Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorns uppkoppling hakar upp sig!


maximsson

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har ett väldigt märkligt problem jag själv inte förstår mig på!

 

 

 

Jag sitter vid en MacBook Pro (mitten 2009) i ett nätverk med modem från comhem och en airport express som utökar nätverket.

 

Den senaste tiden har min dators internetuppkoppling "fastnat" så att säga. den fastnar i laddningen av sidor, hämtningen av mail och allmänt fastnar i uppkopplingen till nätet. men det är inte så att den tappat uppkoppling, utan bara tuggar.

Jag har undersökt modemet, airporten och utesluter dessa som orsaken, eftersom båda levererar internet fastän inte datorn kan ladda.

ex. är min iPhone uppkopplad, (utan simkortet i) på det trådlösa nätverket och när datorn fastnar så kan ändå iPhonen använda nät. Aiporten levererar nät till min dreambox och den fastnar inte heller när datorn gör det.

 

Jag har prövat med både Safari och Firefox, båda fastnar samtidigt.

 

Det är som om hela datorns uppkoppling hakar upp sig en stund. det kan vara allt från 5 sek till 2 min! uppehållen mellan dessa är allt från 5 min till flera timmar!

 

Det är jättemärkligt och jag vet inte vad jag ska göra.

 

HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit..

 

Faktum är att jag fått samma, eller åtminstone liknande problem som dem du nämner.

Börjar luta åt att det började efter att jag uppdaterade Airport för ett tag sedan.

Har en äldre Airport Extreme.

 

Har ingen lösning på ditt problem.

Ett skulle möjligen vara att nollställa Airporten och installera om igen...men ogillar tanken på det.

 

Får ett nytt ADSL-modem i veckan, det är också gammalt..inte för att jag tror att det skulle "börja hacka" och göra avbrott..men jag vill ha ändå byta mot en nytt och ha det gamla som reserv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem, och har haft detta en längre tid med ComHem. När jag kör trådat upplever jag problemet som något mindre, men ändå där. Med trådlöst internet har jag testat alla möjliga ideer. Allt ifrån att testa att slå av WPA, tyckte i början att detta minskade mina problem, men nu är jag inte säker längre.

 

Jag har också Comhem och börjar nu fundera på om det kan vara något problem med deras namn-servrar, när jag slår upp IP-nummer och kör utan att använda uppslagning får jag inte alls samma problem.

 

Några fler som har dessa problem? skulle vara intressant att se om det finns fler med Com-hem därute som lider av samma problem. Jag kör med 25/1 abbonemang och får bra prestanda i bredbandskollen. men att man måste refresha browsern flera gånger för att laddningen liksom kommer av sig är inte ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det två som har ComHem, jag har det inte....har Phonera

Vad har ni båda för router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om mitt svar kommer att hjälpa, men här är det i all fall.

Jag inbillade mig att Comhem har samma utrustning i hela landet, men det verkar inte så om man läser tråden.

Jag som bor i innerstan i Stockholm hade också en Airport Express tills Comhem meddelade att jag måste byta till Netgear som jag skulle få hämta på posten. När jag höll på att installera den ringde jag till deras support och han meddelade att jag kunde kasta min Airport Express och köra direkt med Netgear. Allt jag har fungerar perfekt på min nya iMac i5 10.6.8 utan Airport Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova växla ner Firmware som anges här ovan...

 

I översatt version ..

Obs att artikeln har några år på nacken, så man bör nog inte backa längre än till föregående Firmwareversion.

Den fungerade för mig, vilket inte den senaste gör, utan får dessa "dropouts" även i trådat läge.

post-113-026214200 1330294227_thumb.jpg

 

post-113-081889900 1330294242_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag tror inte att det är problem med varken Modem eller airport express eftersom båda har uppkoppling när datorn har upp sig.

 

Det är något i datorn som gör att uppkopplingen bara fastnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag tror inte att det är problem med varken Modem eller airport express eftersom båda har uppkoppling när datorn har upp sig.

 

Det är något i datorn som gör att uppkopplingen bara fastnar...

 

 

Utanpå syns inget, vare sig på modem eller Airport, alla lampor lyser som vanligt...

Felet uppstår på två iMac och min MacBook, så jag ska börja med att koppla in mig direkt på modemet, stänga av Airporten..

Fel på datorerna utesluter jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en netgear 3100 router från comhem, eftersom kabelmodemet är inbyggt har jag ingen möjlighet att testa med annan hårdvara. Jag har också en airport express som jag kör som skrivarserver, även testat att koppla ur den, men problemet kvarstår.

 

Ena stunden laddar en hemsida på sekunden, om jag därefter försöker ladda ner en hemsida kan några element i sidan laddas blixtsnabbt medan andra element fryser tills jag gör en refresh. Problemet verkar vara mer tydligt när jag kör på trådlösa nätverket, men det kan bara vara inbillning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man misstänker comhem (alla internet service providers, isps, är hopkopplade via höghastighetsswitchar som ägs av netnod, http://www.netnod.se/). Används isf pingkommando eller traceroute för att se var tidsdelayen uppstår (de här finns i verktygsprogram-nätverksverktyg). Pinga och tracerouta tex www.macworld.se.

post-48757-049616400 1330364396_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Okej, nu misstänker jag att det har med den senaste combo uppdateringen att göra, jag installerade den runt 6 feb, å det är sen dess problemen uppstått. Har också märkt att jag får ett återkommande behörighetsfel på skivverktyget och det rör programmet ARDagent (system/bibliotek/coreservices/remotemanagement) de repareras men uppstår direkt igen, även efter omstart.

 

Har sökt lite på nätet, men jag förstår mig inte på dessa systemfiler å vågar inte röra dem, men är det någon som tror att det händer något om jag pillar med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu misstänker jag att det har med den senaste combo uppdateringen att göra, jag installerade den runt 6 feb, å det är sen dess problemen uppstått. Har också märkt att jag får ett återkommande behörighetsfel på skivverktyget och det rör programmet ARDagent (system/bibliotek/coreservices/remotemanagement) de repareras men uppstår direkt igen, även efter omstart.

 

Har sökt lite på nätet, men jag förstår mig inte på dessa systemfiler å vågar inte röra dem, men är det någon som tror att det händer något om jag pillar med dem?

Det att du får återkommande fel i Reparera skivbehörigheter behöver du inte bry dig om, det har de flesta av oss,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej vet att tråden är gammal men jag har samma fel som Cort-x och hittar inget fel. Det är knas på flera enheter i nätverket IMacs, Ipad,pc några iphones och playstatations så den är nog antingen Airport Extreme,Airport Express eller modem eller ISP fel. väldig irriterande i alla fall.angry.gif

Jag har en netgear 3100 router från comhem, eftersom kabelmodemet är inbyggt har jag ingen möjlighet att testa med annan hårdvara. Jag har också en airport express som jag kör som skrivarserver, även testat att koppla ur den, men problemet kvarstår.

 

Ena stunden laddar en hemsida på sekunden, om jag därefter försöker ladda ner en hemsida kan några element i sidan laddas blixtsnabbt medan andra element fryser tills jag gör en refresh. Problemet verkar vara mer tydligt när jag kör på trådlösa nätverket, men det kan bara vara inbillning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...