Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp kodning xhtml + css


SarahOhrn

Rekommendera Poster

Jag är riktig nybörjare på detta men ska in med en uppgift idag och får inte till det. Det är bara en enkel grunduppgift så får inte använda andra element, därav den otroligt tråkiga sidan! :) Hur som helst är det flera saker jag inte får till.

 

1. Ul-koden - ska vara ett annat typsnitt än typsnittet för body. Var ska jag sätta detta och är det rätt kodat?

2. H2 blir ine kursiv?! Däremot blir den fet, jättekonstigt.

3. Ska ha en div id-selektor med annan bakgrundsfärg än vanliga bakgrunden, vet inte hur jag ska få till detta riktigt.

4. Länken ska ju bli en annan färg som jag angett men den blir ändå vanlig blå...

 

Tacksam för hjälp! Såhär ser koderna ut nu.

 

CSS

 

body {

background-color: #ffffff;

font-family: times new roman;

font-size:11px;

color: #000000;

}

 

h1 {

font-size:36px;

font-style:bold;

}

 

h2 {

font-size:14px;

font-style:italic;

}

 

a:link {

color: #33CCFF;

text-decoration: none;

}

 

a:hover {

text-decoration: underline;

}

 

ul {

font-family: verdana;

}

 

li {

letter-spacing: 1px;

}

 

#ruta {

background: #E0E0E0;

width: 200px;

height: 100px;

margin-left: 10px;

margin-top: 10px;

}

 

 

 

XHTML

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

<title>Fotografering</title>

</head>

<body>

<h1>Fotografering</h1>

 

<h2>Landskapsfoto</h2>