Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen låser sig under pågående samtal..


thomas89

Rekommendera Poster

Köpte en iPhone 4 till min flickvän för några månader sen, detta innan iOS 5 kommit ut.

Då hade hon 4.3.2 på den, och under samtal så "låste sig skärmen" om hon skulle navigera i telefonen samtidigt som hon pratade i telefon ( Gick alltså inte klicka någonstans, hon var tvungen att avsluta samtal och ringa upp igen för att skärmen skulle börja fungera igen )..

 

Duktig som jag känner mig sa jag till henne "Ta de lugnt, det är bara något mjukvaro problem, det löser sig när vi uppdaterar till 5.0", med tanke på att det endast var under aktiva samtal skärmen låste sig och inte ville reagera när man klickade på den..

Men ja, nu vart det ett tag sen vi uppdaterade till iOS 5.0.1, och problemet kvarstår..

 

Vad kan felet vara?

Jag kan bara se detta som ett "mjukvarofel", för om det vore hårdvaran som krånglade så skulle den väl "låsa sig" titt som tätt även när man inte hade ett aktivt samtal igång?

Hur löser man detta problem tro =/

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avslutar hon samtalet om inte skärmen reagerar?

Det kopplar ju ner automatiskt, särskilt om motparten har en mobil och lägger på. Även fast telefon, men då tar det lite längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kopplar ju ner automatiskt, särskilt om motparten har en mobil och lägger på. Även fast telefon, men då tar det lite längre tid.

 

Det stod att hon var tvungen att avsluta samtal och ringa upp igen. Inte att hon var tvungen att be motparten göra detta.

 

Och ja, det finns sätt att både avsluta och påbörja samtal utan att använda skärmen.

 

Tycker spontant att det verkar vara något fel på hennes "proximity sensor". Den ska känna av när man håller upp luren mot örat och då stänga av skärmen så att man inte råkar trycka på något av misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon avslutar samtal genom Power-knappen ( vet inte om det är ett eller två tryck på den så avslutas samtalet ), då fungerar det att trycka på skärmen igen.

 

Skärmen fungerar som den skall vad gäller att tändas och släckas beroende på om hon täcker sensorn vid högtalaren eller ej, så har hon den mot örat är skärmen svart såklart, och tar hon bort den så lyser skärmen och hon ser allt - men ibland så går det bara inte att tex klicka på "Home knappen" och sen vidare in i SMS-appen, för skärmen reagerar inte när hon klickar på den under pågående samtal ( ibland fungerar det, men väldigt ofta fungerar det inte alls ).

 

Har inte testat återställa den via iTunes, dock uppdaterade vi ju via iTunes från 4.3.2 till 5.0.1, och sen valde vi bara att impotera säkerhetskopian så hon fick tillbaka sina kontakter/sms/inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill även tillägga: Det hjälper inte genom att "hålla tummen för sensorn och sen släppa" för att "släcka / tända skärmen på nytt", problemet kvarstår att den inte reagerar när man klickar någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med iBamse. Det låter mer som ett hårdvarufel tyvärr, förmodligen i proximity-sensorn då. Detta intryck förstärks av att problemet kvarstår efter iOS-uppdateringen.

 

Tycker dock att du ska testa en total återställning och se om det fungerar då i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en full återställning och kolla om det är likadant innan ni läser tillbaka säkerhetskopian. I så fall är det definitivt ett hårdvarufel b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...