Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lion segt vid uppstart och start från viloläge


Elajas

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med en Macbook med OSX Lion.

 

Vid start, eller start från viloläge med stängd skärm tar datorn upp till 10 minuter på sig att starta och jag vet inte varför.

När jag började felsökning igår visade det sig att den försökte starta från en Nätverksskiva (fick upp en jordglob när den startade) Det är dock ordnat nu så den startar från rätt startskiva. Men den är ändå lika seg.

 

Vid starten så ser man en grå skärm med äpplet på jättelänge, sedan när jag loggar in så visar den först helt grått, sedan skrivbordsbakgrunden men ingen dock eller ikoner (Och det går inte att göra något) När den laddat klart går den att använda som vanligt.

 

Vid start från viloläge med stängd skärm så visar den en svart skärm med den snurrande regnbågsfärgade laddningssymbolen i en evighet innan den kommer igång. Men går sedan att använda som vanligt.

Om den slocknar när skärmen är öppen och man trycker på en tangent så går den igång direkt.

 

Jag hittar inget konstigt program på datorn och den har över 200gb kvar på hårddisken.

 

Hörnen på musplattan är omöjliga att klicka med, men vet inte om det är relaterat eller om det är en inställning/slitage.

 

Nu sitter jag fast med felsökningen och vet inte vad jag ska göra härnäst. Har ni några tips?

 

Det är en elevdator på skola så det är inte jag som använder datorn i vanliga fall och vet därför inte vad för inställningar som kan vara ändrade. Har dock kollat på allt jag kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju verkligen inte normalt.

 

Om du har valt den interna disken som startskiva så är det rätt så långt, annars ett vanligt fel. Har du kört skivverktyg och kontrollerat skivan?

 

Att utföra en säker start är aldrig fel, mest för att.... här rensas diverse saker i systemet och underhållsrutiner utförs. Dock tror jag att felet på något sätt är kopplat till din hårddisk eller för lite RAM-minne i burken.

 

Testa att starta med CMD+R nertryckt, då startas återställningspartitionen, tar det lika lång tid eller är det snabbt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara disken om den långa uppstartstiden kommit nu. Om datorn är uppdaterad från SL, kolla att inga ppcprogram finns, äpple-om den här datorn-mer info-program, under typ, ta bort alla ppcprogram.

post-48757-014893800 1328614714_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...