Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den svenska eldkastaren...


Semmelman

Rekommendera Poster

Brinner längre om det brinner uppifrån och ner

 

Vill ju till att ha en torr klamp också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brinner längre om det brinner uppifrån och ner

 

Men det var ett jäkla slöseri med näver. Lågorna slickade ju bara mot himlen, knappt mot det omgivande trät.

Jag hade lagt "böset" underst, men iom att jag tydligen missade den lektionen i scouterna så har jag ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit bra om han sagt om det var torr eller färsk ved som användes.

 

Fördelen verkar vara att man får en ganska skyddad eldstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klassiker i skogen är att ta motorsågen och köra tre snitt så det blir sex tårtbitar och elda i och det fungerar med nyhuggen ved. Men man ska inte såga ända ned utan spara en bit så det håller ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste för något år sedan boken Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst. På grund av klimatet var det ju livsviktigt att kunna göra eld oavsett väder och vilken ved som fanns. Bland annat beskrivs det hur man bygger en glödbädd, verkar bra att kunna om man tvingas övernatta i -30°, men inte helt riskfritt. Fast när man vaknar kan man koka kaffe på "sängen". Har för mig att samma trä kunde ha olika namn om det var torrt eller murket osv. Verkade handla om olika glödegenskaper mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Mattiasgbg

Verkar lite dumt att man eldar med själva spisen, förr eller senare rasar den ju. Och är det så vanligt att man bär med sig både såg och yxa i skogen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...