Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto på nätverkshårddisk


Bigdaddy

Rekommendera Poster

Jag har en macbook pro med OSX 10.5.8. Hårddisken har nu börjat bli full med bilder.

 

Har även tankar på att köpa en Ipad så då vore det skönt om man kunde dela bild bibliotek mellan dem.

 

Har även en ganska gammal linksys trådlös accesspunkt som jag använder.

 

Ska man köpa en NAS nätverkshårddisk och lägga sitt Iphoto bibliotek på den?

 

Jag vill inte att den ska kosta mer än 2000:- vad får man för det och vad bör man tänka att den ska stödja för att fungera med macbooken och Ipaden på en trådlös uppkoppling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla en extern hårddisk till en Airport Extreme och lägga iPhoto-biblioteket på den som du sedan kan läsa in i Macen.

Däremot kan du inte ladda iPhoto-biblioteket i en iPad.

 

Biildström på Mac och iPad (ingår i ICloud) delar bilder mellan enheter, men bara för senaste månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bör man tänka på när man köper en extern hårddisk. Är det något speciellt som behövs för att den ska fungera med mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men som till alla operativsystem så måste den formateras, de flesta säljs förformaterade för Windows, men det löser du i skivverktyg som motsvarar diskhanteraren i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha så det fungerar alltså med vilken hårddisk som helst, bara man formaterar den och att den har nätverks uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på, är det en NAS så brukar de ha eget filsystem som är oberoende av vilka datorer eller enheter som ska läsa till den, vilket är fördelen med NAS.

 

Ofta så bygger de på någon form av filsystem till Linux och ibland helt egna varianter. Men det är "ointressant" för den som sitter som användare på andra änden av nätverket.

 

Snackar vi om externa diskar t ex via USB till dator eller router så står datorn/routern vilket system disken ska vara formaterad i,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du undrar vad för diskar man ska köpa till en NAS att montera i en sådan så kvittar det, bara de har rätt formfaktor och gränssnitt, t ex 3.5" S-ATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ok, är också inne på samma funderingar, att kunna komma åt sitt stora bildbibliotek från paddan.

 

Men om jag förstår er rätt finns det inget sätt att från iphoto komma åt sitt bildbibliotek för att redigera bilder (bortsett från icloud som enbart lagrar de senaste 1000bilderna). Tänkte också först på filebrowser som verkar vara ett bra program, men det finns ingen möjlighet här alltså att välja att korten t.ex ska öppnas i iphoto?

 

Hade ju hoppats på att komma åt filerna från en mapp utdelad i windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...