Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Säker start!


Dodenberg

Rekommendera Poster

Det är 90 gb ledigt (använder ca190).

 

Men något skit är det. Nu efter att datorn mirakulöst gick igång, så flöt det på fin en liten stund, sen blev det bara längre och längre perioder av snurrande badbollar, tills jag ledsnade och stände av med strömbrytaren. Nu ska jag testa en ny Arkivering/Installera och se om det kan göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som tidigare talare.. förmodligen nåt knas på hårddisken.

 

Tips. Rädda vad som räddas kan. Extern hdd och Carbon copy cloner. För att kunna boota från den nya externa så skaffar du en med Firewire-anslutning.

 

Efter det sätter du in en ny hdd i din iMac o klonar tillbaka.

 

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen nu matas bara cd ut när jag försöker med uppstart+hålla in C.

Jag blir galen på detta...

 

Har varit med om det förr. Det är hög sannolikhet att det är hårddisken som är kass. Byt den interna eller skaffa en extern FireWire 800 och installera OS X på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som tidigare talare.. förmodligen nåt knas på hårddisken.

 

:crossfingers:

 

Okej. Hur använder jag Carbon Copy Cloner? Jag har ju problerm att logga in på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkade CDläsaren igen så nu håller jag på att Installer/arkivera. Men det tar ju en evig tid. Den har hållt på i typ en halvtimme (först med att kontollera CD-skivan) och beräknad tid ör 1 tim och 13 min kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Systemet om installerat. Nu kommer jag till mitt skirvbord utan problem, men allt går fortfarande otroligt segt. Det verkar som jag inte kan göra två saker samtidigt. Tex så tömde jag papperskorgen och försökte samtidigt öppna upp ett fönster i skrivbordet. Då kommer badbollen direkt, allt fryser, inget händer. Tömningen av papperskorgen avstannar, badbollen bara rullar, inget går att göra. Efter typ1-2 minuter kör upphör badbollen, fönstert öppnas och tömningen fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din Systemskiva som medföljer datorn, så har du förmodligen Apple Hardware Test..

 

Sätt i den skivan, håll ner D-tangenten när du startar, kör båda testen där ...

 

http://support.apple.com/kb/HT1883?viewlocale=sv_SE

 

Kan vara hårddisken, inte ovanligt fel,,,kan vara defekt RAM-minne, men det brukar ge felsignaler (tjuter)

 

Men kör testet, kan kanske ge dig fingervisning om vad som är fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Pocahontas! Jag ska testa det.

 

Mysteriet tätnar. Nu funkar datorn bra att starta om den har varit avstäng en längre tid. Skulle kopiera över lite grejer till min andra dator och det funkar fint och snabbt i ungefär 10 minuter. Sen går det långsammare och långsammare tills den tar en evighet på sig att kopiera en liten jpgbild.

 

Jag börjar nu fundera över om datorkrånglet har med överhettning att göra. Datorn blir ju jättevarm efter en stund. Kan det vara fläkten som har lagt av? Kan man få den här typen av problem då?

 

Just att datorn funkar bra en liten stund, för att sedan bara bli långsammare och långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det mycket väl vara...Fläkten kan vara igensatt av damm, eller lagt av helt och hållet..

 

Här kan du leta upp din modell, och se hur det kan åtgärdas

 

http://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Installerade iMacFanControl och fläktarna funkar bra.

 

Men jag är väldigt konfunderad över en grej. Jag gjorde en kopia med CCC härom veckan.Men när jag kollar mapparna så är dom tomma, trots att kopieringen var successful. det här gör mig ytterst nervös. Visserligen har jag annan backup på en annan hårddisk men iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med SuperDuoer, går att använda gratis för att klona hela disken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det här är bara så konstigt.

 

Jag installerade som sagt iMacFanControl. Helt plötsligt är datorn inte alls lika varm och det krånglar inte det minsta. Nu har jag snart gjort en extra backup på hela hårddisken, inget krångel alls, datorn jobbar på precis som den ska, inga badbollar längre när jag använder datorn.

 

Kan det ha varit något konstigt med inställningarna för fläkten som orsakat denna mardröm? Att hårddisken

blev för varm och att med iMacFanControl, så körs fläktarna som dom ska och då kan datorn jobba som vanligt?

 

Eller så är allt bara en chimär och krånglet börjar snart igen. Peppar, peppar ta i trä...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad det är, men huvudsaken är att det nu tycks fungera.

Kör SuperDuperbackup , köp gärna programmet så du kan göra Smartbackup...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...