Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera ny SSD (OCZ Agility) MB Pro tidig 2011


sonyman

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är relativt ny i mac-världen & har nu införskaffat mig en SSD som jag ska använda istället för den vanliga HDD:n.

 

Om jag har gissat rätt så tar jag en back-up via Time Machine till en extern hårddisk via USB=korrekt?

Får jag med allt jag då har på datorn, program, OS, bilder o dyl?

 

Hur går jag tillväga sen med nya SSD:n, om jag behöver uppdatera FW, gör jag det när den sitter i MB:n o allt är inlagt på den?

 

Ursäkta dumma frågor men vill vara säker på att jag gör rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine-backup kan fungera. Själv klonade jag över alltihopa med asr-funktionen (finns inbyggd i Mac OS X). Jag tror detta går fortare.

 

Det förutsätter dock att du har någon annan disk att starta ifrån, exempelvis startskiva som följde med datorn om du köpte den med Mac OS X 10.6?

 

Skicka ett mejl så kan jag skicka en instruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej & tack för snabbt svar.

 

Jag hade Lion förinstallerat på datorn, dvs ingen skiva.

 

Kan man klona över allt till en extern disk som är kopplad via usb o sen starta upp från den när ssd:n sitter i för att på så sätt föra över klonen till SSD:n?

 

Hur gör man sen med FW på ssd:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator kom också med Mac OS 10.7 men jag slängde ut det direkt och har kört 10.6 hela tiden, installerade från en kopia av installationsskivan från MBP av samma modell som var såld med Mac OS 10.6 tidigare under förra året.

 

Jag vet alltså inget om hur det fungerar med Mac OS 10.7 men jag har hört talas om att man kan skapa en verktygsskiva på en bränd DVD från systemet?

 

Vissa har också nämnt att man kan återställa systemet från datorns firmware, det tycker jag låter lite märkligt men det är kanske möjligt?

 

Om du verkligen behöver uppgradera SSD:ns firmware är nog lite tveksamt också. Jag kör en Vertex 3 med FW 2.06 som man tydligen ska ersätta snarast om man läser lite. Jag har dock inte haft några som helst problem och utifrån det jag har läst verkar problemen som varit inte drabbat några Macar alls utan bero på felaktigheter i BIOS:et på PC-datorer.

 

Skicka gärna ett privat meddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort följande:

 

Uppdaterat Lion

Kopplat in min WD externa disk via usb till datorn

Formaterat om den till Mac OS Extended (journalförd)

Skapat en GUID-partitionstabell

Klonat Macintosh HD till externa disken med CCC (lät allt vara default o körde "Maintain a backup (no archiving) )

* Här pratas det en del om recovery-partitionen som ibland faller bort, vad/hur/när????

 

Är detta rätt so far?

 

Nästa steg var för mig att byta ut orginal-HDD mot SSD:n, starta upp (hur?). Boota mot externa usb-disken för att sen köra en klon tillbaka till SSD:n.

 

Är detta korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...