Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är detta för mapp?


widhede

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en mapp vid namn "Applications" i min hemmapp? Den är tom och undrar vad den är till? Varför är den på Engelska när jag har Svenska som huvudspråk på datorn?

Tror inte att den fanns där från början så undrar om man kan ta bort den då den är tom?

 

Jag kör Mac OS X Lion 10.7.2.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applications är det engelska orginalnamnet för mappen Program. Det blir extra förvillande när applications översätts till program fast den korrekta översättningen är applikationer. Av detta kommer "app:ar" - som en kortform av applikationer. Macens program heter alltså egentligen applikationer och jag förstår inte varför man felaktigt översatt det till program på svenska.

 

Nå... det finns program som förutsätter en mapp som heter applications på engelska, ofta program som installerar sig själv istället för att man drar programmet till mappen program. Ett sådant program kan t o m skapa en mapp som heter applications om den inte hittar den, men det är i såfall ett program som är riktigt uselt programmerat.

 

Du kanske har råkat laddat ner ett sådant program som är riktigt uselt programmerat? :)

 

Men mappen program heter egentligen applications internt "under skalet", macen vet att applications och program är samma sak.

Därför är det skumt att något har lyckats skapa en mapp "applications" för Macen borde varna att en sådan redan finns.

 

Det är skumt du säger att mappen ligger i hemmamappen, för det är fel ställe för program / applications mapp. (antagligen därför som systemet inte reagerat för den ligger på fel plats).

 

Jag tror att du lugnt kan ta bort den om den är tom.

Men det är skumt att den ligger där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är för program som endast är installerade för din user.

"standard" program mappen som ligger på macintosh HD har åtkomst av alla users

 

Hejsan!

 

Jag har en mapp vid namn "Applications" i min hemmapp? Den är tom och undrar vad den är till? Varför är den på Engelska när jag har Svenska som huvudspråk på datorn?

Tror inte att den fanns där från början så undrar om man kan ta bort den då den är tom?

 

Jag kör Mac OS X Lion 10.7.2.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket språk använder du på datorn? Svenska eller engelska eller något annat?

 

Om du högerklickar på mappen och väljer "Visa info" (eller motsvarande på annat språk) så ser du under "Namn och filtillägg" ett vad mappen egentligen heter. Vad står det där? Högre upp i fönstret, under "Allmänt" står det bland annat "Plats", vad står det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har installerat STEAM (bl.a) så får du Application mappen. Där sparas genvägarna till spelen du installerar från Steam. Som andra har sagt tidigare så har du troligen installerat ett program som "kräver" en Application mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applications är det engelska orginalnamnet för mappen Program. Det blir extra förvillande när applications översätts till program fast den korrekta översättningen är applikationer. Av detta kommer "app:ar" - som en kortform av applikationer. Macens program heter alltså egentligen applikationer och jag förstår inte varför man felaktigt översatt det till program på svenska.

 

Att "applications" översätts med "applikationer" är en sanning med modifikation. "Applikationer" är en direktöversättning, men många engelska ord har fler än en möjlig översättning – "program" passar utmärkt när det handlar om programvaror och är ett väldigt mycket bättre val än "applikationer" som i det här fallet blir en form av Translationese.

 

"App" är ett ganska nytt uttryck på svenska som mest syftar på små program till mobiltelefoner och liknande. Programmen på en Mac är just program, inte applikationer (eller appar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade i SAOB-appen och applikation betyder "påläggning; tillämpning; broderi med mönster av påsydda tygbitar; påläggssöm". Applet (applets i plural) betyder "mindre dataprogram".

 

Menar givetvis att jag använde SAOB-appleten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, just ja... Visst är "app" en ledigare förkortning av "application" och vi har plockat upp "app" i svenskan. Det innebär dock inte att vi plockat upp grundordet "applikation" per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, applications betyder "ansökningar", det vet väl alla... totaltgalen.gif

 

Eller var det "tillämpningar"? Ja, vem vet inte, som migranten sade. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Engelskans "Application" kan enklast översättas till "ansökan". Denna något gammalmodiga liknelsen för programvara är att man i datorn ansöker om något information etc. ur exempelvis en databas. Med de tidiga grafiska gränssnitten blev det ungefär som att fylla i ett ansökningsformulär på skärmen.

 

Apples svenska översättning av detta i gamla Mac OS/System var "Tillämpning". Med OS X blev det "Program".

 

Svenskans "Applikation" är från första början ett ord för sömnad och broderier och liknande där man fäster något vid något annat. Det var också svenska Microsofts ordval i Windows vilket har befäst ordet i datorsammanhang.

 

Personligen föredrar jag "program" för det är precis vad det hela handlar om: en strukturerad samling instruktioner. "Tillämpning" är ett ganska vagt ord och "Applikation" är en styggt slarvig översättning. Istället för att leta efter det svenska ordet med motsvarande innebörd tog Microsoft ett befintligt ord som lät likadant.

 

Iofs, att använda det svenska ordet för "...mönster av påsydda tygbitar" till att beskriva programmen i gamla Windowsversioner är rent tekniskt heller inte fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...