Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Surround 5.1 bakre högtalare funkar inte som dem ska, mac mini


rajjejosefsson

Rekommendera Poster

rajjejosefsson

Hej jag får det inte att fungera som det skall, tror jag, för kör tester på youtube, men när de säger att ljudet ska komma från högtalare bak höger kommer de ljud från vänster istället å när det är vänster bak så är de vänster bak

 

sen vet jag inte vad den ska stå på , dolby eller sch stereo eller stereo? ibland har kommit åt nått som heter multichannel men hittar de inte alls längre.. fattar inte nått...

 

Har jag kopplat fel på nått vänster för skickar med bruksanvisningarna här nedan!

 

sen lästa ja om nån annan kabel topskin eller något eller va den hette om de har nått med saken att göra?

 

 

Jag har kopplat så här

 

Röd å vit kabel från stereo ----> tv hörlura på sidan (kabeln går ihop till en 3.5mm)

 

från hörlura på stereo ----> hörlura mac mini

 

hdmi stereo ---- hdmi tv

 

 

 

Tv :

 

http://download.p4c...._12_pss_swe.pdf

 

 

Hemmabio:

 

http://download.p4c...._12_qsg_swe.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan aldrig få multikanal via stereoanslutning (vit och röd kontakt) utan då måste du köra digitalt via optisk sladd från Macen direkt till ditt ljudsystem.

 

Annars är det uteslutningsmetoden som gäller:

 

Säger testklippet att "höger fram" och det också kommer från höger front medan "höger bak" kommer från "vänster bak" så har du kopplat högtalarna fel. Eller så är det ett kasst testklipp som du använder. Youtube är inte direkt stället jag skulle förlita mig på när det gäller sådant där.

 

Så börja med att se till att du får rätt ljud genom att köra en erkänd testskiva på dvd, exempelvis DVE, något från Dolby eller liknande och se till att ditt ljudsystem är rätt kopplat. Sedan går du på och löser problemen med Macen, ifall det är där det är problem. Kan inte så mycket om Philips kompakta system, men det bör ha någon form av testsignal som avslöjar ifall högtalarna är felkopplade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Tack för ditt svar!

 

Jo har kört via philips egna å då stämmer högtalarna överens med position.

 

Vad menar du med:

( digitalt via optisk sladd från Macen direkt till ditt ljudsystem)

Hur ska ja då koppla är min fråga. vad för ljud får jag då? bättre eller sämre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jo har kört via philips egna å då stämmer högtalarna överens med position.

 

Vad menar du med:

( digitalt via optisk sladd från Macen direkt till ditt ljudsystem)

Hur ska ja då koppla är min fråga. vad för ljud får jag då? bättre eller sämre?

En optisk kabel från hörlursuttaget på Macen till den optiska ingången på förstärkaren.

Då får du 5.1-ljud, som du kopplat får du 2.0-ljud.

 

En sådan här, exempelvis:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-optisk-3-5-mm/optisk-toslink-kabel-2-0-m-p39627

 

Satsa gärna några spänn extra på en bättre kabel för säkrare överföring (mindre risk att en nolla blir en etta eller tvärtom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Hur mycket ska man ungefär ge då?

 

vad händer om det blir som du sa etta blir nolla osv?

 

vart hittar ja det optiska uttaget på förstärkaren? kan inte hitta de.

 

eller vad är en förstärkare nu är ja snurrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart hittar ja det optiska uttaget på förstärkaren? kan inte hitta de.

Nej, inte jag heller. Jag trodde alla hade en sådan ingång. Jag vet inte hur du ska koppla för att få 5.1-ljud.

MÖJLIGEN om du kör HDMI (med ljud) från Macen till TVn och HDMI från TVn till Philipsen. Men frågan är om TVn skickar ut ljud den vägen och om Philipsen tar in ljud den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa gärna några spänn extra på en bättre kabel för säkrare överföring (mindre risk att en nolla blir en etta eller tvärtom).

För att en nolla ska bli en etta måste man ha en riktigt knasig optisk kabel.stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Nu får ja ljud via hdmi istället.

 

Ska man ställa philipsen på dolby pII?

för kan välja mellan sch stereo och stereo annars bara.

 

Men tror de funkar helt okej nu tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att en nolla ska bli en etta måste man ha en riktigt knasig optisk kabel.stjarnsmall.gif

Faktiskt inte. Det är ju inte precis som att man har en ficklampa i ena änden som man kan slå på och av sådär en gång i sekunden. Det behövs bara en ojämnhet i den optiska fibern så sprids/reflekteras ljuset åt alla håll. För det första så dämpar det ljuset som kommer fram från 1 till (säg) 0,75. Sedan vandrar de här reflexerna runt i kabeln med olika fördröjning och olika fasförsjutning. Säg att de reflekterade 0,25 av ljuset kommer fram i motfas. Då blir ljuset i mottagaren bara 0,5. Är det då 0 eller 1?

Detta är naturligtvis kraftigt förenklat, det finns gott om litteratur i ämnet för den som är intresserad. En viktig slutsats: Ju längre en digital kabel är, desto känsligare är den för imperfektioner vid tillverkningen. Detta gäller både optiska och elektriska kablar.

 

Alltså gäller det att inte snåla. Spendera gärna en hundring eller två extra. För 5-10 meters kablar, gärna en femhundring extra och köp ett välrenommerat märke på kabeln. Om man nu har utrustning i övrigt för många tusen ska man inte snåla på kablarna.

 

Har du fått en bock på en optisk kabel så ser du att ljuset kommer fram i andra änden ändå. Men det blir inget ljud. Varför inte? Jo, för då får du extrema reflexer och extrem sänkning av ljusnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får ja ljud via hdmi istället.

 

Ska man ställa philipsen på dolby pII?

för kan välja mellan sch stereo och stereo annars bara.

 

Men tror de funkar helt okej nu tror jag.

Har du kopplat ur de röd-vita kontakterna från Philipsen? För "Dolby Pll" tyder på att du inte har det utan kör analogt 2.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Jaha, men vad innebär 2.0 hur kan de vara en 5.1 hemmabio packet men man inte kan få 5.1? låter ju skumt bara.

 

får ju ljudet från främre högtalarna å sen lite annat ljud i de bakre?

 

 

Men hur som helst om ja drar ut de röda kablarna å vita. vad ska ja ställa philipsen på för audio source? kan välja mellan mp3 link och aux bara eller hur ska ja få ljud via hdmin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men vad innebär 2.0 hur kan de vara en 5.1 hemmabio packet men man inte kan få 5.1? låter ju skumt bara.

 

får ju ljudet från främre högtalarna å sen lite annat ljud i de bakre?

 

 

Men hur som helst om ja drar ut de röda kablarna å vita. vad ska ja ställa philipsen på för audio source? kan välja mellan mp3 link och aux bara eller hur ska ja få ljud via hdmin?

Det är ju klart att du kan få 5.1-ljud. Problemet är att du köpt en lågbudgetvariant, där Philips plockat bort (i stort sett) alla ingångar. Vill du ha 5.1, spela en skiva. Surt, men så är det tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Hur kan det funka med 5.1 med skiva?

 

Lite nyfiken hur de funkar, om ja ska köpa mig nått nytt.

 

Men när ja kollar på siba så är de mest 2 högtalare de säljer å inte så många 5.1, varför är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det funka med 5.1 med skiva?

För att det är vad den är byggd för. Den är inte byggd som en allmän hemmabioförstärkare där du kan koppla i stort sett vad du vill.

post-11001-012432600 1329134071_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Okej får köpa ett nytt paket, på siba isåfall, men de har i stort sätt inga 5.1 inne just nu bara ett för 8000

 

Något man ska tänka på? lärt mig att ingångar å utgångar kan vara bra att kolla på innan nu iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna använda högtalarna från Philipsen OM du tycker de låter bra.

Då behöver du:

En hemmabioreceiver.

En subwoofer med inbyggd förstärkare. (För nästan ingen receiver har förstärkare för subwoofer).

En DVD-spelare ELLER en Bluray-spelare. Men bara om du ska spela skivor. Om du BARA ska köra från dator, köp inte.

 

Du kan ju alltid köpa nya högtalare senare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 5.1 ljud så kommer det väl inte ljud från de bakre högtalarna hela tiden? Och det är väl inte "lika" högt som på dom främre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 5.1 ljud så kommer det väl inte ljud från de bakre högtalarna hela tiden? Och det är väl inte "lika" högt som på dom främre...

Det beror på.

Ser du en "normal" film så har du alldeles rätt: De bakre kanalerna används sparsamt.

Musikfilmer är ofta mixade så man ska sitta "mitt i" orkestern. Undantag är då klassisk musik och rena konsertfilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Så vad är bäst ?

 

att skaffa dessa grejer separat eller köpa ett paket på siba där ja har 3000kr å handla upp för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad är bäst ?

 

att skaffa dessa grejer separat eller köpa ett paket på siba där ja har 3000kr å handla upp för?

Är 3000 spänn din totala budget? Eller är det vad du kan/ska spendera i första skedet och komplettera sedan?

 

I vilket fall som helst så måste du bestämma dig för vilka krav du ställer. Ska du bara kunna spela från datorn eller måste du kunna spela Bluray-skivor också? (För datorn kan ju spela DVD-skivor.)

 

Ska du sälja Philipsen och ta pengarna för att bättra på din 3000kr budget? Eller ska du nyttja högtalarna från Phlilipsen och köpa en hemmabioförstärkare med "rätt" ingångar?

 

Som hemmabioförstärkare rekommenderar den ansedda brittiska tidningen What-Hifi? en Sony STR-DH820 för £300. Om den är för dyr, kolla på Onkyo TX-SR308 för £240.

I varje nummer av What-Hifi? finns det en sammanställning av över 1200 testade produkter. Där finns en hel del läsvärt om hur man väljer system osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rajjejosefsson

Jag har 3000 ja kan spendera på siba just, så dvs ja får de billigare om ja ska köpa ett nytt därifrån.

 

Mina krav är att framförallt kunna spela från datorn.

 

så vad ska man då tänka på. färdigt paket eller knopa ihop ett eget å behålla högtalarna som ja har från philipsen. vet inte om de är så super bra ljud ifrån dem, har inget att jämföra med så vet ju inte.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3000 ja kan spendera på siba just, så dvs ja får de billigare om ja ska köpa ett nytt därifrån.

 

Mina krav är att framförallt kunna spela från datorn.

 

så vad ska man då tänka på. färdigt paket eller knopa ihop ett eget å behålla högtalarna som ja har från philipsen. vet inte om de är så super bra ljud ifrån dem, har inget att jämföra med så vet ju inte.

Nej, Philipsens högtalare låter säkert inte bra. Men det gör inte heller högtalarna i ett paket för bara 3000 spänn heller, när nu en förstärkare måste ingå i priset.

 

Du ska se till att ditt nya paket har en digital optisk INgång. Då kan du spela från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3000 ja kan spendera på siba just, så dvs ja får de billigare om ja ska köpa ett nytt därifrån.

 

Mina krav är att framförallt kunna spela från datorn.

 

så vad ska man då tänka på. färdigt paket eller knopa ihop ett eget å behålla högtalarna som ja har från philipsen. vet inte om de är så super bra ljud ifrån dem, har inget att jämföra med så vet ju inte.

Om man inte har så bra budget har jag råkat se att Netonnet har prisvärda paket med högtalare + förstärkare.

Inga toppen grejer, men det kräver inte heller samma plånbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Alla tre har den optiska ingång du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...