Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla filer har låst sig


Cronica

Rekommendera Poster

Jag råkade dagarna för ett obehagligt problem i min Mac Pro..

 

Datorn struttade på grund av ett enkelt konto-språk.byte från svenska till engelska.. Efter omstart gick det inte längre att komma in i datorn öht. Jag annvända all min 15-års erfarenhet av att åtgärda felet utan att behöva göra en ominstallation/återställning... Nå, jag var tvungen att testa en återställning. Jag skapade ett nytt konto samtidigt som mitt tidigare konto blev kvar... Efter det kom jag in i datorn, men så fick jag ett annat problem..

 

Till problemet..

Alla mina filer på HD1 och HD 2, samr en del filer i Mac HD:n blev låsta!! Nu kan jag exempelvis inte längre arbeta med mina tidigare Final Cut projekt, som är sparade på HD1 och HD2! På file-info ser jag att behörigheten är begränsade till "Bara läsa", alltså på precis alla filer (mediafiler, render).. Så nu undrar jag om det finns ett sätt att ställa in och ändra behörigheten på alla mina 10 miljoner-filer.

 

Ja, "Amin" är markerat i båda Användarkonton.

 

Please help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konto du använder vid inlogging är det samma konto som skapat filerna?

Går det inte att logga in på ditt "originalkonto"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag arbetar på mitt "original-konto" nu. Men mina filer är sparade på 2 andra interna HD och det är där alla filer är låsta, Precis alla!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt korrekt att ett konto (användare) inte kommer åt andra användares filer. Vad har du försökt för att reparera ditt skadade konto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ställde inte om tangentbordet från svenska till engelska samtidigt? Dels försvinner åäö samt placeringen på vissa specialtecken flyttas också. Bara en tanke om det ingick i ditt användarnamn eller lösenord. Bara att ställa om inställningen för tangentbordet så bör ditt problem vara löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt ställdes tillbaka till "Svenska".. Problemet är kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iom att du är adm så är det väl bara att markera tillämpliga mappar och ändra behörigheten för dessa och underliggande?

Har funkat för mig åtskilliga gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iom att du är adm så är det väl bara att markera tillämpliga mappar och ändra behörigheten för dessa och underliggande?

Har funkat för mig åtskilliga gånger.

 

Det är både mappar och allt som innehåller som blir låsta. I en mapp kan jag ibland ha 379 filer...

Finns inget sätt att göra det för multifiler? Helst ska det gå utan att jag ska behöva göra det, men om det inte går..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar rättigheter på en fil du inte kommer åt, vem står som ägare? Vem är du? Vilka rättigheter har du på filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är både mappar och allt som innehåller som blir låsta. I en mapp kan jag ibland ha 379 filer...

Finns inget sätt att göra det för multifiler? Helst ska det gå utan att jag ska behöva göra det, men om det inte går..

 

 

Marker en mapp på hösta nivå, Visa info, ändra till läsa och skriva samt under verktyget nederst välj Använd för inkluderade objekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marker en mapp på hösta nivå, Visa info, ändra till läsa och skriva samt under verktyget nederst välj Använd för inkluderade objekt

 

Tack så mycket! Visst kan jag göra samma sak även med en HD? Alltså visa info på en HD...

Jag har inte tillgång till min jobbdator just nu, men det tror kan vara lösningen på mitt problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jobbrelaterat har du väl självklart en säkerhetskopia på allt material?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jobbrelaterat har du väl självklart en säkerhetskopia på allt material?

 

Självklart har jag backup på allt, men mitt problem var att filerna blev låsta i de andra interna diskar. Men jag hoppas att det löser sig på måndag, när jag har testat föregående tips..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har nu allt strulat.. Programskivan kan inte längre öppna program m.m. Det är första gången jag råkar för detta.

Jag har inte lust för att söka efter flera lösningar. Så nu ska jag ominstallera datorn helt. Därefter för jag bara över det jag behöver från TimeMachine. För säkerhetsskull har jag även gjort en annan backup på mina filer som ligger på programskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...