Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märklig sak hände


zean

Rekommendera Poster

Jag hade ställt datorn (Macbook) i viloväge några timmar utan att ha den inkopplad i väggen.

När jag kom tillbaka var den avstängd så jag tror att batteriet tog slut.

 

När jag sedan satte på den så hade klockan i datorn gått tillbaka till den 1 januari 2001.

Jag har aldrig varit med om det förut. Jag menar, jag trodde att datorn hade minne av vilken tid det var oavsett.

 

När jag sedan måste fylla i säkerhetsnyckeln för internet vilket jag inte brukar behöva annars och ska logga in så kommer två olika frågor upp:

 

- Vill du att programmet configd ska acceptera inkommande nätverksinställningar?

 

- Vill du att programmet mDNSResponder ska acceptera inkommande nätverksinställningar?

 

Vad handlar detta om egentligen? Jag accepterade båda två, men hoppas att det inte är något farligt. Vet ni något om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig med ett par, tre gånger både på min Mbp och min iMac, samt en bekants iMac, verkar som om det skulle vara något problem med Apples tidserver och att datorn inte får rätt tidssignal.Vid dom senaste tillfällena som detta hände så har jag bara låtit datorn stå på någon timma så har det löst sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting (?) har uppenbarligen inte sats i viloläge och kört slut på batteriet så att tid och datum har »reset:ats« (tror inte bärbara har ett separat batteri för detta som stationära)..

 

- jag tror du bara behöver ställa in tid och datum så kommer alla program och inställningar fungera som de ska..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonting (?) har uppenbarligen inte sats i viloläge och kört slut på batteriet så att tid och datum har »reset:ats« (tror inte bärbara har ett separat batteri för detta som stationära)..

Jaså? Förut så hade alla bärbara macar ett backupbatteri iaf. När slutade de med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, har hänt ett par, tre gånger även på min och en bekants iMac, så det kan knappast bero på att batteriet har tagit slut, bägge macarna var ca ett par månader gamla när det hände första gången, jag sökte på nätet om problemet och det verkar som om det skulle vara något fel med tidssignalen från Apple eller hur OSX tar emot signalen (en bugg?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känd bugg. Har också hänt mig ett par gånger. Kör du Snow Leopard? Buggen har inte hänt mig sedan jag bytt till Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kör snowleopard.

 

Men tack för svaren, då vet jag att det verkar ganska normalt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...