Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac från 2008/2009 fryser vid uppstart


IamI

Rekommendera Poster

Jag installerade OSX lion på den för ett par månader sedan och den har gått att köra ett tag,

strax innan den började "frysa" så blev det lite streck över skärmen men den funkade trots allt men nu är den helt hopplös.

 

Jag har försökt med att zappa Pram, säker start och köra från install skivorna, samma sak oavsett vad jag gör.

Den gråa startskärmen med äpplet kommer upp...kugghjulet/solen whatever..börjar snurra ett tag men sedan så stannar det och står helt stilla.

 

Jag har startat upp den från annan Mac som extern hårddisk via FireWire och hårddisken dyker upp precis som den ska, har kört skivverktyg på den med för att reparera men den säger att allt är ok.

Kan det vara något med grafikkortet som är galet? Just med tanke på de strecken som dök upp innan den la av.

 

Någon som har någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem som du. Jag har en iMac från, tror jag, 2007/2008. Den startar upp och fungerar ca tre minuter sen fryser bilden och ingenting fungerar, förutom musen. Någon som har tips på hur jag ska få liv i den? Kan det vara grafikkortet som inte klarade av senaste uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man blåsa den ren med Skivkontroll för Lion och sedan nedgradera till Snow Leopard, eller måste man ha skivkontroll från SL för att det ska fungera och hur gör man i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla vad du har för Programvara installerad..Allt som är skrivet för PowerPC måste du rensa bort..

 

Bara sånt som är Intel och Univerasal kan du ha i datorn.

Gå in under äpplet, Om den här datorn >Mer info välj Program och inventera vad du har

post-113-082049100 1328345092_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missförstår Poca, jag vill nedgradera för att min iMac inte fungerar med Lion. Frågan är bara hur eftersom jag inte kan starta upp min iMac men jag kan komma åt den från min bärbara som dock också har Lion. Att PowerPC programmen inte fungerar med Lion spela ju ingen roll i så fall...eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv en mängd PowerPC-program som gjorde att min iMac inte fungerade med Lion..efter bortrensning av PPC så fungerar Lion utmärkt.

Den låste sig både i uppstart och avstängning innan..

Även vissa filer i Excel måste bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...Men eftersom jag inte ens kan starta upp den så är det ju svårt att gå in under äpplet, men jag kan ju testa att slänga en del från min bärbara.

Men vet du hur det är med skivverktyg..kan man använda Lions först och sedan installera SL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det gjort och SL gick bra att installera från bärbara men skitdatorn fryser ändå vid uppstart. Kan den bete sig såhär ifall grafikkortet är paj? Kan man i så fall byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fryser den även vid Säker start?

 

Grafikkortet är i princip hela datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den fryser då med och ifall jag försöker starta upp på skivan ("C" kommandot), den fungerar dock som firewiredisk och visar FW märket på hela skärmen. Känns surt att behöva skrota en dator som är 3-4 år gammal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sista halmstrå:

 

Ta ut alla RAM-minnen, sätt i ett, försök starta.

Hjälper inte det så ta ur det och sätt i ett annat.

 

Kan vara trasigt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde köra Apple Hardware Test, ger dig besked om det är hårdvarufel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker köra Apple Hardware Test men det var ju inte direkt någon dans på rosor. Hittar inte det så att man kan köra letat både på nätet och på originalskivorna. Hade grna velat köra det ifall det är något med grafikkortet, men eftersom jag verkar gå bet på det så får jag testa plocka ur minnemodulerna växelvis istället. Men det blir i så fall i morgon, hinner inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Status: Laddade ned AHT enligt länken , installerade det men lyckades aldrig starta det, startade och höll ned D (det gjorde jag även med originalskivan) men det gick aldrig igång.

Testade sedan att plocka ut en minnesmodul och startade om, med resultatet att nu fryser datorn lika tidigare på både CD, säker start och vanlig start men sedan kommer även rullgardinen, fastän jag dessutom testat både att kasta om minnesmodulerna och även bara köra med 1 st.

Jag börjar misströsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vilket grafik-kort det sitter i din iMac?

 

Vilken modell-kod har du, börjar med A följt av 4 siffror?

 

 

Är det ett nVidia graffe, KAN det vara en/flera lödning som glappar.

 

En grej kan ju vara att "baka" logic-kortet.

 

 

Eller så är det taskiga minnen på GPU'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står Nvidia under foten, hittar ingen modellkod som börjar på A bara, fast det är ju så liten text och min syn är inte vad den var en gåg i tiden.

iMac 24, 3,06, X1GB, NVIDIA, 750

 

Baka logik kort är det lika med att länga in det i ugnen på några grader, hur får man ens ur det r datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...