Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

11b,g-bakåtkompabilitet på senaste generationens airport extreme


Sethp

Rekommendera Poster

Har följande problem. De flesta av mina datorer klarar av 11n 5ghz iPhone gör det inte. Lösning köra med 11.n/11b,g,n 2.4 ghz vilket leder till oberäknelig anslutning samt dålig hastighet hemma hos mig oavsett kanal osv.

 

Min Extreme är en äldre generation utan Dual Band så jag känner för att byta ut den. Däremot så har jag bl.a. Ett Wii som bara klarar 11b,g. Om jag uppgraderar extremen kan jag då köra ett bakåtkompatibelt nät för äldre prylar på 2.4ghz och mina datorer på 11n 5ghz?

 

Hur är det med gästnätverket, kan det köra annan standard än huvudnätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AirPort Extreme gen5. Jag har ställt in två nät. Ett 5Ghz nät som mina MacBookar ansluter till och ett b/g/n nät som jag ansluter telefoner och skrivaren till. Näten har varsit SSID.

Testade att skapa ett gästnätverk också men finns inga hastighetsinställningar för det. Min MacBook anslöt med 300Mbps 5GHz tills jag även anslöt min 54Mbps g-standard telefon. Då ställde gästnätverket automatiskt om sig till 2,4GHz och MacBooken ställde automatiskt om sig till 130Mbps 2,4GHZ n-standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du har alltså en äldre trådlös router som inte används?

 

Koppla då in den med kabel till din Extreme, från WAN (router) till LAN (Extreme) och sätt din router till att inte agera DHCP och vara brygga/slav till din Extreme samt att den då ska skapa ett nätverk trådlöst som kan heta "ditt nätverk 2.4 GHz). Sen döper du din Extremes nätverk till "ditt nätverk 5 GHz" och i din dator så sätter du det som prioriterat nät under inställningen avancerat i systeminställningar -> nätverk - >airport.

Så har jag gjort, fast tvärt om, då jag har en router på ovanvåningen som täcker hela huset på 2.4 GHz men för att få 5 GHz på nedanvåningen har jag en Express kopplad via kabel som skapar ett nytt 5 GHz nät som täcker nedanvåningen till datorerna samt streamar musik till stereon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...