Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windowslur på Mac?


StoreBror

Rekommendera Poster

Har inte egentligen varit lockad att införskaffa en smartphone, men min gamla lur behöver pensioneras innan sommaren. Någon iPhone eller Android är jag emellertid inte intresserad av, däremot Nokias nya windowssmartphones.

 

I datorväg kör jag bara Mac med OS X, så frågan är hur väl Nokias Lumia-lurar lirar med Lion? Dvs. filhantering (överföring båda vägar), uppdateringar, ev. också synkning av adressböcker osv.

 

Någon här sitter säkert inne med lite information. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Phone 7 Connector

SyncMate

 

Hoppas det kan vara en bra början... :yeahbaby:

 

Men alla telefoner har alltid kommit med nåt inbyggt stöd för alla OS. Följer säkert med nån egen programvara för Nokia/OS X i kartongen.

 

Aha, jamen va fint. Den där appen ser ju riktigt macig ut dessutom. Inte som Sony Ericssons fula connect-program. Tack.

 

Fler åsikter och/eller tips om WIndowsphone på Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har en Nokia Lumia 800. Det följer inte med något Nokia-program, alla Windows Phone-telefoner kör med Windows Phone Connector från Mac App Store.

 

Det fungerar väldigt smidigt. Har fört över musik och film. Telefonen är lite kräsen med formaten, inga problem med Macens favoriter AAC för musik och mp4 dock (mp3 funkar självklart också).

 

Programmet är inte en musikspelare som Windows-programmet Zune utan parasiterar på iTunes-biblioteket för musik och film och iPhoto-biblioteket för bild. Smart av Microsoft att inte försöka uppfinna hjulet på nytt igen.

 

Windows Phone är som iOS, dvs du kan inte bläddra på telefonens filsystem. Så alla filöverföringar sker via Connector.

 

Synkning av Macens adressbok vet jag inget om eftersom jag inte använder den. Förmodligen funkar det inte eftersom det inte ens i Windows (alltså dator-Windows) är möjligt med lokal synkning av kontakter, har jag för mig. Microsoft vill att du använder en onlinetjänst istället. Lyckligtvis fungerar Windows Phone väldigt bra med både Gmail (för både kalender, e-post och kontakter) och Microsofts egna Hotmail.

 

Uppdateringar av systemet sker också via Connector.

 

Jag är för övrigt väldigt nöjd med telefonen. Köpte den eftersom iPhone verkade bra trist. iOS ser ju fem år äldre ut än OSX. Windows Phone är som OSX, rent och snyggt. Själva Nokia-hårdvaran är också väldigt trevlig. Den är gjord av plast, men det är bra plast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nokia Lumia 800. Det följer inte med något Nokia-program, alla Windows Phone-telefoner kör med Windows Phone Connector från Mac App Store.

 

Det fungerar väldigt smidigt. Har fört över musik och film. Telefonen är lite kräsen med formaten, inga problem med Macens favoriter AAC för musik och mp4 dock (mp3 funkar självklart också).

 

Programmet är inte en musikspelare som Windows-programmet Zune utan parasiterar på iTunes-biblioteket för musik och film och iPhoto-biblioteket för bild. Smart av Microsoft att inte försöka uppfinna hjulet på nytt igen.

 

Windows Phone är som iOS, dvs du kan inte bläddra på telefonens filsystem. Så alla filöverföringar sker via Connector.

 

Synkning av Macens adressbok vet jag inget om eftersom jag inte använder den. Förmodligen funkar det inte eftersom det inte ens i Windows (alltså dator-Windows) är möjligt med lokal synkning av kontakter, har jag för mig. Microsoft vill att du använder en onlinetjänst istället. Lyckligtvis fungerar Windows Phone väldigt bra med både Gmail (för både kalender, e-post och kontakter) och Microsofts egna Hotmail.

 

Uppdateringar av systemet sker också via Connector.

 

Jag är för övrigt väldigt nöjd med telefonen. Köpte den eftersom iPhone verkade bra trist. iOS ser ju fem år äldre ut än OSX. Windows Phone är som OSX, rent och snyggt. Själva Nokia-hårdvaran är också väldigt trevlig. Den är gjord av plast, men det är bra plast.

 

Bra genomgång, tack.

 

Då är det bara att vänta på att Docomo börjar sälja Windows phones. Helst Nokia dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga. Går det spela upp ALAC på alla Windows Phone 7-lurar?

Funderar på att skaffa nån WP7 men vill kunna lira mina apple lossless-rippade album på den. :) Annars kan det kvitta! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga. Går det spela upp ALAC på alla Windows Phone 7-lurar?

Funderar på att skaffa nån WP7 men vill kunna lira mina apple lossless-rippade album på den. :) Annars kan det kvitta! :P

Tyvärr inte. Musik är inte Windows Phones starka sida, något mycket allvarligare än avsaknad lossless-stöd (inte bara ALAC, även WMA Lossless) är att det inte finns gapless playback. Själv använder jag ändå en iPod för musik så jag lider inte direkt av det...

 

Något dåligt av Microsoft att smyga med detta faktum tycker jag, det står nämligen "kopierar" när låtar förs över trots att en konvertering till AAC i 128 kbit/s sker (urk) när det gäller ALAC.

 

Man tycker ju att stöd för ALAC borde finnas i och med att Apple gjorde det till öppen källkod för ett tag sen eller hur det nu var, i kombination med att det är samma behållare som för AAC för vilket stöd finns.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.electroni....lossless.sync/

 

http://www.windowsph...-connector.html

Detta borde ju betyda att det går spela ALAC på en WP7-lur. Men fick svar av Nokia idag att deras Lumia 800 inte spelar upp ALAC.

:P

Nja, de där artiklarna handlar om att Windows Phone Connector (synkprogrammet) har stöd för ALAC, men det stödet innebär bara att programmet kan importera ALAC-låtar och konvertera dem till AAC. Det betyder inte att själva telefonen kan spela upp ALAC. Som jag skrev i mitt förra inlägg konverteras alltså ALAC till AAC och det finns heller ingen inställning som kan hindra detta.

 

Nokia har för övrigt ingenting att göra med vilka mediaformat telefonen kan hantera. Det är Microsofts bord. Alla WP7-telefoner har stöd för samma format, med vissa skillnader vad gäller bitrate för video beroende på processorhastighet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja hör mer som har Nokia Lumia 800, jag har nämligen beställten Nokia Lumia 800, och undrar givetvis hur fungerar telefoner för er? Ihop medera macar m.m. Hur är t.ex. batteritiden på telefonen? Ju mer info ju bättre!:) Tackar på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja hör mer som har Nokia Lumia 800, jag har nämligen beställten Nokia Lumia 800, och undrar givetvis hur fungerar telefoner för er? Ihop medera macar m.m. Hur är t.ex. batteritiden på telefonen? Ju mer info ju bättre!:) Tackar på förhand!

 

 

Lite dålig respons i den här tråden så jag antar att jag får svara igen. :)

 

Fick nyss en uppdatering som sägs förbättra batteritiden och fixa en del buggar. Har inte gjort något vetenskapligt test hur länge telefonen klarar sig på en laddning tyvärr. Men om du laddar den över natten är det lugnt.

 

En väldigt bra praktisk detalj med Lumian är plastfordalet som man får till. Det passar perfekt runt telefonen och förändrar inte dess utseende i någon större utsträckning. Det är i samma färg också.

 

Som sagts i tråden funkar Windows Phone dåligt ihop med lokala adressböcker, det gäller både i OSX och Windows. Så är du rädd för att spara sådan info hos Microsoft, Nokia, Yahoo eller Google är Lumian inget för dig. Windows Phone har givetvis noll stöd för iCloud också.

 

Det som är bra med Lumian tycker jag är mejl- och telefondelen. Väldigt tydligt interface, bra kontakthantering och Facebook-integration om man vill det. Extremt trevligt är också Nokia Kör aka Nokia Drive som är en GPS-navigerare med offline-funktion. Du laddar alltså ner alla kartor på telefonen i förhand, förslagsvis med wi-fi. Perfekt om du ska ut i Europa eller Amerika och köra. Man väljer själv vilken stats eller delstats kartor man vill ha. Själva navigeringen ska heller inte kräva nätåtkomst om jag förstått det rätt utan bara den vanliga gps-signalen så programmet vet var du är.

 

Det dåliga med Lumian är smartphone-delen. Dvs. tredjepartsgrejer. Multitaskingen är usel. Det verkar vara på låtsas och ibland försvinner appar från multitaskmenyn. Ibland måste de startas om, ibland fortsätter de där de var. Saker och ting kan i regel inte göras i bakgrunden. Undantag är t.ex. ljuduppspelning men det är lite si och så med stabiliteten då. Det beror tror jag på att Windows Phone egentligen bara är Windows Mobile med smink. Dvs Windows CE som ska vara rätt primitivt i det här avseendet. Mer kunniga personer kan säkert utveckla detta resonemang.

 

 

Tredjepartsprogram är heller inte alls lika snabba som Microsofts egna. Detta märks även hos Nokias appar. Den s.k. Metro-designen är också problematisk. När den tillämpas rätt blir resultatet väldigt bra, som i själva operativsystemets adressbok, sms-programmet, musikspelaren, startskärmen osv. Men det behövs bara ett litet misstag från utvecklarens sida för att det ska bli katastrofalt fult. De allra flesta tredjepartsappar ser ut som skit och fungerar som skit.

 

Jag valde Lumian ändå för att jag bryr mig inte om dessa saker. Jag ville ha en telefon med duglig webbläsare och bra mejl- och kontakthantering med bra synkmöjligheter via både Hotmail och Gmail.

 

Sen hoppas jag, men förväntar mig inte, att Lumia 800:n är uppgraderingsbar till Windows Phone 8 som ryktas slänga ut Windows CE och istället använda kernel-grejen som Windows 8 har vilket jag antar löser alla möjliga problem med multitaskingen och prestandan i tredjepartsprogram. Förmodligen kommer också en massa andrasaker från Windows 8 hamna i WP8, som den globala sökfunktionen och "app contracts" som gör att program kan prata med varandra. Den som lever får se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite dålig respons i den här tråden ...

Alternativt använder de flesta iPhone, och resten Android... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt använder de flesta iPhone, och resten Android... ;)

Och påven har en lustig hatt, björnen skiter i skogen osv ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...