Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur formaterar man en mac på lättast sätt?


rydboholm1

Rekommendera Poster

Hello.

 

Frågan är som rubriken antyder; Hur formaterar man en mac på lättast sätt?

 

Nämnvärt är väl att jag har haft den (Macbook) i 3,5 år.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du formatera den? Ska du sälja den och därför rensa den? Har du skaffat ny hårddisk? Ska du spara filerna innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att den har börjat kännas ganska långsamt det senaste. Därav. Jag har en extern hårddisk, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att den har börjat kännas ganska långsamt det senaste. Därav.

OMFORMATERING AV DET SKÄLET ÄR NÄSTAN ALLTID ONÖDIGT. !"#€#€%%& skiftlås.

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man formaterar en Mac med programmet Skivverktyg, som ligger i Verktygsmappen. Observera detta tar bort precis allt på datorn, inklusive operativsystemet. Så man bör ha skivor med operativsystemet tillgängligt plus säkerhetskopia av hårddisken med ens program och dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OMFORMATERING AV DET SKÄLET ÄR NÄSTAN ALLTID ONÖDIGT. !"#€#€%%& skiftlås.

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

http://forum.macworl...tart-safe-boot/

 

Får man lägga sig i och fråga varför det är onödigt att formatera om för att datorn börjat bli slö?

Jag är en ganska ny Mac användare. Då man är van att använda PC - så brukar man ju faktiskt göra på det viset :)

Ännu en anledning till varför Mac är bättre!

 

- Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man lägga sig i och fråga varför det är onödigt att formatera om för att datorn börjat bli slö?

Jag är en ganska ny Mac användare. Då man är van att använda PC - så brukar man ju faktiskt göra på det viset :)

Ännu en anledning till varför Mac är bättre!

 

- Andreas

 

 

För att filsystemet HFS+ inte fungerar likadant som NTFS eller FAT. Kontrollera skivbehörigheter i skivverktyg och reparera dessa vid behov samt se till att du har 20GB ledigt minst på din HDD. Då brukar datorn inte kännas slö. Kolla också om det är så att du har tillräckligt med ram så att det inte är brist på ledigt ram minne som gör datorn slö.

 

/Lars

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att filsystemet HFS+ inte fungerar likadant som NTFS eller FAT. Kontrollera skivbehörigheter i skivverktyg och reparera dessa vid behov samt se till att du har 20GB ledigt minst på din HDD. Då brukar datorn inte kännas slö. Kolla också om det är så att du har tillräckligt med ram så att det inte är brist på ledigt ram minne som gör datorn slö.

 

/Lars

 

 

Tack för svaret. Okej, jag var mest nyfiken på varför man inte behövde. Jag har inte fått något problem med att min Mac blir slö - än iallafall.

Det problemet har jag haft med mina gamla PC's. Då har jag alltid haft minst 50GB ledigt, men blir endå alltid slött allt eftersom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X jobbar också med automatisk defragmentering i bakgrunden vilket gör att även av denna anledning så går OS X bättre.

...

Men det är dags att vara motvalls kärring.totaltgalen.gif Eftersom magnetismen avtar med tiden och skador på sektorer förekommer av olika anledningar så kan det vara ide att blåsa hårddisken med skivverktyget. När du då väljer Radera ( som är formattera på Mackiska ) så väljer du Säkerhetsalternativ/Radera genom överskrivning av nollor. Det tar tid men förutom att all info verkligen raderas så undantas defekta sektorer och du får bästa förutsättning för ett snabbt och säkert OS X.

...

Eftersom MacBooken har en lite långsammare hårddisk än en stationär och levereras dessutom med lite RAM kan man komma till en punkt där allt plötsligt går väldans segt därför att hårddisken börjar att användas i stor utsträckning som tillfälligt RAM. Den vanligaste lösningen är att pula i så mycket RAM det går om det börjar sega och badbollen blir vanligt förekommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...