Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panik! Iphoto försvann


ostborn

Rekommendera Poster

Är ny med mac har haft min i ca 1 månad.jag höll på att lägga över div filer från gammla pcn och hur det nu var så fick jag se att jag plötsligt hade två Iphoto ikoner i launchpad hmm konstigt kan bli konflikt tänkte jag och raderade den ena men den kom inte till papperskorgen utan båda försvann så nu finns dom ej kvar PANIK!!.Skulle tidigare öppna en bild eller vad det var på pcn (jag letade över nätverket) men filen öppnades ej utan ett spel på Imac ville öppnas men fick ett fel meddelande och nu funkar inte det längre. finns det typ systemåterställning på mac??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var hittar jag prorgammen???Hittade på det i Appstore och installerade om det så nu funkar det. Men Förhandsvisning (programmet för bilder) funkar jätte segt och spelet red crusible 2 funkar inte och jag får ett felmeddelande. hmm konstigt

wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu hittar jag det direkt det blev nog raderat sist.tur man kunde installera om det. Men har kvar felet med ett spel som jag inte har gort något med,som jag sa tidigare ville spelet öppnas när jag försökte öppna en helt annan fil på pc här är ett litet utdrag från systemmeddelande:

Red Crucible 2: NSDocumentController Info.plist warning: The values of CFBundleTypeRole entries must be 'Editor', 'Viewer', 'None', or 'Shell'.

// tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera Red Crucible 2 jag hade också problem med det så jag installera om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara dra den till papperskorgen och thats it??

Radera Red Crucible 2 jag hade också problem med det så jag installera om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har raderat spelet men det funkar inte det kommer upp någon crach rapport med massa fel,men det verkar som bara det spelet har slutat fungera har förvisso installerat några program så jag vet ej efter vilket program spelet slutade fungera märkte bara att det ville öppna sig när jag klickade på en fil i windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som i Windows så är det suffix (dvs det som står efter punken *.pdf, *.doc etc) som avgör vilket program som filen ska öppnas med. Vill man öppna filen med ett annat program, högerklicka (som i windows) och välj öppna med (oxå som i windows) och välj önskat program. I mac kan man högerklicka på filen, välja 'visa info'. I denna info kan man sedan ändra det förvalda programmet till ett annat, bara för denna fil eller alla med detta suffix.

Sedan är det inte fel att använda punkter och kommateckan i dina inlägg så att de blir lättare att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj förlåt jag var så inne i mitt skrivande om problemet.

Ang spelet jag ville öppna så gick det inte att högeklicka i Launchpad.Ska nu kolla lite filer och se om jag ser något konstigt.

Precis som i Windows så är det suffix (dvs det som står efter punken *.pdf, *.doc etc) som avgör vilket program som filen ska öppnas med. Vill man öppna filen med ett annat program, högerklicka (som i windows) och välj öppna med (oxå som i windows) och välj önskat program. I mac kan man högerklicka på filen, välja 'visa info'. I denna info kan man sedan ändra det förvalda programmet till ett annat, bara för denna fil eller alla med detta suffix.

Sedan är det inte fel att använda punkter och kommateckan i dina inlägg så att de blir lättare att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att man inte kan högerklicka i launchpad, högerklickar gör man i finder.

Launchpad är program-menyn. Det ligger inga dokument där.

 

Ändelsen på dokument är det som avgör vilka program som det öppnas med, men det som är i launchpad har ingen sådan ändelse för det enda som ligger i launchpad är alltså program och inte dokument, och det är dokumenten som har ändelser. Så tipset om högerklicka gäller att högerklicka på ett dokument. Du säger du klickar på en fil och ett program öppnar sig, alltså högerklicka på filen och där ställ in vilket program som det ska öppna.

 

Har man två symboler i launchpad för ett program så är den ena symbolen troligen ett alias. Ett alias är genväg. Man kan ha alias varsomhelst i datorn, det pekar på programmet. Programmen ligger under mappen Program i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp nu har jag kollat både här och där och lär mig lite varje dag men det är frustrerande när man inte kan.

Ang spelet så går det ej igång men trägen vinner som det heter.

Kanske jag ska byta till ett annat ämne nu när Iphoto fungerar.

Skönt att man kan få lite hjälp iallafall när man är ny med mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...