Jump to content
Just nu i M3-nätverket

NAS iPhoto och backup

Jeaz

Recommended Posts

Hej, jag har ett dilemma som jag försöker hitta bästa och smidigaste lösningen på.

Så här ser det ut hemma hos mig:

-Jag har en iMac-Frugan har en MacBook Air med 64gb SSD

-Vi har ett iPhoto bibliotek som vi delar, ca 60GB stort.

-Airport Extreme

Idag har jag vårt iPhoto bibliotek på min dator i en delad mapp. Problemet med detta är att det kräver att min dator är påslagen och i OSX. Så jag har funderat på att låta biblioteket ligga på en liten hårddisk, kopplad till Airporten.

Det är dock ett problem med detta, jag har i dag online backup via Backblaze som fungerar hur smidigt som helst, men förståeligt nog tillåter den inte backup på nätverksenheter. Och jag vill helst ha backup online på mitt iPhoto bibliotek. Som det är är den backad till min time machine och Backblaze.

Jag har funderat lite på att lägga hela biblioteket hos Dropbox och inte synka det lokalt hos frugan, men det blir dels rätt dyrt och jag antar rätt långsamt.

Så har nån något smart tips?

Välkommen till strulklubben iPhoto. Efter att album bara försvann utan anledning, hittade jag ett idiotsäkert ställe att förvara mina foton på. Även om din dator/lägenhet/huset/backuppen brinner upp så har du dina album ligger på en server i USA, klara att öppnas när du och dina kompisar vill. Vill du dessutom ha 50 album så är det bara att öppna ett nytt. Naturligtvis kan du lägga in bilder i ett eller flera bildspel. Utan strul.

Jag har ett för Proffsbilder. Kategorier, Bilar/Cyklar/ Animeringar/Tutorials/Gemensamma projekt och Soptippen där skärmdumpar ligger.

Jag pratar om Photobucket där du loggar in med användarnamn och lösenord.

Testa. http://photobucket.com/

Kalle

Hmm, jag funderade på ett liknande alternativ, fast då på Flickr. Enda "haken" som jag ser det är att det blir ett extra steg när jag lägger till nya bilder, att jag måste komma ihåg att ladda upp dem medan en backup kommer ihåg åt mig.

Men jag får nog satsa på den här lösningen. Ska jämföra photobucket med Flickr när jag kommer hem.

Tack för tipset!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...