Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programmering för ingenjörer


treebeard

Rekommendera Poster

Jag tänkte att jag ska lära mig ett nytt programmeringsspråk, men jag vet inte riktigt vilket. Jag kan för tillfället Matlab mycket bra, men vill komplettera med (minst) ett gratisalternativ. Användningsområde kommer främst vara för beräkningar och visualisering/hantering av in- och utdata, eventuellt med tillhörande GUI för userinput.

 

  • Vilka språk finns det att välja på?
  • Vad är deras svagheter och styrkor?
  • Finns det någon bra bok för att komma igång, helst riktat mot mitt tänkta användningsområde? (svenska eller engelska)
  • Tips på bra utvecklingsprogram för att programmera i språket. Ska helst fungera på både OSX och Windows.

 

Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att jag ska lära mig ett nytt programmeringsspråk, men jag vet inte riktigt vilket. Jag kan för tillfället Matlab mycket bra, men vill komplettera med (minst) ett gratisalternativ. Användningsområde kommer främst vara för beräkningar och visualisering/hantering av in- och utdata, eventuellt med tillhörande GUI för userinput.

 

  • Vilka språk finns det att välja på?
  • Vad är deras svagheter och styrkor?
  • Finns det någon bra bok för att komma igång, helst riktat mot mitt tänkta användningsområde? (svenska eller engelska)
  • Tips på bra utvecklingsprogram för att programmera i språket. Ska helst fungera på både OSX och Windows.

 

Tack för svar.

 

Real Studio kanske? Funkar på Mac, Windows och Linux.

http://www.realsoftware.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde lära tig python med bibilioteket numPy samt C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tack för svaren och ursäkta att det dröjde så länge innan jag svarade.

Både C och Python hade jag i tankarna redan när jag skrev tråden. Python håller jag redan på med, C får jag börja med senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att jag ska lära mig ett nytt programmeringsspråk, men jag vet inte riktigt vilket. Jag kan för tillfället Matlab mycket bra, men vill komplettera med (minst) ett gratisalternativ. Användningsområde kommer främst vara för beräkningar och visualisering/hantering av in- och utdata, eventuellt med tillhörande GUI för userinput.

 

  • Vilka språk finns det att välja på?
  • Vad är deras svagheter och styrkor?
  • Finns det någon bra bok för att komma igång, helst riktat mot mitt tänkta användningsområde? (svenska eller engelska)
  • Tips på bra utvecklingsprogram för att programmera i språket. Ska helst fungera på både OSX och Windows.

 

Tack för svar.

 

Är du ute efter att lära dig funktionsorienterat- eller objektorienterat språk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ute efter att lära dig funktionsorienterat- eller objektorienterat språk?

Jag ser programmering som ett verktyg för att lösa problem jag ställs inför. Då vill jag kunna använda den "bästa" lösningsmetoden. Därför vill jag ha en bredd och kunna så mycket som möjligt.

Det jag egentligen vill lära mig är det som är mest efterfrågat på arbetsmarknaden. På mitt nuvarande jobb kom jag i kontakt med python för första gången. C/C++/C# samt även i viss mån Java vet jag är efterfrågade, men vilka fler språk som är värt att satsa på vet jag inte (man kan ju inte kunna allt). För tillfället tror jag att Python samt C kommer räcka en bra bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...