Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara dokument från Pages till iCloud?


mathildas

Rekommendera Poster

Har köpt programmet Pages till min MacBookPro (Lion OSX 10.7.3) Vill använda det till att skriva dokument som sen sparas i iCloud/iWork. Verkar inte fungera, har jag missat något?

Får bara upp att det ska delas på iWork.com, men jag vill ju ha det i iCloud, går inte det?

I systeminställningar för iCloud har jag bockat för "Dokument och data".

 

Tacksam för svar, och hoppas att jag inte har köpt pages i onödan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara dom till iCloud från din dator så får du öppna din webbläsare och surfa in på http://www.icloud.com

logga in där och klicka på iWork, sen drar du dokumenten dit.

Sen ser du dokumenten nästa gång du öppnar pages på din iphone eller ipad, så länge som är inloggade på samma Apple-ID.

Eller om du loggar in på iCloud från någon annan dator och hämtar dokumenten den vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit Pagesdokumentet dit, men jag kan ändå inte se om det är lagrat? Måste jag kolla från en annan dator?

 

Har inte tänkt att använda genom min iphone, utan ville liksom ersätta Word och Dropbox med Pages/iCloud. Dels bra som säkerhetskopiering och även att komma åt dokumenten från en annan dator. Men jag vill ju kunna se i iCloud från min egen dator vilka dokument som är sparade också.

 

När jag öppnar iCloud på min dator och sen klickar på iWork så kommer bara den här bilden upp.

post-59244-002705600 1328217583_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages på Mac kan inte spara direkt på iCloud än, det är förväntat att nästa version av Pages kan det. Pages på Mac har ju inte uppdaterats på länge nu. Det är bara Pages på iOS (iPhone, iPad) som sparar direkt i iCloud i bakgrunden utan att man behöver göra något alls. Icloud är en synktjänst mellan Mac och iOS-enheter (iPhone och iPad). Det är alltså ingen lagringstjänst som Dropbox, utan en synktjänst. Apple erbjuder ingen lagringstjänst, den togs bort när de tog bort iDisk. Idisk var som Dropbox men den finns inte längre.

Idén med iCloud är alltså att synka information mellan stationära och mobila enheter automatiskt i bakgrunden. I dagsläget är det iOS-delen som fungerar bäst, medan Mac-applikationerna ligger efter.

 

Jag tror du måste ha iWork på en iOS enhet först för att öppna iWork på iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men förstår inte hur jag ska se det i iCloud (från min dator) när jag bara får upp den där bilden som jag bifogade?

Jag har dragit Pagesdokumentet dit, klickat på molnet (längst upp till vänster) och får upp en ruta där jag kan välja fil att spara/ok. Men sen återgår det bara till den där bilden, "iCloud for Pages iOS".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du måste ha Pages på en iOS enhet för att allt ska fungera. Icloud är som sagt en synktjänst och ingen lagringstjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså ingen lagringstjänst som Dropbox, utan en synktjänst. Apple erbjuder ingen lagringstjänst, den togs bort när de tog bort iDisk. Idisk var som Dropbox men den finns inte längre.

Idén med iCloud är alltså att synka information mellan stationära och mobila enheter automatiskt i bakgrunden. I dagsläget är det iOS-delen som fungerar bäst, medan Mac-applikationerna ligger efter.

 

Jag tror du måste ha iWork på en iOS enhet först för att öppna iWork på iCloud.

 

Ok, tack! Läste just ditt tillägg, då förstår jag bättre, hade i så fall missuppfattat vad Pages/iCloud kunde användas till, eftersom jag främst var intresserad av att lagra dokument i iCloud, för att sedan komma lätt åt från annan dator, som sagt inte så intresserad av att kunna komma åt dokumenten från iphonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud är dessutom inte färdigt än utan det är ett pågående projekt. Det kommer mer stöd längre fram i kommande versioner av iWork för Mac, men fortfarande då en synktjänst där tanken är att iCloud automatiskt ska ha kopior på ens information utan att man behöver spara eller öppna på ett särskilt sätt - och det är det som skiljer iCloud från andra tjänster. På en iPhone eller iPad exempelvis så sker synken med iCloud automatiskt utan att man behöver göra något. Finns iCloud inte tillgänglit (ingen internettäckning eller dylikt) så sparas dokumentet lokalt, så fort det finns internet synkas dokumentet automatiskt med iCloud. Och om man då har säg en iPhone och en iPad så finns samma dokument i båda enheterna automatiskt via iCloud utan att man behöver tala om det eller välja något särskilt. Så på iPhone och iPad så ser du inte iCloud egentligen, du behöver inte gå in på iCLoud. Allt sker automatiskt i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lagring är det ju, om än automatisk.

Jag har Pages för iOS, men inte för OS X än. Jag aktiverade iCloud i Pages och använder det på datorn. Jag hittade nyligen mappen ~/Library/Mobile Documents/com-apple-Pages/ och där ligger saker jag känner igen från min iPhone, så synken mellan lur och dator verkar funka, även om inte Pages osv funkar än.

 

(~ betyder husmappen, alltså den med ditt användarnamn. Biblioteket i husmappen är egentligen dolt i OS X 10.7, men om du klickar Gå i Findermenyn och sedan håller nere alt så kan du se den.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era svar! Nu har jag installerat appen Pages på iphonen och det fungerar nu så som ni beskriver. Nu förstår jag att det på sätt och vis var onödigt att köpa Pages för datorn, eftersom det inte synkar automatiskt från iOX till iCloud, jag får alltså öppna iCloud och dra dokumenten dit, men det fungerar ju även med Word dokument, så Pages i datorn blev kanske överflödigt. Fördelen med Pages i datorn är väl då att det lätt går att dela till iWork.com istället.

Hoppas på en uppdatering av Pages/iCloud snart som innebär att synkning av dokument i iOX från Pages sker automatiskt till iCloud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Hoppas på en uppdatering av Pages/iCloud, som innebär att synkning av dokument i Pages Mac OS X sker automatiskt till iCloud.

menade jag.

sorry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast lagring är det ju, om än automatisk.

 

Men inte som Dropbox där du kan lagra vad som helst. I iCloud behöver applikationerna vara förberedda för iCloud för att iCloud ska kunna synka. Det är alltså applikationsstyrt, inte som Dropbox som är som en hårddisk på nätet där du sparar vad som helst och hursomhelst och enkelt kan dela ut till andra. Grunden i iCloud är synken - dvs, har du samma applikation på flera enheter så har du också samma dokument för applikationen på flera enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...