Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda multiskrivare trådlöst via Airport Extreme


Håkan Walther

Rekommendera Poster

Håkan Walther

Här är mitt problem:

 

Jag köpte i somras en multilaserskrivare från Samsung (CLX-3185FW) för att koppla ihop trådlöst med min Macbook Air. Jag installerade drivrutinerna som kom med skrivaren, men programmet som skulle trådlöst para ihop skrivaren med datorn vägrade hitta skrivaren. Efter ett tag fick jag det på något vis att funka ändå, trots att Samsungs medskickade program fortfarande inte hittade den. I höstas uppgraderade jag till OS X Lion och plötsligt funkade det inte alls längre. Trots att Samsung har uppdaterat drivrutinerna flera gånger sedan dess så verkar det fortfarande inte finnas stöd för trådlös utskrift i Lion. Däremot funkade det perfekt via USB-kabel, men då försvann ju poängen med att köpa en skrivare med trådlöst nätverk. I dag köpte jag en Airport Extreme och har kopplat in skrivaren till den via en USB-kabel. Fortfarande inte optimalt, men jag slipper i alla fall ha den stora skrivaren stå på skrivbordet. Direkt när jag kopplade in den så fungerade det att skriva ut trådlöst, men skannern vägrar fungera. Jag har provat att avinstallera alla drivrutiner och installera om dem men det hjälper inte. Är det helt enkelt så att inte skannern fungerar med Airport Extreme, utan bara skrivaren?

 

Vore väldigt tacksam för hjälp !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac använder tekniken Bonjour för att skriva ut på skrivare genom trådlöst nätverk, och det är det stöd som finns i Airport Extreme. Airport Extreme fungerar här som en skrivarserver. Finns inget stöd i denna teknik / protokoll för scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Jag löste problemet genom att koppla ihop skrivaren och min Airport Extreme med en nätverkskabel i stället för en USB-kabel. Plötsligt funkade allting :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...