Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag bort detta?


Bustermania75

Rekommendera Poster

Bustermania75

Hej!

Jag har gjort det förbjudna, faktiskt första gången. Har alltid svurit att det inte kommer att ske, men nu blev det såhär i stridens hetta.

Har satt upp PS3 Media Server (PMS) på min Macbook för att streama till min Playstation 3. Fungerar finfint.

Sedan provade jag lite plugins som finns för att kunna streama webströmmar och det var då det hände.

En plugin kräver ett program som heter rtmpdump, och via en länk på PMS hemsida laddade jag ner det, här http://trick77.com/2011/07/30/rtmpdump-2-4-binaries-for-os-x-10-7-lion/ .

Installerade och SKREV IN ADMINLÖSEN. 0,1 sekund senare ångrade jag mig... med då var det förståss för sent. Korkat.

Nu min fråga. Installationen sker till usr/local/lib respektive .../bin. Dessa mappar kan jag inte se, även om jag väljer att visa alla filer.

Hur vet jag om något hamnat där?

Hur kan jag i så fall få bort det?

Tror ni jag installerat något farligt?

Vad ska/borde jag göra?

 

/ Buster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen sker till usr/local/lib respektive .../bin. Dessa mappar kan jag inte se, även om jag väljer att visa alla filer.

I Finder, Menyn "Gå", välj "Gå till mapp" och skriv in usr/local/lib

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Finder, menyn Gå - håll nere Alt-knappen och alternativet Bibliotek kommer upp. Gå dit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bustermania75

Tack för snabba svar!

Telly, med den metoden får jag meddelandet "mappen kan inte hittas".

Raphael, har i terminalen gjort att jag kan se alla systemfiler, då ser jag ovan nämnda bin- och lib-mappar men med en liten symbol som motsvarar förbjuden infart ungefär, och när jag klickar på mapparna händer inget alls. Ser att mapparna är skapade igår, men finner inget innehåll.

Så här ser det ut.

/ Buster

post-17751-088874200 1328009655_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..prova Lion tweaks om du vill visa Library mapparna hela tiden :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Telly, med den metoden får jag meddelandet "mappen kan inte hittas".

Raphael, har i terminalen gjort att jag kan se alla systemfiler, då ser jag ovan nämnda bin- och lib-mappar men med en liten symbol som motsvarar förbjuden infart ungefär, och när jag klickar på mapparna händer inget alls. Ser att mapparna är skapade igår, men finner inget innehåll.

Så här ser det ut.

/ Buster

Är du inloggad som administratör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du startar ett kommandofönster så kan du söka fram de filer som skapats/ändrats.

 

t.ex. "sudo find /usr/local/lib -mtime -1" för att få fram ändrade filer det senaste dygnet. Du kommer få ange ditt lösenord för detta kommer köras som root.

 

Använder du -mmin istället kan man söka i minuter istället för dygn.

 

Skriv "man find" för att läsa mer om kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bustermania75

Hej igen!

Ja, jag kör som admin.

För att se alla filer kör jag i terminalen "defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES".

Sedan startar jag om finder med alt + långt klick på findersymbolen i dockan. Sedan kan jag se alla filer.

För att återställa så att man inte längre ser alla filer kör jag "defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles NO" i terminalen och startar om findern igen.

 

Provade sudo-kommandot som reinew tipsade om, nya filer/mappar senaste dygnet enbart "usr/local/lib".

 

Ok, någon som känner till källan jag länkade till i första inlägget? Det jag laddade ned och utförde var en .pkg-fil, kan man kontrollera den på något sätt? Är helt enkelt orolig att jag inhandlat något fuffens...

Tack för hjälpen!

/ Buster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...