Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmdelning


Esonman

Rekommendera Poster

Sedan jag skaffade en Macbook till min far har jag frekvent fått agera support, något jag naivt nog inte tog med i beräkningen :blink:

Detta medför dessutom en hel del kommunikationsproblem då vägledningen sker över telefon och terminologin inte riktigt är på plats i andra änden! :utskallning:

 

Gubben har nu fått Skype så jag kan se vad han håller på med för knas men det hade ju varit ännu smidigare om jag kunde komma åt och styra hans mac istället.

Jag behöver väl inte tillägga att vi sitter i olika städer..

Finns det något program som gör detta möjligt (och väldigt bra) över nätet?

Vi kör båda snow leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara att slå på skärmdelningen på ena datorn, och sen för den andra att via Finder->Gå till server->

vnc://123.123.123/

Har för mig det skall gå att köra i Safari med? :unsure:

 

Mac OS X 10.6 Help :: Dela en annan dators skärm

 

 

Borde väl funka om man skapar en "ny person"?

post-64246-037890400 1330389009_thumb.png

 

Kör man skärmdelning via iChat så behöver man inte hålla reda på ip-adresser och annat. Tror inte ens att man behöver konfigurera router/brandvägg då. Så det är både gratis och smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade helt glömt bort iChat. Höll på med det för nåt år sedan man la ner det då jag bara tyckte det strulade.

Testade nu igen och det var ju hur smidigt som helst! Behöver inte göra några inställningar överhuvudtaget, bara att köra som du säger Mattem.

Teamviewer verkar även det som ett fungerande alternativ men det behövs ju inte om man kan lösa det via iChat. Verkar bra om man vill kunna göra mer avancerade lösningar.

 

Ska ta en titt på skärmdelning via Systeminställningarna oxå.

 

Tack för hjälpen! Detta löser alla mina supportproblem :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade helt glömt bort iChat. Höll på med det för nåt år sedan man la ner det då jag bara tyckte det strulade.

Testade nu igen och det var ju hur smidigt som helst! Behöver inte göra några inställningar överhuvudtaget, bara att köra som du säger Mattem.

Teamviewer verkar även det som ett fungerande alternativ men det behövs ju inte om man kan lösa det via iChat. Verkar bra om man vill kunna göra mer avancerade lösningar.

 

Ska ta en titt på skärmdelning via Systeminställningarna oxå.

 

Tack för hjälpen! Detta löser alla mina supportproblem :kramis:

vad kul att det löste sig jag använder mig med en mac Pro och Ichat audio video har aldrig strulat här ,jag har haft programmet

sedan det kom på mac och ser nu fram emot att kunna använda det på ipaden också... Tack Apple :storkram::finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man skärmdelning via iChat så behöver man inte hålla reda på ip-adresser och annat. Tror inte ens att man behöver konfigurera router/brandvägg då. Så det är både gratis och smidigt.

Ja, ser det nu att det verkar väldigt smidigt med iChat. Tänkte mest om man använder iChat och samtidigt skall sitta och ge support... blir man inte ev störd av sina andra "iChat-kontakter" då? ;)

 

Inte så stor koll på iChat - kör med Adium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...