Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Air v.s.Macbook Pro inom musikskapande?


Musiktjej96

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på att spara ihop pengar till en MacBook (kommer nog ta ett tag eftersom jag är 15, men jag kanske ska sommarjobba), eftersom jag har hört att Macdatorer är populära inom musikproduktion.

Jag är låtskrivare och gör mina egna låtar på en ASUS X50RL, som väger 100 kg. Vill använda en MacBook (helst Air) för att göra musik på den istället. Anledningen till att jag vill ha en ny dator är för att jag känner att jag vill ha en lätt, bärbar dator.

Har fått olika förslag: Pro och Air.

Om jag skulle köpa en Air, skulle det var en 11".

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Air låter som ett bra val. Min 11 tum MacBook air har tagit över min primära Sony vaio helt och hållet, men ibland känns den lite väl liten. Speciellt då den bara har 2GB RAM och 64GB SSD. Jag skulle rekommendera en 13 tum med 128 eller 256GB SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook Air skulle alltså vara din primära dator? Du skulle använda den till musikproduktion? Det känns underligt.

 

En MacBook Air lämpar sig som komplement till en iMac eller Mac Pro (vilka är arbetshästar för produktivitet) i min mening. Självklart kan du använda en Air som primär burk, men jag skulle känna mig begränsad på många sätt, av t.ex arbetsminne, USB-portar/Firewire m.m., lagringsutrymme, et.c.

OS X Lion är redan idag ett krävande OS. Minimum arbetsminne för Lion ligger på 2GB, och då går det segt. 4GB upplever jag som minimum för att kunna köra några program samtidigt. En dator som är låst till 4GB (går inte att uppgradera i MBA) känns alltså inte särskilt framtidssäker, vilket är en avgörande faktor åtminstone för mig som inte byter dator stup i kvarten. Jag sparade själv till min första egna bärbara dator när jag var i din ålder, och köpte då en MBP som fortfarande idag flyter på hyfsat bra. Såvitt jag vet tar också ljudinspelningar i bra kvalitet upp rejält mycket plats, och när man sedan börjar redigera dessa kan det bli tungt med 4GB arbetsminne, likaså kommer din maximalt 256GB stora SSD fyllas fort.

 

Jag skulle i ditt fall köra på en 13" MBP för 13995kr med 750GB HD, 4GB Ram (kan uppgraderas till 16GB vid senare tillfälle). Även om Air är otroligt lätt och smidig så är 13" MBP fortfarande inte särskilt tung, den väger inte mer än 2kg prick om jag minns rätt. För musikproduktion kommer du väl heller inte släpa med dig datorn gissar jag, utan du sitter väl hemma i studio?

 

Många kommer säkert argumentera för MacBook Air och hävda att man kan alltid använda Extern HD, USB-hubbar och liknande, men jag kvarstår vid att en MacBook Pro 13" är det absolut bästa valet för rejäl prestanda med bibehållen bärbar smidighet. Vad du bör ha i åtanke är dock det faktum att det ryktas om en nydesignad MacBook Pro i år, vilken förmodligen kommer innehålla den tunnare, teardrop-liknande formfaktorn från MacBook Air. Ryktas ligga ganska nära i tiden, jag själv är väldigt nyfiken av att se vad som komma skall! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MacBook Air skulle alltså vara din primära dator? Du skulle använda den till musikproduktion? Det känns underligt.

 

En MacBook Air lämpar sig som komplement till en iMac eller Mac Pro (vilka är arbetshästar för produktivitet) i min mening. Självklart kan du använda en Air som primär burk, men jag skulle känna mig begränsad på många sätt, av t.ex arbetsminne, USB-portar/Firewire m.m., lagringsutrymme, et.c.

OS X Lion är redan idag ett krävande OS. Minimum arbetsminne för Lion ligger på 2GB, och då går det segt. 4GB upplever jag som minimum för att kunna köra några program samtidigt. En dator som är låst till 4GB (går inte att uppgradera i MBA) känns alltså inte särskilt framtidssäker, vilket är en avgörande faktor åtminstone för mig som inte byter dator stup i kvarten. Jag sparade själv till min första egna bärbara dator när jag var i din ålder, och köpte då en MBP som fortfarande idag flyter på hyfsat bra. Såvitt jag vet tar också ljudinspelningar i bra kvalitet upp rejält mycket plats, och när man sedan börjar redigera dessa kan det bli tungt med 4GB arbetsminne, likaså kommer din maximalt 256GB stora SSD fyllas fort.

 

Jag skulle i ditt fall köra på en 13" MBP för 13995kr med 750GB HD, 4GB Ram (kan uppgraderas till 16GB vid senare tillfälle). Även om Air är otroligt lätt och smidig så är 13" MBP fortfarande inte särskilt tung, den väger inte mer än 2kg prick om jag minns rätt. För musikproduktion kommer du väl heller inte släpa med dig datorn gissar jag, utan du sitter väl hemma i studio?

 

Många kommer säkert argumentera för MacBook Air och hävda att man kan alltid använda Extern HD, USB-hubbar och liknande, men jag kvarstår vid att en MacBook Pro 13" är det absolut bästa valet för rejäl prestanda med bibehållen bärbar smidighet. Vad du bör ha i åtanke är dock det faktum att det ryktas om en nydesignad MacBook Pro i år, vilken förmodligen kommer innehålla den tunnare, teardrop-liknande formfaktorn från MacBook Air. Ryktas ligga ganska nära i tiden, jag själv är väldigt nyfiken av att se vad som komma skall! :-)

Visst är MBP en starkare dator, men hoppet mellan de två modellerna är inte stort längre. Med mina 2GB RAM kan jag köra spotify, youtube filmer, iTunes samtidigt och det flyter fortfarande på som det ska.

Dock håller jag med dig om att det vore smart att vänta på den ryktade nya designen i MacBook pro. Den ska ju tydligen bli lik MBA :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du externa ljudkort, midi, externa diskar mm så kan jag tänka mig att du vill ha en dator med FireWire, då USB har klara begränsningar i sitt gränssnitt och då faller MBA.

 

Kan du vänta så vänta, antingen och se hur utvecklingen av den nya MBP som det pratas om här, betänk bara att det är rykten och önsketänkande, ingen mer än Apple vet något om hur nästa modell ska se ut, om den ens ska förändras och de, precis som alla andra tillverkare säger inte ett pip om vad som komma skall, eller när...

 

Vad har du för utrustning för ditt musikskapande och vad för programvara är det du vill använda? Hur stora filer är det som ska skapas och hanteras? Ju mer du kan upplysa oss, ju bättre kan vi råda dig i ditt framtida köp.

 

Har du en APR i din närhet, eller kanske ännu bättre en Apple Solutions Expert med inriktning mod ljudproduktion, snacka med dem, gärna också med en bra musikaffär som kan ge dig bra råd om vad du ska tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 4 GB i min Air, och i7-processor. Att köra flera program samtidigt är inga problem, mkt tack vare SSD-disken. Till musikproduktion är jag däremot tveksam. Antingen satsar du på en MBP, eller - om du har en iMac så kan du ha en Air på fältet (replokalen) och sen göra det tunga jobbet på imacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johnalder, jag skrev att jag använder en ASUS = alltså ingen iMac. Och hemma har vi 2 studios (1 på mitt rum och 1 i källaren, så jag åker inte till replokaler)

 

Har funderat och tror att jag ska skaffa en MBP 13"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattem, just nu använder jag Logic Platinum 5.5 och har MIDI-keyboard, ljudkort, högtalare, mikrofon. Och jag kommer nog att använda mig av liknande musikprogram, vilket är ganska stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, låter som att herr Alder har rätt, iMac eller MBP som du kan expandera. Båda modellerna tar upp till 16 GB RAM och för externa enheter så sak du satsa på FW om du har möjlighet. Antar att din befintliga utrustning kör med USB? Naturligtvis funkar det, men det är inte fullt så optimalt, framförallt inte om du hänger på mycket tillbehör och kör många kanaler så att det blir mycket data som ska skickas i bussen för USB.

 

MBA är en underbar dator, men den har sina begränsningar och för ditt användningsområde så låter det som det är det mindre optimala valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...