Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MBP varvar upp och segar ner sig totalt

jonlin

Recommended Posts

Hej kära Mac vänner!

Nu behöver jag er hjälp.

Jag har en Macbook Pro som jag köpte för dryga 3 år sedan tror jag.

2,4 GHz Intel core duo, 2 GB 667MHz DDR SDRAM, Nivida Ge Force 8600GT 256MB, MAC OS X Lion 10.7.2

Den senaste tiden har jag problemet att den varvar upp som bara den (kanske är fläktarna som låter???) och så är den sjukt seg. Startar om och så samma sak nästan direkt igen. Stänger jag ner firefox och safari så lugnar den sig. Andra program som alltid är öppna är Spotify, Arfoil och Open Office,

Det är ca 20% tomt på hårddisken, efter utränsning för att se om detta skulle hjälpa, men nej.

Någon som har bra konkreta tips på hur jag ska bete mig?

Tack på förhand!

Jonas

Du har för lite RAM. Det leder till seg dator och mycket skyfflande av data som håller hårddisken varm som gör att fläktarna går mycket. I dag är 4 GB RAM minimum för vanligt bruk. Kör du CS så stoppa i så mycket du har råd med...

...

Att den varvar pga Firefox och Safari beror till 99% på Flash som drar väldigt mycket processorkraft. Skaffa Flashblockerare och reklamblockerare så ska du se att det går bättre.

CS är Adobes programsvit med Photoshop mm.

...

RAM är enkelt att stoppa i och du beställer från tex Komplett.

...

Av dina fakta ser det ut som om du har en MBP Early 2008. Då kan den ta emot 6 GB RAM. 1x2GB + 1x4GB. Mer klarar inte hårdvaran av att addredssera även om du fysiskt kan få i mer.

...

Här kan du kolla hur du gör:

http://support.apple.com/kb/HT1270

För att se hur illa ställt det är så använd Aktivitetskontroll välj Systemminne och läs av längst ner i mitten på fönstret där det står Sidor ut.

Sidor ut beskriver hur mycket data som skyfflas i onödan mellan RAM och hårddisk. Nu är den siffran kummulativ dvs den beskriver all data som skickats sedan datorn sist startades.

...

OM du haft i gång datorn en månad kan den nå GB utan att det egentligen är problem. Når du GB på en dag så är det problem. Den ska helst bara ligga runt MB även under en vecka.

post-363-079848200 1327330052_thumb.png

Tack!

Ska kolla direkt jag kommer hem!

Nu har jag 1*2GB installerat troligtvis, och borde köpa mig ett på 4GB? Måste jag öppna dubbelkolla?

Ser ju inte allt för svårt ut!

//J

Tack!

Ska kolla direkt jag kommer hem!

Nu har jag 1*2GB installerat troligtvis, och borde köpa mig ett på 4GB? Måste jag öppna dubbelkolla?

Ser ju inte allt för svårt ut!

//J

Troligtvis har du 2X1 GB pga det var billigare på den tiden. Du kan enkelt kolla genom att gå till Findermenyn/Äpplet/Om den här datorn/Mer info/Maskinvara/Minne

Verkligen OT, men @Axelman - Varför får du upp 11,75 GB som totalt installerat minne? Och inte 12 GB som jag antar att du har i maskinen?

Verkligen OT, men @Axelman - Varför får du upp 11,75 GB som totalt installerat minne? Och inte 12 GB som jag antar att du har i maskinen?

Det integrerade grafikkortet tar 250 MB

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...