Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skrivprogram

Discoj

Recommended Posts

Tänkte höra här vilka skrivprogram så som Word, ni vill rekommendera? Snygga gränssnitt, enkelt osv.

Tack

Har svarats så många gånger på detta tidigare, hittas om man söker...

Frågan är vad du söker, vad ska du ha det till?

Skrivprogram kan delas in två huvudbitar.

Ordbehandlare och projekthanterare.

Ordbehandlare sysslar med formatering och layout och sidfötter och sidhuvuden, olika typsnitt, de mer avancerade har även indexeringsmöjigheter...

Pages - är en bra och billig ordbehandlare och layoutprogram. Som två program i ett. Har de grundläggande funktionerna och bra kompatibilitet med Word utan att vara Word. Är man van vid Word kan man bli förvirrad för Pages har helt annan användarmiljö, men det gäller å andra sidan de flesta Mac-program.. Mac är annorlunda än Windows. :)

För mer avancerade användare finns Mellel och Nisus Writer Pro. Dessa har högre ordbehandlingsfunktionalitet, om än att de saknar layoutmöjligheterna hos Pages. Både Mellel och Nisus har mer avancerade funktioner för indexering och fotnötter än Pages. Nackdelen med båda är att kompatibiliteten med Word är sämre. Nisus är bättre än Mellel här men inte lika bra som Pages. Mellel har en snygg användarmijö men känns lite udda jämfört med Pages och Nisus i användarmiljön, jag trivs inte med Mellel men funktionsmässigt är det riktigt bra. Priset är 299 kr. Nisus Writer Pro har en bra och enkel användarmiljö som jag trivs bra med. Dock är det dubbla priset mot Mellel. Billigare än MS Word men dubbelt mot Mellel är lite väl...

Projekthanterare för skribenter och författare - är program som fokuserar på innehållet istället för på formen. Flera program här har väldigt enkla formateringsmöjligheter och några har inga alls. Idén är att du skriver texten i projekthanteraren och sedan importerar du den till ett layoutprogram eller ordbehandlare när du vill publicera din bok eller vad det nu kan vara.

En projekthanterare för text underlättar själva skrivandet för skribenter, genom uppbyggnaden av sidan och användarmiljön. Det är som databashanterare fast för texter. Man kan skriva olika delar av text med större möjligheter att flytta omkring delar och dela in i kapitel, än i ordbehandlare. Sysslar man med filmmanus och teatermanus eller stora romaner, kan man ha databaser för karaktärer, miljöbeskrivningar och så vidare, och man kan ha anteckningar vid sidan om huvudtexten med olika tilläggsinformation. Man kan få upp strukturer av texten mer överskådligt. Man kan lägga in reserarch inför skrivarbetet i egna mappar och skilja på det som ska in i texten och det som är referensmaterial. Man kan lägga in olika status på textbitarna som färdigt, första utkastet, andra utkastet och så vidare. En del program räknar tiden hur mycket man har ägnat sig åt så man kan sätta upp ett mål att man ska skriva ett visst antal ord om dagen och så vidare.

För generella skrivprojekt så är min favorit Ulysses - som just nu kostar 75 kr på Mac App Store och det är sanslöst billigt! Finns i svensk version. En semantisk textredigerare, för skrivprojekt. Alltså fokus på innehåll snarare än form.

Ett dyrare och mer flashigt program är Scrivener, som också är mycket populärt men det ligger på över 300 kr. Ulysses och Scrivener är väldigt lika, men Scrivener har mer ögongodis och har fler formateringsmöjligheter (som jag upplever distraherar mer än hjälper). Jag har Scrivener också, men föredrar Ulysses för Ulysses har en naknare och renare användarmiljö och är ändå mycket kraftfull. Ulysses var först. Scrivener har hämtat inspiration från Ulysses.

Är man mer inne specifikt på manus så är Storyist ett fantastiskt program. Mindre rörigt än Scrivener och mer avancerat än både Scrivener och Ulysses, och dubbla priset då... Storyist finns dock inte på Mac App Store som de övriga gör.

För filmmanus är Final Draft branschstandard, men finns billigare alternativ.

Finns många fler projekthanterare för text, men dessa är de jag själv föredrar.

I Mac App Store finns några skrivprogram samlade under "Apps for writers". (det finns fler program i App Store för skrivande än de som är samlade i den kategorin, misstänker att det är en reklamkampanj och vill man synas där får man som utvecklare betala och alla har inte valt att vara med...). Du hittar "Apps for writers" längst upp till höger, där finns en scroll med olika indelningar som rullar stegvis. Om alternativet inte syns för tillfället så kan man dra musen dit så får man upp pilar så man kan rulla själv och då kommer det upp...

Att skriva text i- borde väl alla ordbehandlingsprogram klara. Sen så sönderfaller ju valet till detta med gammal vana / användarupplevelse:)

För iPad är Pages ett excelent val. Trots att det är bantat (vad jag förstått) ändå har de funktioner man oftast behöver. Priset är dessuto oslagbart- under 50-lappen.

I somras så slängde jag ut min 8 år gamla hempc och köpte en iMac 27". I förstone tänkte jag - jag skriver så lite hemma - det får bero men upptäckte snart att jag saknade mitt gamla word.

Prövade då Open Office etc gratis/halvgratis progg. Ok, funktionerna finns ju där - men fulare och rörigare gränsnitt får man ju leta efterbadtaste%20%2816%29.gif Då tycker jag mig under alla år med pc borde ha sett det mesta här..

Dillemat löste sig med att arbetsgivaren erbjöd oss anställda senaste Office-paketet (PC/MAC) för 147:- ink. moms. (Download) Hemskickad DVD kostade 210 spänn. (enanvändarlicens för privatbruk).

Då kapitulerade jag och valde den lättaste vägen:blush:

Hade inte detta erbjudande dykt upp så skulle jag nog valt Pages. Om inte annat så för priset och att det är .doc kompatibelt mot pc-världen- vilket jag anser vara ett absolut måste.

Just my2p

Tack för svaren.

Det ska i första hand användas av min flickvän för att skriva arbeten och sedan kunna skicka till sin lärare (PC, word) och hon ska i sin tur kunna öppna upp dokumentet smärtfritt. Förstår att Pages är inte Word, men är säker på att ni fattar vad jag menar.

Vad jag har läst kan man spara ner doc. alternativt docx-filer från Pages. Är det samma typsnitt osv då?

Tack

Vad jag har läst kan man spara ner doc. alternativt docx-filer från Pages.

Man kan spara DOC från Pages, dock inte DOCX.

Är det samma typsnitt osv då?

Det beror på typsnitten i mottagarens dator. Typsnitten kommer inte med i DOC-filen, men det gör det inte från MS Word heller. Det som finns i dokumentet är en markering vilka typsnitt som ska användas. Om dessa typsnitt finns på mottagarens dator så visas de, om de inte finns så brukar man få ett felmeddelande om att dokumentet använder typsnitt som inte finns i datorn.

Vill du vara säker på att filerna blir helt Wordkompatibla så är det Word som gäller skulle jag säga. Allt beror ju på vad man ska använda programmet till. Ska du köra filer mellan iPad och Mac så är ju Pages bäst t ex.

För mig är kompabiliteten med Microsofts Office paket viktigast så jag kör Office för Mac för det mesta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...