Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mount Macbook via Mac Mini


zkab

Rekommendera Poster

Har inte så stor erfarenhet av Mac världen (kör själv Linux) men har hjälpt en släkting med diverse Mac problem så gott det går ... men nu har jag stött på problem som jag inte grejar.

Så här ser det ut:

 

Kör en Macbook trådlöst mot en router (Cisco) och det fungerar helt OK.

 

En Mac mini inköptes för en tid sen och konfigurerades ... inga problem.

Mac min är kopplad till en TV via hdmi och till Cisco routern via en kabel.

 

Problemet då ?

Jo, hur kan jag nå mappar i Macbooken från Mac mini dvs hur mountar jag en volym från Macbook -> Mac mini ... de sitter ju på samma nätverk 192.168.1.xxx

Har pingat från Mac mini -> Macbook och tvärom ... fungerar helt OK dvs de känner av varandra.

 

Anledningen med en kabel koppling Mac mini -> routern är att Mac mini är utanför räckvidd för trådlös kommunikation från routern ... Airport är avstängd på Mac mini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du kan inte se den andra datorn under Gå > Anslut till Server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå > Anslut till Server visar mig namnet på det trådlösa nätverket som Macbook kör mot routern ... inte namnet på Macbooken.

Om jag försöker att ansluta med det föreslagna nätverksnamnet så får jag att anslutningen misslyckades (både som gäst och registrerad användare med Macbookens user/passwd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kryssat i Fildelning i Systeminställningar >Delning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn du ska ansluta till ska du aktivera fildelning i delnings menyn under inställningar.

 

Sen på datorn du ska ansluta med ska du klicka på 'Gå' i finder och sen 'Anslut till server'. eller trycka cmd+K. Bläddra sedan efter den andra datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips när du löst delningen är att lägga till volymen(erna) i Preferences -> Users & Groups -> Välj användare -> Login Items så att den mountar automatiskt vid boot, så slipper användaren göra cmd + K varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...