Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Indesignfunderingar


Linuz M

Rekommendera Poster

1.När man jobbar med Indesign så finns det nåt som heter Hjälplinjer (Sida/Hjälplinjer).Vad gör dessa?

 

2. När man jobbar med kerning så finns det Metrisk och optisk. Vad är det för skillnad på dessa?

 

3. Om jag har en tecknad bild. Vilket format ska jag ha den i om jag ska trycka den? Är det eps eller tif?

Alltid fått för mig att Foto som ska tryckas ska vara tiff och tecknat eps.

 

4. Kan man göra spalter vågrätt i Indesign?

 

5. När man väljer Sida/Marginaler och spalter. Vad gör alternativet "Enable layout adjustment". ?

 

6. Om man ska exportera som pdf. Måste länkarna stämma till text och bild? (Panelen länkar?)

 

 

7. När man gör spalter via Objekt/Alternativ för textramar. Vad innebär alternativet "Fast spaltbredd"?

 

8. När man väljer Arkiv/nytt finns det alternativet "Texram på mallsida". När använder man detta?

 

9. I panelen färgrutor finns det en grå kvadrat vid varje färgruta. Vad betyder den? Vad betyder den andra kvadraten med färger i sig?

 

10. I panelen effekter så finns det "Fill 100%" och "Stroke 100%". Jag kan dubbelklicka på dessa. Vad gör dessa? Är det att man ska redigera effekten?

Om man exempelvis lägger in effekt skugga. Vad är det då jag redigerar när jag dubbelklickar på Fill eller Stroke?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hjälplinjer (på engelska heter de guides), är till för då du behöver ordna kanterna på objekt på samma höjd/bredd. T.ex. om alla bilder i början av ett kapitel ska vara på samma avstånd från övre kanten på sidan.

 

2. Metrisk kerning är de kerning-mått (bokstavsavstånd) som finns färdigt i de flesta typsnitt. Om du ställer om det till optisk kerning försöker istället Indesign räkna ut vad kerningen borde vara. Det är en smaksak vilket alternativ man väljer. Text kan se både bra eller dåligt ut oavsett vilket man väljer.

 

3. Om det är en skannad teckning spelar det ingen roll om den är i eps eller tiff format. (En skannad teckning är precis som ett fotografi i det fallet.) Däremot om din teckning är gjord som objektgrafik/vektor (i t.ex. programmet Illustrator) så är det bäst om du sparar den som eps.

 

4. Vet ej vad/hur du menar.

 

5. Vet ej.

 

6. Ja, alla länkar måste vara ok då du exporterar, annars blir bilder och annat inte ordentligt infogat i pdf:en.

 

7. Vanligtvis så skapar väl Indesign ett visst antal spalter, som passar in på bredden, dvs spalterna varierar i bredd beroende på textrutans bredd. Men med fast spaltbredd gissar jag på att Indesign istället bara använder en fast spaltbredd.

 

8. Textram på mallsida är bra att använda om man använder mallar i sitt dokument, och vill att mallsidorna ska innehålla en textruta som sedan infogas till alla nya sidor som använder mallen. Denna textruta går sedan att redigera på individuella sidor (till skillnad från andra mallobjekt som inte går att redigera utanför mallen).

 

9. Jag tror jag vet vad du menar, men jag kommer inte ihåg vad de betyder.

 

10. Har ej InDesign öppet nu, så jag kan inte kolla vad det är man ändrar med fill och stroke 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

5. Om du bockar i den rutan kommer layouten att anpassa sig om du ändrar storleken på sidan.

 

9. Rutan visar om det är en process color (processfärg) eller en spot color (dekorfärg). Process = grå, Spot = med prick i.

 

10. Du kan välja att lägga en effekt på individuella komponenter eller på hela objektet. Du kanske vill att fill ska vara genomskinlig och stroke solid.

 

 

Lycka till! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På punkt 3 skulle jag vilja korrigera till att använda Ai-format eller PDF istället för EPS. EPS-formatet har begränsningar som inte Ai/PDF har när det gäller montering i InDesign.

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...