Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Letar efter ljusmätar-app


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Jag roade mig med att gräva fram min gamla Zeiss (50-talet, 120-film) och tog en rulle, framkallningen var svindyr. Bilderna blir bra, men ljusinställningen är jobbig.

En lösning är att släpa med sig en modernare kamera och låta den yttra sig om ljuset, men det är klumpigt.

En annan lösning är att köpa en ljusmätare, men det verkar dyrt för så lite fotograferande, dessutom en sak till att bära på.

Så jag tänkte att det borde ju kunna finnas en app som använder lurens kamera och talar om ungefär hur ljust det är, eventuellt kan visa exponeringsinfo på bilder i kamerarullen. Någon som känner till en lämplig app?

 

Jo, jag börjar lära mig lite om vilka inställningar som funkar när, men då jag inte använder den kameran varje månad så fastnar det aldrig riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocket Light Meter funkar bra har använt den själv, annars så kan du Söka på ligthmeter eller exposure meter i Appstore, så hittar du några

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Mattiasgbg

Pocket Light Meter funkar bra har använt den själv, annars så kan du Söka på ligthmeter eller exposure meter i Appstore, så hittar du några

Tack, nu har jag testat framkallat första rullen som tagits med hjälp av appen. Funkar bra, kan dessutom spara, i telefonens Kamerarulle, en bild av motivet med text om ISO, bländare, exponeringstid, klockslag och plats. Så man kan sedan lägga in metadata i bilderna.

 

Fast dyrt är det, framkallade 12 bilder (en rulle) och fick de skannade (i relativt låg upplösning) för 219 kr. Papperskopior är dyrare. Dessutom kostar ju filmen en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack, nu har jag testat framkallat första rullen som tagits med hjälp av appen. Funkar bra, kan dessutom spara, i telefonens Kamerarulle, en bild av motivet med text om ISO, bländare, exponeringstid, klockslag och plats. Så man kan sedan lägga in metadata i bilderna.

 

Fast dyrt är det, framkallade 12 bilder (en rulle) och fick de skannade (i relativt låg upplösning) för 219 kr. Papperskopior är dyrare. Dessutom kostar ju filmen en del.

Annars har du en exponeringsmätare som borde passa din analoga sida här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Pocket Light meter är riktigt trevlig app att använda.

Speciellt bra att man kan ändra olika värden i den och dom övriga värdena ändras utefter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...