Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ränder på skärmen


xeric

Rekommendera Poster

Upptäckte ikväll lite ränder o skit på min skärm som jag inte såg i morse eller igår. Måste ha kommit nu el under dagen.

 

Naturligtvis är man ju orolig att det är grafikkortet, men jag hoippas det bara är skärmen.

 

post-64246-094276700 1327619936_thumb.jpg

 

Övredelen...

Sånärsom på de lite bredare mörkare vertikala ränderna som blir när man fotar en skärm med kamera (tog med min mobil) - så de tunna tunna ljusa linjerna (vågräta) är det som dykt upp.

 

Det finns endast i skärmens övre del - täcker ca 12-15% från skärmens överkant. Gissar på att de är ≈ 20st, med 0,5-1cm mellanrum. Även i överkant av menyraden - en kraftig vitt linje. Finns även i nederkanten av skärmen.

 

Nedre bilden är en skärmbild från samma yta. Inga ränder el vit linje.

 

 

Förhoppningsvis och troligast är det att det är min skärm (Samsung SyncMaster 950p). Den har ju några år på nacken. Vore mindre kul om det är grafikkortet i en 6mån gammal dator.

 

Körde en avmagnetisering och en återställning utan skillnad.

 

Nu har jag ingen Xtraskärm jag skulle kunna byta/testa med för att kunna utesluta skärm eller kort.

Nån som har ngn kvalificerad gissning på vilket av det som det kan vara? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Thomas Ytterberg

Skulle gissa på skärmen och ett problem med A/D-omvandlingen, alternativt problem med vga-kablage (och eventuell adapter). Det rör ju sig om en 12 år gammal skärm. Felet ser i alla fall ut att vara i den analoga domänen vilket är en "fördel" i sammanhanget.

 

Fast det kräver förstås att du kör datorn mot en fungerande skärm och ny kabel för att bekräfta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar... Ja, jag kör med en liten adapter i grafikortet och sen en vanlig VGAkabel. Har inte hunnit/kunnat testa än mot en annan skärm, men jag skall försöka låna ihop kabel/adapter och skärm för att kunna kolla olika kombinationer.

 

F ö är skärmen fortfarande riktigt bra, trots sin ålder.

 

 

Är ju lite rädd för den dagen man måste skaffa ny skärm... dvs en plattskärm. Är varken så påläst el insatt i hur de klarar färgåtergivningen nu jmf med då de kom. Har ju oftast hetat att plattskärmar inte klarar av att återge färger på samma sätt som CRT. Antar att det jämnat ut sig en aning. Men hur mkt?

 

Man skulle ju vilja ha en sån LG med RGB-Led (W2420 ??) Men jag har inte råd med någon lyxskärm just nu. Sen tycker jag det är så svårt med alla värden som finns idag på lum o respons osv. Och en lite djungel med alla upplösningar. Sett flera olika skärmstorlekar med samma upplösning. Nån av dem ha ju fel. Antar det löser sig med en sån på plats, bara det att, man vill ju veta den exakta upplösningen för den skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...