Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Efterlysning

mackie

Recommended Posts

Jag undrar om det finns någon på det här forumet som säljer appar, låtar, böcker eller annat (?) via Apples kanal iTunes.

Det jag undrar är hur ni har löst frågan med US Tax ID som man väl måste ha för att kunna registrera sig på iTunes connect?

Jag själv skulle vilja registrera mig för att sälja böcker via iBookstore men går på pumpen på just den här frågan. När jag läser på om detta så verkar det inte helt klart hur man exakt ska göra. Det verkar bla som att man måste ha ett intyg/dokument från Apple att man "säljer" saker via dom och hur man får detta fattar jag inte alls. Men jag kan ju ha fel, så finns det någon därute som har erfarenhet kring att sälja via Apple - hur gjorde ni???

Tack!

Säljer man musik via iTunes så gör man det inte direkt, utan man gör via tjänster som "signar" upp en. Detta därför att iTunes inte skriver kontrakt med enskilda / små artister, utan jobbar mot bolag. De tjänster som "signar" upp en som artist på iTunes fungerar i praktiken som en "front end" mot iTunes gentemot artister och låtskrivare, som ett slags "skivbolag" kan man säga enkelt uttryckt.

När det gäller böcker så är det en annan situation och man behöver mycket riktigt ett skatte-ID från USA. Det beror på att boken i praktiken publiceras i USA och därmed lyder under USA:s lagar och skatteregler.

Du får detta härifrån - http://www.irs.gov/businesses/small/article/0,,id=97860,00.html

Ok tack så mycket för informationen.

Vad är det som gäller för appar då? Har läst att de inte "publiceras" i USA och därför sluppit problematiken med ett ITIN (US Tax ID).

Tja då är jag tillbaka till det jag skrev inledningsvis att jag behöver ett intyg av Apple för att kunna ansöka om ett US tax id :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...