Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få fram information om kameran i en bild


Pontus.

Rekommendera Poster

Hej, min vän har ett problem. Hennes kamera blev snodd och nu har vi en misstänkt. Personen lade ut en bild på Facebook på sig själv tagen med en digitalkamera i en spegel (kameran var översuddad). Nu undrar vi om det finns något program där man kan se information om vilken kamera kortet är taget med.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, min vän har ett problem. Hennes kamera blev snodd och nu har vi en misstänkt. Personen lade ut en bild på Facebook på sig själv tagen med en digitalkamera i en spegel (kameran var översuddad). Nu undrar vi om det finns något program där man kan se information om vilken kamera kortet är taget med.

 

Tack!

Vill du kolla det via en bild som du laddar ner från Facebook?

Jag tror att informationen förstörs vid uppladdningen, men om du hittar minneskortet så kan man möjligen få fram en del matnyttig info via något EXIF-program. Vet dock inte om man får fram exakt från vilken kamera som är använd eller om det bara är från vilket märke/modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror oxå den kan ha förstörts, men du kan ju enkelt kolla bilden i datorn. Slå igång den inbyggda webservern om du inte redan gjort det. Sen kan du t ex använda dig av exemplet på php.net

 

http://www.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php#example-2915

 

Spara den "färgglada" koden i en fil och döp till test.php

Byt ut namnen "tests/test1.jpg" och "tests/test2.jpg" till ditt bildnamn (där bilden ligger).

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan öppna bilden i förhandsvisning och trycka kommando-i. Där visas en massa EXIF-data. Bilder tagna med min systemkamera får serienumret inlagt i EXIF-datat. Oklart dock om det är kamerans eller objektivets serienummer. Förmodligen objektivets för det listas tillsammans med objektivdatat.

 

EDIT: Du måste ha tag på en originalbild från kameran. Alltså en som inte processats av Facebook eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...