Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på program för att hålla koll på Kulturskole-elever?


Orfeus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag precis hämtat ut min första MacBook Pro!

Det är en jobb-dator, som är tänkt att underlätta mitt jobb som instrument-lärare på en Kulturskola.

 

Nu är jag lite nyfiken på hur jag lättast kan hitta något program för att hålla koll på mina elever och vad dem gör. Fram till nu har det ju varit penna och papper, Där jag skriver i typ vad vi gjort på lektionen, närvaro och vad dem har för uppgift till nästa lektion.

 

I mitt drömscenario så föreställer jag mig ett program som är lättarbetat där jag får en sida för varje lektion. Sen är det ju viktigt att enkelt få en överblick över vad gruppen har gjort tidigare lektioner och kanske anteckningar för kommande utmaningar. Vidare vore närvaro ett stort plus om man kan få in det på något enkelt sätt och gärna som man kan slussa vidare till expeditionen, utan att behöva skriva av det till något annan dokument.

 

Vidare funderar jag på om man enkelt skulle kunna knyta enskilda elever till varje lektion, så att dem på något vis också är självständiga. Det ifall de byter grupp eller så. Vidare är ju kontaktuppgifter ett plus, så man kan ha allt på samma ställe.

 

En kille som introducerade Macen för kollegiet föreslog Numbers, men kanske finns något än bättre?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju databasprogram, t ex bento och filemaker. Det förstnämnda är billigare och ska vara "för vemsomhelst" medan det andra är mer komplext.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla i App-store, där finns en hel del program som kanske kan funka.

leta under rubriken:"Macs for Class"→"Tools for Teachers"

 

(-tipsa oss sen om du hittar nåt bra!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filemaker är ett mycket bra verktyg för detta. Du bygger en databas där du håller koll tider, namn och uppgifter.

 

Själv har jag utvecklat i Filemaker sedan -92 och kan bygga en dylik lösning åt dig till en förhållandevis billig peng.

 

Men allt är en kostnadsfråga. Beroende på egen kunskap kanske det räcker med Numbers eller motsvarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns hur många anteckningsprogram som helst där du kan föra in de uppgifterna. Frågan är hur avancerat eller automatiskt det måste vara? Själv gillar jag program som fungerar som kollegieblock om än interaktiva och med fler funktioner och med sökfunktioner och indelningar.

 

Jag använder själv Circus Ponies Notebook.

http://itunes.apple.com/se/app/notebook/id412653331?mt=12

 

Ett bra alternativ är NoteTaker. Det är billigare också, men absolut ett väldigt bra program.

http://itunes.apple.com/se/app/notetaker/id428848740?mt=12

 

Finns mängder med fler alternativ på Mac App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...