Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa MacBook Air (första modellen)


supergnu

Rekommendera Poster

Hej har fått ett erbjudande att köpa första versionen av MacBook Air (1,6Ghz 2Gb ram...) och funderar vad kan en sådan vara värd och vad kan man köra på den?

 

Funkar enklare flashspel på internet (till dottern)?

Funkar det att se på YouTube?

Kan man titta på film? Vanlig/720p? (1080p är väl ingen ide att ens skriva?)

 

 

Eller är den helt enkelt för gammal för att man skall ha någon nytta av den alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Macbook pro ifrån samma år istället, då får du mer dator för pengen, om inte storleken och formatet är prio 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan en MBP 15", Airen var mer tänkt som surf/barnspel/my little pony filmdator till dottern. Klart hon skall ha en mac :)

Så det är inte som huvuddator utan mer om den duger till det jag skrev eller om den kommer vara för långsam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan en MBP 15", Airen var mer tänkt som surf/barnspel/my little pony filmdator till dottern. Klart hon skall ha en mac :)

Så det är inte som huvuddator utan mer om den duger till det jag skrev eller om den kommer vara för långsam?

 

Försök hellre hitta en vanlig MacBook i så fall. Den första generationens MBA är riktigt långsam på det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att den funkar bra :D men har inte provåkt själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var inte ens bra datorer när de lanserades. Men allt beror på priset, men över 2000:- ska du inte betala för en Air ur första generationen. De hade problem med YT redan när de var nya....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var inte ens bra datorer när de lanserades. Men allt beror på priset, men över 2000:- ska du inte betala för en Air ur första generationen. De hade problem med YT redan när de var nya....

 

Vete tusan... De börjar bli så gamla att hårddiskarna förmodligen börjar ge sig, och att hitta en ny sådan disk blir nog inte enkelt. Det var ju samma storlek som sitter i iPodar (1,8" om jag har rätt för mig). Tvåtusen låter som mycket pengar för en sådan burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan... De börjar bli så gamla att hårddiskarna förmodligen börjar ge sig, och att hitta en ny sådan disk blir nog inte enkelt. Det var ju samma storlek som sitter i iPodar (1,8" om jag har rätt för mig). Tvåtusen låter som mycket pengar för en sådan burk.

 

Ja, kanske är även det i överkant. Som sagt, väldigt krångliga med hårddiskar då det inte heller är vanligt s-ata-kontakt heller. Sen är ju minnet ej utbyggbart och de två GB RAM var lite redan 2008 på den modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm priset ligger runt en tusenlapp så det är ju ok. Men det verkar också vara det enda positiva med datorn...

 

Plastbookarna kanske ger mer men dom är ju inte så roliga att titta på, brukar ju gå flisor ur topcaset och det är ju inte alls samma sak som en aluminiumdator.

 

Trodde att det var en okej dator för en femåring att spela lite på och titta lite på film, men är den så långsam som ni säger så kommer den väl bara bli liggande och då är det ju onödiga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen möjlighet att få testa datorn innan inköp? Prova det ni tänkta ha datorn till.

 

Håller med, som tålig dator så är en Air bättre än en gammal plastbook som brukar se allt annat än roliga ut.

 

För priset så låter det vettigt, se till att få med USB-sticka med OS X mm på så ni kan installera om datorn, köra skivverktyg mm från den. Följer även den externa DVD-spelaren med om ni ska köra äldre barnspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tusing kan det ju vara värt att chansa för. Det är ju inte mycket mer än vad en full tank kostar. Funkar inte det du vill göra kan du nog få tillbaka pengarna på Blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
wiederberg

Hej!

 

Jag har en macbook air tidig 08 och har kört den sedan dess.

Det är en 1.6 med 2 gb ram med snow leopard.

 

Har behandlat den väl och tycker att den rullar på bra.

Klart att den är seg när man har mycket på men fungerar ändå bra.

Min tjej har en helt ny macbook air och det är visserligen stor skillnad vid processorjobb m.m men för de kriterierna du skrev så tycker jag att det inte ska vara några problem.

Flashspel har jag inte så mycket erfarenhet av men tror det inte ska vara några problem.

Youtube fungerar helt okej.

Tittar mycket på streamfilmer från svt och laddar även ner, dock mest DvDrip men det fungerar utan hack och lagg.

 

Tycker till skillnad från ovanstående att den är värd en del pengar och en bra dator.

Och tycker att den är trevligare än en pro.

 

Installera om OS och den kommer passa bra till din dotter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...