Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig upplösning Macbook Pro


chileka

Rekommendera Poster

Jag har just inhandlat en macbook pro, sprillans ny från butiken men är mkt besviken över skärmens upplösning.

Har ställt in max antal pixlar i inställningarna men trots att värdet är det samma som på min fem år gamla PC så är PC'n way better.

Ska jag reklamera eller är det här normalt??

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på...

Vilken modell av dator? Vilken upplösning har du valt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok köpte inte någon av dessa utan 13" med 1280x800 vilket är detsamma som min gamla PC har men den är bättre.

Version 10.7.3 2.4 GHz Intel Core i5 DDR3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just inhandlat en macbook pro, sprillans ny från butiken men är mkt besviken över skärmens upplösning.

Har ställt in max antal pixlar i inställningarna men trots att värdet är det samma som på min fem år gamla PC så är PC'n way better.

Ska jag reklamera eller är det här normalt??

 

Tacksam för svar!

 

Du kan alltid komma med ursäkten att:

 

- Den hade ju högre upplösning i butiken!

 

 

cool.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte märkte det innan du spenderade 13 laxar. Men i övrigt håller jag med, inte fan vill man 2012 ha en 13-tummare med 1280x800 eller en 15-tummare med 1440x900. Det rimmar för övrigt illa med Apples prat om retina och högupplösta displayer för mobila enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte märkte det innan du spenderade 13 laxar. Men i övrigt håller jag med, inte fan vill man 2012 ha en 13-tummare med 1280x800 eller en 15-tummare med 1440x900. Det rimmar för övrigt illa med Apples prat om retina och högupplösta displayer för mobila enheter.

 

De kanske inte vill bli av med alla kunder över femtio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte märkte det innan du spenderade 13 laxar. Men i övrigt håller jag med, inte fan vill man 2012 ha en 13-tummare med 1280x800 eller en 15-tummare med 1440x900. Det rimmar för övrigt illa med Apples prat om retina och högupplösta displayer för mobila enheter.

Jo, jag håller med dig lite där. Det är nästan lite dubbelmoral :P

 

F.ö. har en 15" vanlig glossy och min pappa har en high-res och man märker ganska stor skillnad får jag säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den upplösningen och trivs bra med den som det är.

 

Använder datorn mest till att surfa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just inhandlat en macbook pro, sprillans ny från butiken men är mkt besviken över skärmens upplösning.

Har ställt in max antal pixlar i inställningarna men trots att värdet är det samma som på min fem år gamla PC så är PC'n way better.

Ska jag reklamera eller är det här normalt??

 

Tacksam för svar!

 

 

Jag förstår inte frågeställningen. Köpte du datorn och trodde den var bättre? Eller kollade du i butiken och det stämde inte när du kom hem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du är ett trollar, men för det första så avgörs skärmens kvalité av många fler faktorer än bara upplösningen. Läs till exempel:

http://reviews.cnet.com/how-we-test/lcd-monitors/

http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inch-2011-brings-sandy-bridge/10

 

Sedan kan man självklart ha synpunkter på de nuvarande upplösningarna, men jag förstår inte hur det kan komma som en överraskning? Kollade du inte upp specifikationerna innan du köpte en dator för över 10k?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow vilket engagemang. Tack.

Min PC har som sagt exakt samma upplösning men betydligt skarpare bild. Frågan är: vad beror detta på? Skärmens uppbyggnad? Eller fabrikationsfel? Testade forumet här innan jag tog datorn under armen o drog in till stan...

Köpte macen för att jag behöver redigera film, det var det fina priset som styrde men jag kunde aldrig drömma om att den skulle ha sämre bild än en fem år gammal PC.

Antar att jag knallar tillbaka till affären ändå, varför inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17" har upplösningen 2560X1600 pixlar, 15" har 1440X900 som standard, men HiRes som BTO. Vilken av modellerna köpte du?

 

Tycker att det är märkligt att ingen annan har reagerat på det, men ingen Macbook har i närheten av den där fantasiupplösningen. 17-tummaren har full HD - 1920 x 1200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är märkligt att ingen annan har reagerat på det, men ingen Macbook har i närheten av den där fantasiupplösningen. 17-tummaren har full HD - 1920 x 1200.

 

Ah, ja det stämmer, grafikkortet kan naturligtvis leverera mer än vad skärmen kan visa - det jag angav var vad den kan leverera till en extern bildskärm. Fel av mig, men 1920X1200 är fortfarande rätt mycket på en 17" bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...