Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NTF Rätt Fart & Fartvarnare


xyz123

Rekommendera Poster

Jag har provat NTF Rätt Fart och Fartvarnare i norra storStockholm. Det händer för ofta att dessa två applikationer visar fel information eller ingen information om gällande hastighet. Det värsta felet är 70 km/h utanför en skola där det är 30 km/h. I samhället där skolan ligger visas i övrigt 70 km/h där det råder 50 km/h. Att dessa applikationer tappar kännedom om gällande fart på små vägar kan jag acceptera men om vägen har busstrafik borde den vara med. Problemen gäller även för en 4-filig länsväg och en Europaväg. (Anm. telefonen sitter i en hållare på instrumentbrädan och är strömförsörjd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett dugg förvånande. Om man inte ens kan skaffa en GPS-navigator (som app eller fysisk) som har alla vägar med, hur ska då alla vägar OCH alla hastigheter finnas med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett dugg förvånande. Om man inte ens kan skaffa en GPS-navigator (som app eller fysisk) som har alla vägar med, hur ska då alla vägar OCH alla hastigheter finnas med?

 

Kan du förklara ytterligare vad du menar? Har du svarat i fel tråd, jag begriper inte vad du vill ha sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara ytterligare vad du menar? Har du svarat i fel tråd, jag begriper inte vad du vill ha sagt.

http://ntf.se/ntfshop/artikel.asp?RecID=45582&kat=17

 

"NTF - Rätt fart

För säkerhetens, miljöns och plånbokens skull. Den här applikationen till din mobiltelefon hjälper dig att hålla hastighetsgränsen. Kort och gott kan den beskrivas som en hastighetsmätare och fartvarnare. Den gällande hastighetsgränsen visas för den väg du kör på, och om du kör för fort får du en varning."

 

Appen måste innehålla någon slags databas med vägar och dess hastighet, precis som en GPS-navigator (fast då utan hastigheten).

 

Och det vet vi ju alla hur svårt det är att få en uppdaterad och korrekt karta i GPS-navigatorn.

Så varför skulle NTFs databas med alla vägar och dess hastighet vara mer korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://ntf.se/ntfshop/artikel.asp?RecID=45582&kat=17

 

"NTF - Rätt fart

För säkerhetens, miljöns och plånbokens skull. Den här applikationen till din mobiltelefon hjälper dig att hålla hastighetsgränsen. Kort och gott kan den beskrivas som en hastighetsmätare och fartvarnare. Den gällande hastighetsgränsen visas för den väg du kör på, och om du kör för fort får du en varning."

 

Appen måste innehålla någon slags databas med vägar och dess hastighet, precis som en GPS-navigator (fast då utan hastigheten).

 

Och det vet vi ju alla hur svårt det är att få en uppdaterad och korrekt karta i GPS-navigatorn.

Så varför skulle NTFs databas med alla vägar och dess hastighet vara mer korrekt?

 

Jag har alla navigationsappar, Navigon, TomTom, Sygic, Navv, Waze m fl, och ingen av dem är 100% när det gäller hastighetsvarningar eller nya vägar och trafikplatser.

Så där skiljer det sig inte mellan t.ex. NTF Rätt Fart och andra GPS-styrda appar.

 

De hämtar sin information från samma databaser, så brister det så är det troligt att det beror på att databaserna inte är uppdaterade.

 

Från NTF Rätt Fart:

post-1862-081921800 1330604926_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hämtar sin information från samma databaser, så brister det så är det troligt att det beror på att databaserna inte är uppdaterade.

Jajamän. Det är just det som är problemet.

På vissa platser ligger de åratal efter verkligheten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamän. Det är just det som är problemet.

På vissa platser ligger de åratal efter verkligheten...

 

Och de flesta icke huvudvägars eller smågator saknar det helt.

Men jag tror inte att denna app är sämre än de "riktiga" navigatorerna, och fortfarande gäller ju att man inte får köra med förbundna ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de flesta icke huvudvägars eller smågator saknar det helt.

Men jag tror inte att denna app är sämre än de "riktiga" navigatorerna, och fortfarande gäller ju att man inte får köra med förbundna ögon.

Jag tror den är sämre, för nu är det mer information som ska vara korrekt. Inte nog med att vägen ska finnas, den ska dessutom ha rätt hastighet i databasen också. Alltså ytterligare en felkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror den är sämre, för nu är det mer information som ska vara korrekt. Inte nog med att vägen ska finnas, den ska dessutom ha rätt hastighet i databasen också. Alltså ytterligare en felkälla.

 

Va?

 

Hur tänkte du nu?

 

De flesta navigeringsprogramvaror (alla jag testat) innehåller denna information. En del uppdaterar den till och med dynamiskt om hastigheten har sänkts på en sträcka på grund av till exempel vägarbete. Ytterligare någon lägger dessutom till hastighetsdata från andra förare med samma programvara som nyss kört sträckan och jämför denna med angiven hastighet i databasen för att hela tiden hålla koll på om det verkligen fortfarande är den snabbaste vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror den är sämre, för nu är det mer information som ska vara korrekt. Inte nog med att vägen ska finnas, den ska dessutom ha rätt hastighet i databasen också. Alltså ytterligare en felkälla.

 

Jag förstår heller inte hur du tänker, Vadå vägen finnas, vadå rätt hastighet ...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan appen veta vad hastighetsgränsen är?

 

Jo, den måste först veta vilken väg/gata du kör på. GPS-mottagaren talar om positionen du är på och i vilken riktning du kör och hur fort. Appen kollar vilken väg i databasen du kör på. Vägen måste alltså finnas representerad i databasen. (Appen laddar ner delar av databasen efterhand den behöver när du kör.)

 

Sedan måste aktuell (faktisk) hastighetsgräns också finnas i databasen. Exempelvis så kan det vara 30 km/h i 200 meter förbi en skola, medan resten av gatan har 50 km/h.

Så appen varnar om du kör mer 30 km/h när du kör förbi skolan och om du kör mer än 50 km/h på resten av den vägen.

 

Så om nu gatan inte finns i databasen så blir det fel. Det finns då ingen hastighetsgräns att kolla mot, för "terräng" har ingen hastighetsgräns.

OM gatan finns i databasen, men har fel hastighetsgräns inlagd, så blir det också fel. Man kanske glömt att lägga in de 200 metrarna med 30 km/h och då får du ingen varning ifall du kör 45 km/h där.

 

GPS-navigatorer använder schablonmässiga hastigheter (en slags tänkta genomsnitt): Städer/samhällen: 40 km/h, länsvägar 60 km/h, riksvägar 80 km/h, motortrafikleder 90 km/h, motorvägar 100 km/h (exempelvis).

 

Det finns ju sådana GPS:er som tar hjälp av andra personers inlagda restider, men där vet man ju inget om de höll hastighetsgränserna eller inte. Det finns kanske de som blåste på i 150km/h genom halva Sverige mitt i natten och så fort kör man ju inte normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS-navigatorer använder schablonmässiga hastigheter (en slags tänkta genomsnitt): Städer/samhällen: 40 km/h, länsvägar 60 km/h, riksvägar 80 km/h, motortrafikleder 90 km/h, motorvägar 100 km/h (exempelvis).

 

Ditt svar tyder på att du inte har någon modern GPS-navigator? Hastighetsangivelserna på en GPS är inte schablonmässigt lagda, utan är inlagda med mycket hög noggrannhet, det kan t ex vara så att myndigheterna lagt in en kort begränsning på något hundratal meter, från 60 till 50 och sen upp igen. GPS:ens växling sker inom några meter när, så några schabloner står ej att finna. Så min GPS-app visar hela skalan av hastighetsgränser, 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120, och det med mycket hög meterprecision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt svar tyder på att du inte har någon modern GPS-navigator? Hastighetsangivelserna på en GPS är inte schablonmässigt lagda, utan är inlagda med mycket hög noggrannhet, det kan t ex vara så att myndigheterna lagt in en kort begränsning på något hundratal meter, från 60 till 50 och sen upp igen. GPS:ens växling sker inom några meter när, så några schabloner står ej att finna. Så min GPS-app visar hela skalan av hastighetsgränser, 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120, och det med mycket hög meterprecision.

Det är rätt, det äger jag ingen. Däremot så funderar jag på att köpa en modernare än den jag har. De tester jag läst säger det gamla vanliga: kartmaterialet stämmer inte. Och när det inte stämmer så stämmer ju inte hastighetsgränserna heller.

 

Men du har rätt i att NTF-appen säkert inte är sämre på att uppge hastighetsgränsen än GPS:er med samma databas som källa.

Fast för "normal" GPS-användning så räcker det ju med att vägarna finns, inte att hastighetsgränsen OCKSÅ är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har rätt i att NTF-appen säkert inte är sämre på att uppge hastighetsgränsen än GPS:er med samma databas som källa.

Fast för "normal" GPS-användning så räcker det ju med att vägarna finns, inte att hastighetsgränsen OCKSÅ är korrekt.

 

Det är ju så att vägmyndigheterna älskar att gräva igen, gräva upp och gräva om. Tyvärr så är databasen över svenska vägar inte utformade så att en ny planerad sträckning hamanr i databasen på öppningsdagen. Som modet är idag så byggs det nya rondeller med en rasande fart, och då kan det bli lite förvirrande när fröken GPS säger att man skall svänga höger i en fd korsning med fem avfarter.

Men uppdateringarna kommer idag snabbare än någonsin, t.ex. evighetsbygget vid E4-utfarten norrut i Stockholm. Sista spaden är inte ens intagen, men GPS:en lotsar mig rätt i detta kaos.

Sen har vi alla vägar, smågator där olika app-leverantörer kör efter olika databaser. TomTom saknar många smågator där Navigon är mycket exakta med husnummer på meternivå.

Vissa navigatoer tycker att igenväxta skogsvägar med vägbommar är attraktiva vägval.

Som sagt, jag har köpt samtliga GPS.navigationsappar som finns på appstore, i studiesyfte, och skillnaden är stor, från skräp till den bästa just nu, Navigon, som efter att ha blivit uppköpta av Garmin fått fart på både uppdateringar och interface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Vad jag hört så finns det bara ett fåtal större vägdataleverantörer och de har bra koll på vägnäten, givetvis tar det ju ett tag att lägga in nya vägar/områden, men allt finns insamlat.

 

Problemet är att navigatorleverantörerna vill spara pengar och om man inte köper all väginformation så blir det billigare, men då kanske inte all skyltinformation ingår. Vill man spara mer pengar så köper man inte varje uppdatering utan väntar någon vecka/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så finns det bara ett fåtal större vägdataleverantörer och de har bra koll på vägnäten, givetvis tar det ju ett tag att lägga in nya vägar/områden, men allt finns insamlat.

 

Där jag bor har man för TomTom fått till en extratarm på gatan och även stavat den fel. Jag anmälde detta redan för ett tiotal år sedan, och har sen dess gjort ett flertal påstötningar, utan resultat. TomTom verkar för övrigt ha köpt in en snikvariant på kartmaterialet, många mindre orter saknar helt gatunamn, och finns det ett gatunamn är närmaste träff en korsning utan gatunummer. Innan iPhonen hade jag flera versioner av TomToms egna GPS:er, och då låg man i framkant, men nu har det tappat greppet totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Volvos inbyggda navigator med DVD-karta hade ett löjligt fel runt 2003. I ett område i Göteborg ligger Bronsyxegatan, Bronsfatsgatan, Bronsfyndsgatan osv. Någon hade tydligen skrivit fel, för en gata hette Bronsfatsyxan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag ställer mig är väl snarare varför man skulle behöva en navigator. Jag har kört bil i nästan 40 år, och så himla svårt är det ju inte att hitta. Utan karta. Vägarna är ju inte direkt omärkta... Och när det gäller hastighetsgränser finns det stora runda skyltar vid sidan av vägbanan. Gula med röd kant och stora svarta siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag ställer mig är väl snarare varför man skulle behöva en navigator. Jag har kört bil i nästan 40 år, och så himla svårt är det ju inte att hitta. Utan karta. Vägarna är ju inte direkt omärkta... Och när det gäller hastighetsgränser finns det stora runda skyltar vid sidan av vägbanan. Gula med röd kant och stora svarta siffror.

 

Du måste nog ha ett sjunde sinne som hittar utan karta?

Jag har haft körkort i 46 år och saknar detta sinne. Tidigare hade jag t ex M stora bilatlas, den var bra, men översiktskartorna över större städer visade ju bara vissa större huvudgator, alltså ingen större hjälp när man närmade sig målet.

Med GPS:en har jag hittat mindre gårdar ute på vischan, hittat rätt hus i snåriga villakvarter. Många städer har ringleder där du i princip måste välja exakt rätt infart för att komma rätt.

Stockholms hänvisningskyltar är inte till för någon, stockholmarna hittar ändå, men enhetligheten på skyltningen hjälper inte oss utbölingar.

Ditt sjunde sinne får du se som en gåva, alla vi andra som inte fått det har oerhörd nytta av GPS:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag ställer mig är väl snarare varför man skulle behöva en navigator. Jag har kört bil i nästan 40 år, och så himla svårt är det ju inte att hitta. Utan karta. Vägarna är ju inte direkt omärkta...

Nej, ute på landsvägarna är det ju inget man har behov av. Men när man ska hitta fram till en liten gata i en främmande stad är det nästan oumbärligt.

 

Jag kör till Köpenhamn ibland och ska till olika ställen. Innan jag hade GPS:en körde jag nästan alltid vilse, kartor till trots. Och jag har faktiskt ett bra lokalsinne och har lätt för att läsa kartor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ha ett sjunde sinne som hittar utan karta?

 

Nä, men kanske ett gott lokalsinne (vilket inte är medfött utan något man måste träna). Jag har aldrig haft något problem att hitta i främmande städer efter en snabb blick på en karta innan jag körde hemifrån. Ej heller ensliga gårdar på landet i för mig främmande delar av landet. Vet jag bara vilka de närmsta orterna är åt två håll och vilket numret är på brevlådan löser det sig. Undantaget är Köpenhamns centrum som jag aldrig tycks lära mig tillräckligt bra, trots många års träning. Köpenhamns utkanter/förorter är inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Senast jag körde till Köpenhamn så slutade navigatorns karta vid gränsen. Så jag kunde ju se riktningen till bron hem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...