket genom det, för iWork använder Apples rekommendationer för användarmiljön på Mac. Många program till Macen är gjorda enligt dessa designrekommendationer, vilket gör att program som följer dessa designrekommendationer fungerar på ett liknande sätt och då uppstår detta med "kan man ett så kan man de andra". Däremot så är MS Office för Mac inte gjord enligt Apples designrekommendationer, utan bygger på Microsofts egen idé om hur Mac program ska se ut..

 

MS Office för Mac är inte så välskrivet, tyvärr, vilket gör att det kan upplevas som segt på Mac:ar med nyaste operativsystem. Microsoft brukar vara sega med att anpassa sina program efter de senaste versionerna av Mac OS X. Tråkigt, men sant. MS Office för Mac är fortfarande inte helt optimerat för Lion och kan inte använda flera av de funktioner som är standard i Lion (som versionshantering av dokumenet). Vill man ha ett office-paket som är uppdaterat för Macens senaste OS X, ja då är det Apples eget iWork som gäller.

 

Kortkommandona är inte samma för Mac har ett annat tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian.t

Hej,

 

Jag tänkte direkt på att du kanske har radiostörningar av något slag eftersom både tangentbordet och musen har problem.

Titta på den här sidan för lite mer tips: http://support.apple.com/kb/HT1365

Det kan också ha med batterierna att göra. Laddningsbara batterier (om det är det du använder) har lägre spänning (1,2V) än vanliga alkaliska eller lithium (1,5V) och detta brukar bråka med t.ex. digitalkameror. Sen får man ju vad man betalar för. IKEAs batterier brukar funka till barnens leksaker enligt min uppfattning. Prova Energizers Lithium eller Alkaliska i din mus och tangentbord, de är riktigt bra och värda några kronor extra.

 

Annars håller jag med de andra som rekommenderar mer minne och det har du ju redan beställt :-) Jag har nämligen liknande problem på min MBP 13" med Lion och 4 GB. Det hackar när man scrollar och allt är allmänt segt om jag har många program igång. Dessa problem har jag aldrig på min iMac med 12 GB minne.

Hoppas att det löser sig för dig! Macen är en trevlig bekantskap när den fungerar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade RAM med 2 x 4 GB RAM-kit från komplett för under 400:- så jag har 12 GB RAM. Nu kan dottern redigera film hur mycket hon vill och det blir RAM över... iMacen har 4 platser varav 2 är fyllda från fabrik.

 

Skrämmande uselt att mac os drar så vansinnigt mycket minne. Apple måste göra ngt åt det. För varenda version de släpper så måste man dubbla sitt minne känns det som.

Vetifan vad de håller på med.

 

Min macbook pro fungerar hur bra som helst i lion med 4GB RAM men jag har iofs SSD så det märks kanske inte när det swappar som det gör på en vanlig mekanisk disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande uselt att mac os drar så vansinnigt mycket minne. Apple måste göra ngt åt det. För varenda version de släpper så måste man dubbla sitt minne känns det som.

Vetifan vad de håller på med.

 

Min macbook pro fungerar hur bra som helst i lion med 4GB RAM men jag har iofs SSD så det märks kanske inte när det swappar som det gör på en vanlig mekanisk disk.

 

Mja... nu vet jag inte hur du menar. Jag klarar mig fint med 4 GB och har inte behov av mer. Om det inte hade varit för dotterns filmredigerande. Det drar RAM och eftersom 2 x 4GB-kittet kostar nästan inget så var det lika bra att slänga i ett sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...