Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skärmproblem efter Lion-installation

norda72

Recommended Posts

Hej hopp!

Under installationen av Lion i min Mac Pro från 2008 slocknade skärmen (HP ZR24w). Jag trodde att den slutat fungera i och med det nya systemet och blev nästan knäckt. Den gick igång sedan, men beter sig inte som tidigare. Så fort datorn försätter sig i viloläge och skärmen likaså, kan man inte väcka skärmen utan att starta om datorn. "No source signal" står det på skärmen då datorn gått i vila. Det är något strul i kommunikationen mellan datorn och skärmen och det blev under Lion-installationen. Vad göra? Är inte skärmen riktigt kompatibel med Lion? Måste jag byta skärm?

Sedan står mitt namn i menyraden längst upp till höger, mellan klockan och Spotlight. När man klickar där kommer en meny fram där man kan välja Inloggningsfönster och Användar- och gruppinställningar. Så är det inte på min bärbara dator som också har Lion. Har detta något med skärmproblemet att göra? När jag väljer Inloggningsfönster vänds skrivbordet bort och den gråa inloggningssidan kommer fram. Är det riktigt?

Annars är jag nöjd med det nya systemet.

Med vänliga hälsningar

Pär Nordqvist, Bollnäs

Låter mer som att ditt problem ligger i grafikkortet av någon anledning. Du har ingen extern disk som du kan prova att installera om Lion på så att du får en helt ny installation och ingen uppgradering för att se om problemet kvarstår?

Angående funktionen i menyraden så bör de hitta inställningar för detta under Konto i systeminställningar.

Har stött på liknande fel tidigare med 3:e partstillverkade bildskärmar till mac.

Då hjälpte det med att stänga av och på bildskärmen så blev det bild. Har du testat det på din?

Kan du även testa att trycka på ingångsväljren på din bildskärm om du har en sådan? Vissa skärmar kan man växla mellan VGA eller DVI-ingång med en knapp.

Vad felet beror på har jag inte kommit på mer än att bilden går igång efter omstart av skärmen.

Testa även att koppa ur och in skärmkabeln i datorn för att se vad det har för effekt om ovan inte hjälper.

Angående namnet i övre högra hörnet så hittar du dessa under

Systeminställningar

Användare och grupper

(lås upp hänglåset)

Inloggning

Kryssa ur "Visa menyn för snabbt användarbyte"

KLART!!

Tack för era svar!

Problemet utvecklas åt olika håll. När datorn nu försätts vila (antingen efter strömspararinställningarna eller manuellt) så blir skärmen omedelbart svart men den blåa on-lampan fortsätter lysa och meddelandet "No source signal" dansar över den. Tidigare blev den blåa lampan orange och skärmen gick ner i viloläge ("Monitor going to sleep). Detta sker inte längre. På Apple säger de att detta inte är något fel, det kan vara annorlunda med Lion i jämförelse med Snow Leopard. Det tror jag inte på.

Det går även i vissa situationer att väcka datorn genom att trycka på skärmens strömbrytare. Då går datorn i gång några sekunder för att sedan åter gå i vila.

Om jag ominstallerar Lion, kan det lösa de här problemen eller riskerar det att bli ännu värre?

/Pär

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...