Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MB air och extern projektor/skärm


RB54

Rekommendera Poster

Hej,

är ny macanvändare sedan 2 mån. jag använder MBA 13 tum den senaste modellen och mycket i jobbet. Det innebär att jag ofta är hos kund och skall visa powerpoint (kör Office för mac 2011) på projektor.

I PC världen med win 7 var det en baggis (oftast, iaf med nyare projektorer) att laptopen "bara hittade" projektor och ställde in rätt upplösning. nu har både jag och en kollega råkat ut för samma, att projektorn inte visar bild (helt svart), det strular, man blir stressad, kunden irriterad, ja,ni förstår....

samma sak inträffar ibland på kontoret/hemmakontoret med 2 olika externa skärmar och olika upplösningar på dem.

Detta är inte kul, det skall bara fungera tycker jag. har någon nåt bra tips? Mac skall ju ligga i framkant.

mvh RB 54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte upplevt det problemet. I Systeminställningar - Bildskärm ställer man in den externa skärmen / projektorn.

Här väljer du även mellan två lägen på bilden - du kan välja att ha utökat skrivbord, så du kan flytta musen mellan skärmarna, eller så kan du välja att ha dubblering vilket innebär att datorn och extern skärm / projektor kör samma bild med samma upplösning.

Du kan också här välja vilken av skärmarna som ska ha menyn, alltså vara "huvudskrivbordet".

 

I Powerpoint kan du välja vilken av skärmarna som presentationen ska visas på och väljer du fel kan det vara så att det inte blir någon bild på projektorn / extern skärm.

 

Enklast är att köra dublerring, men då ser det knöligt ut på Macen plus att allt du gör på Macen syns via projektorn vilket inte alltid är önskvärt. Jag var med om en presentation och det var inställt i Powerpoint på Macen så att bildspelet skickas ut till den interna skärmen på Macen medan Macens skrivbord och PowerPoint program låg på projektorn. Som ni förstår var inte detta lyckat... Jag fick kliva fram och fixa till det och ändra inställningarna i PowerPoint så det blev rätt bild. Utgångsläget är att PowerPoint inte skickar ut till extern skärm utan att visningsläget är på den interna, åtminstone var det så i den Macens PowerPoint som körde presentationer som folk hade med sig från Windows PC. Nå jag fick ändra detta.

 

Själv kör jag inte med PowerPoint utan med Keynote. Mycket enklare. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Isbrytning

Jag har samma problem typ!

 

har en extern bildskärm på 22 tum som jag vill använda ibland men alltså ingenting händer när jag kopplar in den.

Eller rättare sagt, enligt macen så är den inkopplad, men skärmen säger att inget är inkopplat och är bara svart.

Så lite svårt att veta hur man ska lösa det när det enligt datorn inte är något problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har skärmen flera ingångar måste du manuellt växla till rätt ingång innan det blir bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isbrytning

Det löste problemet! tack så mycket!

Tänkte inte på att den ju använts via vga tidigare och att man manuellt behövde ändra detta på skärmen...

Har skärmen flera ingångar måste du manuellt växla till rätt ingång innan det blir bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...