Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Beg marknaden på imac´s=dyrt.


Kanglou

Rekommendera Poster

Hej!Sitter och letar efter en beg imac 20" eller helst 24" med 320-500 gig hårdisk och 4 gig i ram.Det finns ju en hel del på beg marknaden men det är ju GALNA priser.Runt 6000 spänn för en 2008 den är alltså 4 år gammal och man begär 6000 spänn för en 24" med ovan beskrivning.Är dom verkligen värda det visst nu är ju mac genirellt ett MYCKET stabilt och bra märke med riktig kvallitet inget snack om det.men i min värd så kanske 4000 hade varit mera rimlig pris sättning men jag får väl säkert bastning av er imac användare nu men vill gärna ha en men inte lägga hur mycket som helst.

 

Mvh Daniel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min 20" iMac 320GB, 4GB RAM i november för 5000:-

Dom ligger runt den nivån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte 100% exakt, vill du veta ett mer rimligt pris ska du ju kolla blocket / tradera / ebay.

 

men du kan ju kolla ungefär värde på sidan Mac2Sell.

 

Men andra hands värdet är ganska högt på alla macs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andrahandsvärdet på en Mac är högt,mycket högre än på en PC.

Det märktes tex när försäkringsbolaget gav mig ersättning för en MBP som inte var ett år gammal.

Hon på försäkringsbolaget berättade att värdet sjunker mycket långsammare på Apples produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att priserna på Blocket är utgångspris och kan påverkas med prutning. Avslutade auktioner på Tradera är en bra indikator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag håller koll både på blocket samt tradera.Till slut så hittar jag väl något till ett vettigt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"köpa grisen i säcken" ja det är ju lite så med beg just därför jag tycker beg priserna är väldigt höga för du vet inte riktigt va du får.

 

Köpa en Mac mini ja skärm har jag ju till min pc men en stor grejer iMac är väl den gryma upplösning som skärmarna har.Sen är väl inte Mac mini speciellt mycket billigare dom.Satan vad jag låter gnällig he he men vill så gärna ha en iMac men ekonomin säger lite ifrån just nu så ja det är väl bara att leta vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"köpa grisen i säcken" ja det är ju lite så med beg just därför jag tycker beg priserna är väldigt höga för du vet inte riktigt va du får.

 

Köpa en Mac mini ja skärm har jag ju till min pc men en stor grejer iMac är väl den gryma upplösning som skärmarna har.Sen är väl inte Mac mini speciellt mycket billigare dom.Satan vad jag låter gnällig he he men vill så gärna ha en iMac men ekonomin säger lite ifrån just nu så ja det är väl bara att leta vidare.

 

Inte upplösningen. Det är ips-skärmarna som är av mycket hög kvalitet, men, undantaget 27" iMac, är det rätt normal upplösning. Vill du ha riktigt bra skärm så undvik 20" iMac, som har en tn-panel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen! Är med och budar på denna iMac 24"åkte defekt på tradera:

 

http://www.tradera.com/imac-24-lite-defekt-auktion_302405_150410038

 

Är det bökigt att byta grafikkort på den själv samt är 160 HD hårddisk bättre än 1tr hårddisk som det va orginal?Samt vad är ett skäligt pris på denna?

 

Tacksam för svar /Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen! Är med och budar på denna iMac 24"åkte defekt på tradera:

 

http://www.tradera.c...02405_150410038

 

Är det bökigt att byta grafikkort på den själv samt är 160 HD hårddisk bättre än 1tr hårddisk som det va orginal?Samt vad är ett skäligt pris på denna?

 

Tacksam för svar /Daniel

 

Ja, det är bökigt att byta grafikkort (inget för den tekniskt oerfarne) - om det nu verkligen är grafikkortet som knasar.

 

En 1 TB disk är drygt 6 ggr större än den 160 GB disk den är utbytt mot. 160 GB är näst intill mikroskopiskt med dagens mått mätt, verkar inte rimligt om man nu ändå är inne och bökar i det oerhört trånga utrymmet bakom skärmen.

 

Så, jag skulle nog passa mig för den datorn. Fast - 313 kr kan den säkert vara värd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen! Är med och budar på denna iMac 24"åkte defekt på tradera:

 

http://www.tradera.com/imac-24-lite-defekt-auktion_302405_150410038

 

Är det bökigt att byta grafikkort på den själv samt är 160 HD hårddisk bättre än 1tr hårddisk som det va orginal?Samt vad är ett skäligt pris på denna?

 

Tacksam för svar /Daniel

Ja, det är bökigt att byta grafikkort. Om du ens kan hitta ett Apple-kort. Annars kan du KANSKE flasha om ett Windows-kort.

 

160GB hårddisk är både mindre och säkerligen slöare än originaldisken på 1000GB (=1TB).

 

Får du ens originalskivorna med? (Alltså de grå DVD-skivorna med operativsystemet, hårdvarutest och programvara).

 

Jag hade inte gett mer än 300 spänn utan originalskivorna, 500 spänn med skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bökigt att byta grafikkort. Om du ens kan hitta ett Apple-kort. Annars kan du KANSKE flasha om ett Windows-kort.

 

Windowskort? Som passar i en iMac? Det tror jag knappast finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så det där är alltså inget att satsa på då alltså?Vet ej om skivorna följer med får maila honom om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowskort? Som passar i en iMac? Det tror jag knappast finns...

Visst, ja. Det är till Mac Pro man kanske kan flasha om kort. Tack för påpekandet. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så det där är alltså inget att satsa på då alltså?Vet ej om skivorna följer med får maila honom om det.

 

Nä, det är ju inte så att du kan springa in hos "Olle på Hörnan" och köpa ett nytt grafikkort direkt.

Vill du ha det utbytt är du nog hänvisad till att låta en APR göra det = D Y R T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har kollat lite på you Tube visst en hel del meck att få bort glaset m,m.Men är grafikkortet så speciella att inte data affärer typ alpina system inte har det eller någon annan data butik.Är helt novice på detta därför funderingarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har kollat lite på you Tube visst en hel del meck att få bort glaset m,m.Men är grafikkortet så speciella att inte data affärer typ alpina system inte har det eller någon annan data butik.Är helt novice på detta därför funderingarna.

 

Det är unikt för Apple iMac, så du är hänvisad till en APR, men det är högst osäkert om de säljer grafikkort i lösvikt eftersom det är en "non user serviceable part". Vanliga datorbutiker har inte ett sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har laggt 500 spänn som Max bud får väl se hur länge det håller?Kan ju vara värt ett försök iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har kollat lite på you Tube visst en hel del meck att få bort glaset m,m.Men är grafikkortet så speciella att inte data affärer typ alpina system inte har det eller någon annan data butik.Är helt novice på detta därför funderingarna.

 

Om du inte vet vad du ger dig in på, ska du inte göra det.

 

För att få tag på grafik kretsen kan du nästan få räkna med att köpa en likadan defekt dator med ett annat fel, som kommer kosta kanske lika mycket som den du budar på.

 

För att byta den krävs en stadig hand och god dator vana, att bygga ihop en PC är inte tillräckligt med erfarenhet för att byta grafik krets i en iMac.

Jag tycker du ska satsa på en dator som fungerar.

 

Letade lite på ifixit & ebay och hittade ingen grafik krets eller guide till hur man byter den, så jag säger köp något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag ska lyda era råd jag sänkte Max budet till 400 kr och hoppas någon lägger över det!Får leta efter något annat som funkar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...