Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro fastnar på äpplet vid start


jool08

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min macbook pro som påminner om det i en annan aktuell tråd här.

För några dagar sedan blev datorn väldigt långsam och tänkte mycket på enkla kommandon, till slut stod den bara och tänkte utan att något hände. Jag blev tvungen att stänga av på knappen. När jag startar stannar den direkt på grå skärm med äpple och snurrande hjul (som om den tänker), sedan händer inget mer (har låtit den stå över natten).

 

Detta har jag testat/gjort:

 

* Safe mode. Har testat att hålla ner shift vid start. Då kommer en stapel under äpplet, men den försvinner innan den blir full. Funkar alltså inte.

 

* Har testat att hålla nere alt vid start och välja Macintosh HD. Ingen skillnad.

 

* Har startat från installationsskivan. Första gången hittade den inte min hårddisk, men efter att ha reparerat den så kan jag nu välja den som installationsenhet. Jag kan dessutom bläddra bland mina filer i "skivverktyg".

 

* Hårdvarutest. Har kört det utökade testet och den hittar inga fel.

 

 

Har ni tips på något annat jag kan göra?

 

Kan tänka mig att installera om systemet men har några filer på disken som jag helst inte förlorar i onödan. Eftersom jag kan bläddra mellan filerna i skivverktyg känns det inte som att det är disken som gått sönder (vilket jag först trodde). Finns det något program som jag kan komma åt där man bara kopierar sina egna filer? Om jag skulle göra en avbild så antar jag att den vill kopiera rubbet inklusive operativsystem?

 

Jag är tacksam för alla typer av råd och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att från en annan Mac försöka komma åt och kopiera dina filer.

 

Men i övrigt så låter det som din disk är kass, speciellt eftersom du säger att den först inte kunde hittas. S.M.A.R.T. kan rapportera att allt är OK även om disken är kass. Låter som att själva disken kan vara OK, men styrkretsen är dåligt.

 

Backup och ny disk så fort som möjligt säger jag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att från en annan Mac försöka komma åt och kopiera dina filer.

 

Men i övrigt så låter det som din disk är kass, speciellt eftersom du säger att den först inte kunde hittas. S.M.A.R.T. kan rapportera att allt är OK även om disken är kass. Låter som att själva disken kan vara OK, men styrkretsen är dåligt.

 

Backup och ny disk så fort som möjligt säger jag....

 

Tack för svaret!

Jag har tyvärr inte tillgång till någon annan mac, bara en iphone, men antar att det inte duger?

 

Finns det något annat sätt att rädda filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går, bara mer eller mindre krångligt. Ingen annan bekant som har en Mac?

 

Går med en PC och Windows, men då krävs det drivrutiner för HFS+ samt att du monterar ur disken ur din dator och sätter den i en HD-vagga/chassi

 

Du kan även be din APR ta backup när du lämnar in den, kostar extra naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en MacBook Pro 13", mitten 2009? jag har sökt lite på internet och det verkar som att fler har samma problem med just det problemet, för mig funkar det att boota från hårddisken om man kopplar den till datorn via en HD-vagga/chassi kan vara värt att testa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag har tyvärr inte tillgång till någon annan mac, bara en iphone, men antar att det inte duger?

 

Finns det något annat sätt att rädda filerna?

 

Bränna dem på en CD/DVD

Föra över dem till USB-minne

Föra över dem till nätet till ett mail/molnlagring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken är RIKTIGT knökfull kan du få liknande problem. Så hur mycket ledigt utrymme har du? Under 10 GB är det märkligt om det fungerar... över 20 GB ledigt ska du ha, helst mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränna dem på en CD/DVD

Föra över dem till USB-minne

Föra över dem till nätet till ett mail/molnlagring

 

 

Vart kan jag föra över filerna till ett USB-minne när jag inte kommer åt annat än det som kommer upp när jag bootar från skivan. Hittar inget bland "verktygsprogram" som kan användas till att kopiera enstaka filer. Finns det något mer där som jag inte hittat?

Tror inte att jag har problem med utrymmet på disken, har inte lagt in så mycket där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...