Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måla om möbler, vägg och tak, vilken vita nyans?


Daniela

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Ni är ju så duktiga på allt här så jag tänkte ni kan hjälpa mig med detta också. ;)

 

Jag ska måla om lite hemma. I dagsläget är lägenheten ganska sliten och väggarna och listerna runt dörrarna verkar vara ommålade i omgångar och dessutom i olika vita nyanser.

 

Jag har en del vita möbler från Ikea och har noterat att de är den s.k. nyansen "äggskalsvitt". Väggarna är i en mycket kallare vit nyans i dagsläget, och ja, hyllorna ser gulaktiga ut i jämförelse.

 

Och nu velar jag. Vitt med grå brytning går bort, då Ikea-möblerna har en gulaktig ton.

 

Jag har en ganska mörk lägenhet med sol endast på förmiddagarna. Och när jag sitter här och ser på dörrkarmarna som är målade i äggskalsvitt och väggen som är målad i skarpare vitt, ser det äggskalsvita mycket mörkare ut i skugga. Det är ju en nackdel. Jag vill att lägenheten ska vara så ljus som möjligt och färgen på väggarna ska absolut inte mörka mer.

 

Så vad attan väljer jag egentligen? Vit utan brytning eller mycket lite brytning och målar möblerna i samma färg och så får Ikea-möblerna leva sitt eget liv? Eller allt i äggskalsvitt? Det kanske inte blir så mörkt ändå, när det väl är klart?

 

Gud så svårt! Hjälp mig! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, som du har noterat så är "vitt" många olika nyanser och åldras inte direkt med behag. Om du kan leva med det så skulle jag föreslå att du målar/tapetserar väggarna i en ljus latte-beige färg och sen målar om lister/foder etc i vanlig standardvit foderfärg - som åtminstone bör vara halvblank för att tåla slitage/städning. Då blir fodren en snygg accent som bryter av lite utan att dominera för mycket.

 

Appropå ljus. Hur ser taket ut? Är taket målat för mer än 7-8 år sen så måla om. Skillnaden blir ofta större än man tror. Ljus kommer oftast in genom fönstret.

 

Överväg att ha vikgardiner med kort kappa - som man kan hisas upp-ner i passande färg. Vill du absolut ha långa gardiner så rekomenderar jag franspaneler i vitt- de ger lite insynskydd utan att rummet blir mörkt. (Har själv sådana i mitt mörka kök). Fall inte för frestelsen att -som i inredningstidningar - måla golvet vitt.

Sjukt svårskött och håller bara några månader innan märken och fläckar gör att det ser slitet och fult ut.

 

Och- köp kvalitetsfärg som täcker ordentligt- som exvis Becker. 12 liter tak/väggfärg för 98:- från rusta kommer att vara ditt livs mest slitsamam besparing. Jag lovar! 7 mödosamma varv senare så syns fortfarande underlaget..

 

Efter målningen piffa upp med lite kuddar etc i starka accentfärger som knallrött/svart etc. Ger rummet liv och är lätt att byta om du tröttnar. Glöm inte bra punktbelysning.

Spara el kan nästa generation roa sig med :whistling:

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Latte går bort direkt! :D Speciellt med tanke på att lägenheten är mörk från början. Ljust ska det vara. Jag är rätt rosa av mig och har en fondvägg om är rosa. Det gör lägenheten varmare, men jag har nog tröttnat nu och det gör ju direkt att den väggen känns mörkare. Det är en liten lägenhet vi pratar om också, inga stora ytor direkt.

 

Taket ska målas om. När det målades om vet jag inte, men det kvittar för min del, det är alldeles förskräckligt. De har inte målat om det ordentligt så det är flammigt och färgen under syns väl på vissa ställen. Har bara inte orkat ta tag i det hela innan.

 

Och vägg och tak-färg kommer vara kvalitetsfärg då det är hyresvärden som står för det och jag får hämta ut själv från en målarbutik. Och tja, möbelfärgen är också därifrån. Så det ska väl vara bra grejjer hoppas jag.

 

Mitt dilemma är nog om jag ska tjoffa allting i äggskalsvitt eller den skarpare vita, som säkert är lite bruten ändå, men ändå är kallare i färgen.

 

Ikeamöblerna kommer ju se gulare ut fortsättningsvis. Men å andra sidan, jag har levt med det i fyra år, jag kanske kan leva med det lite till. ;)

 

Och golvet är en förskräcklig grå plastmatta a la 60-tal. Så den får nog hoppa målning. Jag har bearbetat förvaltaren så mycket nu att jag får hålla mig på min kant lite. Om ett tag kanske jag försöker mig på att få nytt golv också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst skulle jag riva ner alla tapeter (tre lager) och göra om allt från grunden, men då jag inte planerar att bo här så länge till, så går det bort. Men det kan ju vara lite fint så länge jag bor här i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj va knepigt...fundersam.gif två streck grå är ofta standard för obruten vit blir som lassarett...stjarnsmall.gif ...man kan också köra två streck gult så får man en varmtoning. Men har du ingen färgaffär med någon duktig person så du kan få lite råd och färgprover?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj va knepigt...fundersam.gif två streck grå är ofta standard för obruten vit blir som lassarett...stjarnsmall.gif ...man kan också köra två streck gult så får man en varmtoning. Men har du ingen färgaffär med någon duktig person så du kan få lite råd och färgprover?

Jodå jag kan ju gå dit igen. Jag tog hem några färgprover, som de själva döpt till "vit", äggskal, krita och snö. Krita och snö har uppenbara gråtoner om man jämför de fyra färgerna, medan vitt ser ja, ganska vitt ut och äggskal går tydligt åt det gula hållet. Och det blir förstås inte lika uppenbart om man inte jämför.

 

Det lutar lite åt att köra på den klaraste vita på väggar och möbler för att få det så ljust som möjligt. Det är närmast den färg som är på väggarna nu. Men självklart lite nött och tråkig efter slitage. Jag blir bara mer och mer säker på det då jag ser hur mycket mörkare dörrkarmen är som är målad i äggskalsvitt jämfört med den vitare väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj då hellre äggskalsvit än vit som tonar i blått. (Stark otrivsam akutenvarning!) Som du har noterat så får också blå toner i det vita att andra vita färger ser gulaktiga ut. (vilket dom säkert också är.) Sen är jag tveksam till att blå-vitt vitt verkligen skulle reflektera mera ljus än äggskalsvitt och göra lägenheten så mycket ljusare lux-mässigt- däremot otrivsammare. Allt vitt ser vitt ut - tills man lägger färgprovet på annat som är vitt... då ser man skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj då hellre äggskalsvit än vit som tonar i blått. (Stark otrivsam akutenvarning!) Som du har noterat så får också blå toner i det vita att andra vita färger ser gulaktiga ut. (vilket dom säkert också är.) Sen är jag tveksam till att blå-vitt vitt verkligen skulle reflektera mera ljus än äggskalsvitt och göra lägenheten så mycket ljusare lux-mässigt- däremot otrivsammare. Allt vitt ser vitt ut - tills man lägger färgprovet på annat som är vitt... då ser man skillnaden.

Jo men, två av de vita färgproverna har gråa toner, de går bort pga möblerna som går åt gulare toner. Men sedan finns det en vit som nog funkar med det äggskalsvita. Det ser självklart gulare ut än vad det är när man jämför, men det skär sig inte och den vita är möjligen samma som är på väggarna idag och det funkar ju.

 

Och jag kan inte sluta stirra på dörrkarmen (äggskalsvitt) som ser mycket mörkare ut än den vitare väggen i detta ljus. Dvs när det börjar bli skymning och lite mörkare. Jag vill som sagt ljusa upp lägenheten så mycket det bara gå. Jag har ett fönster och en lite avlång lägenhet och ljuset når riktigt aldrig ända in, möjligen några timmar på förmiddagen, men inte efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle börja med att måla om dörrkammen då ? och sen anpassa resten? Kan väl ta typ 10 min :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att måla den ljusare vita på väggarna och möbler och dörrkarmar och sådant i äggskalsvitt. Alltså det ser ju inte GULT ut, men gulare.

 

Suck, det här är egentligen små petitesser. Som jag hakar upp mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen sant. Om du bara ska bo där ett kort tag så skippa ommålningningen. Klubba eller gå på bio istället.

 

Det finns roligare saker att göra än att skrapa tapeter och andas in slipdamm :rolleyes:

 

Sånt tar dessutom minst 5 ggr längre tid än man tror om det ska bli proffsigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrapa tapeter? :D Det var överambitiöst. Hos den här hyresvärden målar man bara lager på lager, haha! Det är nu tre lager tapet och minst ett lager målarfärg och så får det också vara. Jag vill bara ha bort det slitna och det jävla takhelvetet som ser ut som fan. Resten kvittar för mig.

 

Men jag tycker det är kul att göra fint (finare), dessutom så ökar chansen för att någon är knäpp nog att vilja byta sin lägenhet med min om jag anstränger mig lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan-ljus-grått, snyggt mot vita lister och gör dem om de är smutsiga vitare... eller antik-vitt med borststänk av grått, rött och blått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte testa först att byta lampor i aktuellt rum? En lite varmare/gulare lampa borde ju kunna ge en idé om hur det kan bli. Samma sak med ett blåkallt ljusrör.

 

Bara en lite tanke så här inför helgen, jag är hungrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör aldrig rent vitt, det blir för kallt och sterilt. En knappt skönjbar ton av rosa eller rött ger ett varmt rum. Men brytningen skall vara så liten att upplevelsen skall vara rent vitt. Först i jämförelse med en rent vit referens skall man ana brytningen.

Så skall det bli!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias, jag har ingen taklampa, utan bara några mindre lampor, som ger ett väldigt varmt ljus. Det äggskalsvita, som jag TROR är samma som antikvitt, eller mycket likt, går bort. Det blir mörkt och ser lite smutsigt ut i det ljuset, jag vill som sagt inte mörka lägenheten mer, ljust ska det va! Ska gå dit idag och se vad de säger om saken och så jag får så när som på samma nyans på möbler och väggar.

 

I köket blir det nog äggskalsvitt eller antikvitt eller så.

 

Balooba, två av de färgprover jag har kallas "naturvita". Den en med mer gult i. Blir nog den som är lite ljusare. Det blir nog finfint det här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...