Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk kopplas bort under viloläge


lazar

Rekommendera Poster

Har märkt att ibland, när jag väcker datorn ur ett längre viloläge och min externa hårddisk har varit igång, så står det att att den har kopplats ut på ett felaktigt sätt! Varför gör den det? Den startar upp igen och syns efter några sekunder på skrivbordet men det känns ju inte så bra om den bara kopplas ut sådär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att datorn går i vila, men den externa hårddisken gör det inte. Det finns (såvitt jag vet) inget sätt för Macen att sätta den externa hårddisken i vila.

Du kan ju mata ut den själv, innan du sätter Macen i vila.

 

PS: Men jag fattar inte varför du postade denna fråga i "iPhone"-forumet.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat ämnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för extern hårddisk du har? Fabrikat? Är det en USB eller FW?

Vissa externa hårddiskar fixar att gå ner i vila efter en viss tids inaktivitet men detta tror jag styrs av hårddisken själv och inte OSX. Denna funktion ska inte få hårddisken att koppla ifrån på ett osäkert sätt.

 

Det kanske finns en nyare firmware att installera i din externa hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte igen problemet och har kört många olika diskar till mina Macar. Nätverksdiskar kan strula upplever jag men inte USB/FW. Berätta gärna vilken disk du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej

 

Samma problem här! Extern usb-hårddisk (1 TB WD) går inte till vila när min iMac somna in. Dock, vid manuell (äpplet/vila) aktivering av viloläge slocknar även den externa hårddisken. Konstigt! Undrar ifall det finns någon inställning i MacOS som kan åstadkomma viloläge för etern usb-hårrdisk vid time out viloläge?

 

Nybörjare på Mac. Migrerat från PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror olika hårddiskar fungerar olika där helt enkelt.

Min Silicon Power 320Gb USB-hårddisk vilar när datorn vilar, även när datorn gick i vila av sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, Raphael.

 

Då vet jag att hur det funkar med vila och externa usb-hårddiskar. Inte hela världen ifall den externa hårddisken står och spinner lite extra ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ja jag vet att tråden är gammal, men jag har samma problem med min Western Digital My Passport for Mac. Den kopplar inte ner när datorn går i vila, glömmer man bort att kasta ut den och går ifrån så blir det felaktig utmatning och det är i längden skadligt för hårddisken. Sen när datorn är avknäppt och hårddisken är ikopplad, står den fortfarande och surrar, det känner man om man lägger handen på den. Men var får den ström ifrån då när datorn är avstängd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja jag vet att tråden är gammal, men jag har samma problem med min Western Digital My Passport for Mac. Den kopplar inte ner när datorn går i vila, glömmer man bort att kasta ut den och går ifrån så blir det felaktig utmatning och det är i längden skadligt för hårddisken. Sen när datorn är avknäppt och hårddisken är ikopplad, står den fortfarande och surrar, det känner man om man lägger handen på den. Men var får den ström ifrån då när datorn är avstängd?

 

Jag har också fått problem med en WD men jag tror att det började igen nu efter senaste uppdateringen jag gjorde av Sierra. Dvs att den inte läggs i vila när imagen gör det utan man får felmeddelande om att den inte matats ur ordentligt när man väcker datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...