Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen installationsskiva med vid nyköp av macbook pro


dahenkiz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte en macbook pro häromdagen och upptäckte att det inte medföljde någon skiva med operativsystem öht utan att det enbart är förinstallerat.

Lås oss säga att man skall formattera om datorn och dela upp hårddisken för att göra en windows partition på den ena delen eller vad som helst.

Blir man då tvungen för att köpa operativsystemet på skiva eller får man åtkomst till att alltid kunna installera/ladda ned den version som kom förinstallerat, ifrån apple's hemsida gratis ?

 

Tack på förhand!

 

MVH Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowspartition gör du med hjälp av Bootcamp..

 

Lion drar du ner från AppStore.

Det fanns väl med anvisningar med till datorn.

 

Skivor har de slutat med att leverera..

Det finns ett USB-minne att köpa med Lion på.

 

Har du ett 8GB USB-minne kan du lägga Lion på den.

Finns anvisningar om hur man gör detta.. (tyvärr har jag inte den länken tillgänglig nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowspartition gör du med hjälp av Bootcamp..

 

Lion drar du ner från AppStore.

Det fanns väl med anvisningar med till datorn.

 

Skivor har de slutat med att leverera..

Det finns ett USB-minne att köpa med Lion på.

 

Har du ett 8GB USB-minne kan du lägga Lion på den.

Finns anvisningar om hur man gör detta.. (tyvärr har jag inte den länken tillgänglig nu)

 

 

Anvisningarna står ju i användarhandboken, men det står bara hur man installerar datorn i början. Så skulle jag formattera datorn nångång framöver så får jag alltså köpa os ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nya macar finns en recovery-partition inlagd i ett minne på moderkortet.

Koppla datorn till internet så sköter den nedladdning själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack, kan jag alltså skapa en backup skiva av operativsystemet inne i mac os som man kan använda sig av vid framtida installationer om så krävs och på så sätt slipper köpa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nya macar finns en recovery-partition inlagd i ett minne på moderkortet.

Koppla datorn till internet så sköter den nedladdning själv.

 

 

Efter att man formatterat hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att man formatterat hårddisken?

Före/efter, du väljer. Den ligger inte på hårddisken. Är inbyggt i EFI't.

 

 

Stoppa i en hårddisk.

Starta från recovery-grejjen.

Partitionera/formatera hdd, installera Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datorns hårdvara finns det inbyggt att skapa en återställningsskiva, formatera hårddisken och tanka hem Lion från internet. Du behöver INTE köpa Lion på USB-minne eftersom din dator kan tanka hem Lion från Apple via Internet, detta är inbyggt i datorn! (inte i hårddisken, utan i datorns hårdminne).

 

Vad du kan göra är att skapa en egen "återställningspartition" på ett USB-minne, genom att hämta hem Lion Recovery Assistant. Då får du Skivverktyg och nödvändiga program för att formatera hårddisken etc utan på ett USB-minne utan att datorn först måste hämta hem det från Internet. Men om du inte gör detta är det ingen katastrof eftersom, som sagt, datorn har möjlighet att hämta hem från Internet. Det är inbyggt i datorn! Du behöver internet, om du inte har det så går det inte. Och du kan inte köra via mobilt bredband för programvaran för mobilt bredband förutsätter ju att datorn har ett operativsystem installerat. Så det måste vara internet via en lina i väggen eller på något ställe trådlöst där internet finns tillgängligt publikt för dig.

 

Här är Lion Recovery Assistant för hämtning till din dator så att du kan göra en "recovery disk" på ett USB-minne.

http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=sw_SW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datorns hårdvara finns det inbyggt att skapa en återställningsskiva, formatera hårddisken och tanka hem Lion från internet. Du behöver INTE köpa Lion på USB-minne eftersom din dator kan tanka hem Lion från Apple via Internet, detta är inbyggt i datorn! (inte i hårddisken, utan i datorns hårdminne).

 

Vad du kan göra är att skapa en egen "återställningspartition" på ett USB-minne, genom att hämta hem Lion Recovery Assistant. Då får du Skivverktyg och nödvändiga program för att formatera hårddisken etc utan på ett USB-minne utan att datorn först måste hämta hem det från Internet. Men om du inte gör detta är det ingen katastrof eftersom, som sagt, datorn har möjlighet att hämta hem från Internet. Det är inbyggt i datorn! Du behöver internet, om du inte har det så går det inte. Och du kan inte köra via mobilt bredband för programvaran för mobilt bredband förutsätter ju att datorn har ett operativsystem installerat. Så det måste vara internet via en lina i väggen eller på något ställe trådlöst där internet finns tillgängligt publikt för dig.

 

Här är Lion Recovery Assistant för hämtning till din dator så att du kan göra en "recovery disk" på ett USB-minne.

http://support.apple...iewlocale=sw_SW

 

Tack så jättemycket för förklaringen, nu förstår till och med en nybörjare på mac som jag. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...