Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med byte till SSD

Nummer 5

Recommended Posts

Jag har beställt en ny hårddisk, Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB, till min Macbook Pro 13" (late 2011, 2,4 Ghz Dual Core Intel Core i5, 8 GB 1333 MHz), och har några frågor angående detta. Innan vill jag poängtera att jag redan har sparat allt "viktigt" på en extern hårddisk - så den delen är färdig. Jag har också sett en hel del installationsanvisningar för att byta hårddisk på youtube och känner mig därför bekväm med det "fysiska" arbetet. Däremot undrar jag följande:

1. Behöver jag göra något innan själva installationen av Lion - formatera hårddisken och/eller skapa en ny partition? Hur görs detta i så fall lättast?

2. Stämmer det att man därefter kan installera om Lion med hjälp av min wifi-anslutning? Eller behöver jag gå tillväga på något annat sätt?

3. Det här en mer specifik fråga om Intels 520-SSD, men hur ser ni på att aktivera trim? Vad jag förstår så verkar det råda delade meningar på olika forum huruvida det är bra eller inte för just Intels 520-serie.

Ber om ursäkt om ämnena är avhandlade, jag har sökt runt lite på olika forum men känner mig ganska förvirrad med tanke på att det verkar skilja en del mellan olika Macbook Pro-modeller.

Samma byte som jag precis gjort :)

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. När du stoppat i den nya SSD;n så starta upp den och håll inne cmd+R, ett förenklat gränssnitt startas och där formaterar du den nya SSD och i nästa steg tankar du hem och installerar du Lion, du kommer också få logga in på ditt Apple konto.

Hur enkelt som helst.

2. Se första svaret :)

3. Jag har en Intel 520 240gb och har testat med Trim både på och av, märker ingen skillnad varken i prestanda eller speed disk test. Jag har fattat det lite så att man kan märka om det är kasst att ha TRIM är om papperskorgen tar en evighet att tömma. Då bör man stänga av det men jag har inte märkt något sådant.

Huruvida det skulle slita mer på disken eller ej kan jag inte uttala mig om. Har kört den disken knappt en vecka nu och den är ruskigt snabb och märker inga tendenser till att vara instabil.

Hoppas det var till lite hjälp

Hej!

På min MBP late 2010 bytt jag disk från 320 gb till en Corsair Force 120 gb. För att slippa tjorvet med att spara ner saker och installera om allt från början gjorde jag ett litet extra inköp av en sån här: http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/datorkomponenter/harddiskar/hdd-chassin/deltaco-extern-kabinett-for-2-5-sata-harddisk-usb3-svart.html

Satte i den nya SSD:n i hårdiskracket och klonade över hela disken med Carbon Copy Cloner http://www.bombich.com/ ...sen växlade jag diskarna.

Allt funkade klockrent och sen satte jag den gamla disken i hårddiskracket och fick mig en extern disk :D

//M

Murphy__214,

väldigt bra svar, stort tack! Det enda jag undrar nu är om det är nödvändigt att både formatera och partionera den nya SSD:n - eller är det samma sak i det här sammanhanget? I vilken ordning gör jag det annars?

spenat 69,

tack för dina tips också. Jag ska slå till på en kabinett för att använda den nuvarande hårddisken externt. Även bra idé om att klona disken, men jag kommer nog att gå för en ren installation, med tanke på att allt "viktigt" redan är sparat. :-)

Murphy__214

Det är samma sak, det heter radera i gränssnittet men om du markerar det så kommer du se att det står att disken inte är formaterad :) (kan också vara tvärtom det står men du fattar det säkert), och du har ju förstått att man måste ha en internetanslutning.

Det är det första alternativet man tar, journalförd formatering.

Vad gäller kabinettet så finns det en adapter, optibay, som man använder för att ersätta DVD brännaren med den originalHD;n, dom kostar lite mer men är väldigt smidigt, hur ofta man använder den optiska läsaren är ju upp till var och en, jag gör det vääääldigt sällan så för mig var det värt det. Du kan få tag på billiga via Ebay, 2-300 kr eller på Macoteket för 895:- eller hos Kullanders för 1295 (tror jag) men då ingår ett kabinett som du kan stoppa läsaren i så har du den smidigt kvar och förvarad :)

Ja det var det jag hade och bjuda på!

Anledningen till att jag valde att klona i stället för att göra en ny installation var ju att vid en nyinstallation så ryker ju allt, även alla inställningar i program och dylikt.

Har du för avsikt att börja om på nytt så skulle jag givetvis rekommendera nyinstallation. Fördelen (som jag ser det iaf :D ) med kloningen är ju just den biten att man slipper göra om alla inställningar som man kanske har justerat eftersom under en längre tid.

Är relativt ny på mac men det jag har erfarit är ju också att kloningen är enkel om man jämför med Windows t.ex. Tiden det tar att klona en macdisk verkar i mitt fall vara ca 10 minuter, om man då jämför med windowsdisken jag klonade där det tog över 2 timmar!

Ang. Optibay så har jag sneglat på en sån själv men det medför ju att jag alltid måste bära med mig disken. Racklösningen kändes mer praktisk för min del.

//M

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...