Night Prowler Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 För några dagar sen upptäckte jag ett svagt tjut från datorn, vet inte hur jag ska beskriva det. Tänk en hundvisselpipa med hög frekvens som bara hundar kan höra, men i detta fall kan även människan höra. Det låter svagt och det låter mest när man lyssnar bredvid skärmen. Det låter inte högt men man hör det i alla fall och det ger huvudvärk. Jag har Applecare men vet inte om det hjälper mot detta. Vad kan det vara och är det något att hänga upp sig på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 w-lan kortet? Ac/dc-kortet? De kan pipa högfrekvent i bärbara, så varför inte i en iMac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Har varit med om både pipande nätdelar och lcd-paneler. I något fall hjälpte det att byta inverter-kortet till panelen och i något fall fick hela panelen bytas. Ändras frekvensen på pipet när du höjer och sänker ljusstyrkan på skärmen? Bör gå att få det fixat med din Apple Care garanti. Hör med din lokala Apple Service Provider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Prowler Posted December 28, 2011 Author Share Posted December 28, 2011 Har varit med om både pipande nätdelar och lcd-paneler. I något fall hjälpte det att byta inverter-kortet till panelen och i något fall fick hela panelen bytas. Ändras frekvensen på pipet när du höjer och sänker ljusstyrkan på skärmen? Bör gå att få det fixat med din Apple Care garanti. Hör med din lokala Apple Service Provider. Jag provade sänka ljusstyrkan och då försvann ljudet, dock blev skärmen ganska mörk. När jag höjer ljuset igen kommer ljudet tillbaka. Är det lcd-panelen som krånglar? Jag har bleeding och clouding också så att byta ut panelen kanske gör det gott. Man kan väl inte hoppas på att få en ny iMac 27" från Apple? Edit: Fast när jag sänker ljusstyrkan så hörs ett annat ljud, som även brukar höras när skärmsläckaren sätter igång. Det är inte ett högfrekventljud utan ett dovt skrammel ljud, utan att det skrammlar. Svårt att förklara men det kanske är vanligare och helt normalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThreeX Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Låter som disken.. Hade en Seagatedisk en gång som lät som en glasspinne i ett cykelhjul fast mkt dämpat *svårt att beskriva ljud..* Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Det är med största sannolikhet LCD-panelen som tjuter om tjutet försvinner/ändras med ljusstyrkan. Du har ju fler fel på panelen så det är väl bara att kontakta en ASP och få den bytt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR. Raul Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Har haft samma problem, och Apple supporten säger att dom aldrig hört detta förr, yeah right. Det är inte hårddisken, Jag hade också det där högfrekventa ljudet, och det dova prassel ljudet när man höjde ljusstyrkan och eller maskinen blev varm. Skickade tillbaks 3 maskiner som alla hade samma problem, fick en ny varje gång eftersom det inte hade gått 14 dagar. Det var 2010 varianten, sen tröttnade Jag och väntade och köpte 2011 iMacen istället, och Jag hade tur som fick en som inte tjöt. Du kan nog glömma att få en panel som inte har backlight bleeding, och det gäller inte bara iMacens paneler. Många har problem med gul skärm också, men Jag har svårt att se om Jag har det, så bryr mig inte om det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aero2000 Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Hade samma fenomen på en 27" iMac från 2010. Lämnade in den tillMac Forum i Gbg IOM den var alldeles ny och de bytte lcd panelen direkt. Ljudet försvann. Känner igen beskrivningen av att det ändrade karaktär av ljusstyrkan på skärmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagArne Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Kan vara CPU-fläkten som går emot den svarta plasten/tejpen på baksidan av LCD-panelen. Tejpen kan släppa lite och får då kontakt med fläkten. Bara att påpeka missljudet när du lämnar in datorn så får de kolla upp det samtidigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tic24 Posted January 7, 2012 Share Posted January 7, 2012 Fick min 21.5" utbytt och då la jag till och tog en 27" men oj vilken maskin. Å grymt skönt med en tyst dator! Min 21.5" var in på reparation 3ggr innan den blev utbytt av Apple. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.